Dieta potrivita pacientilor cu alergii de primavara

Publicat la data de: 21 Aprilie 2010 | Actualizat la data de: 11 Ianuarie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Dieta potrivita pacientilor cu alergii de primavara

Alergiile acestui sezon va strica buna dispozitie si va impiedica sa va bucurati de vremea frumoasa? Daca raspunsul este afirmativ, specialistii au o veste buna pentru dumneavoastra: cu o dieta potrivita, chiar si cele mai rebele simptome ale alergiilor pot fi ameliorate, iar starea generala va fi imbunatatita semnificativ.

Daca va vine greu sa credeti, va putem da cateva exemple, pe cat de practice si la indemana oricui, pe atat de eficiente: supa poate reduce vascozitatea secretiilor nazale si poate decongestiona nasul, iaurtul imbogatit cu tulpini bacteriene de Lactobacillus acidophilus poate ameliora simptomele alergiilor induse de polen, iar fructele si legumele bogate in vitamina C influenteaza pozitiv intregul tablou simptomatic al alergiilor primaverii.

Deoarece uneori toate recomandarile teoretice ale nutritionistilor pot fi dificil de transpus in practica, in continuare sunt prezentate meniuri speciale pentru pacientii care sufera de neplacutele simptome ale alergiilor primavaratice, meniuri ce pot avea efecte benefice asupra organismului si pot ameliora starea generala.

Regimul alimentar a fost gandit pentru 7 zile si include alimente bogate in antioxidanti, in acizi grasi Omega-3, precum si alte substante nutritive ce pot reduce inflamatia si minimaliza efectele si complicatiile rinitei alergice.

Deoarece astfel de alimente sunt foarte sanatoase, beneficiile vor fi resimtite de intregul organism. Sistemul imunitar va fi intarit, digestia va fi ameliorata, iar prin reducerea inflamatiei va scadea si riscul aparitiei unor afectiuni cronice.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Ziua 1
  3. Ziua 2
  4. Ziua 3
  5. Ziua 4
  6. Ziua 5
  7. Ziua 6
  8. Ziua 7
  9. Alte recomandari dietetice utile
  10. Citeste pe aceeasi tema

Ziua 1

Sus

Pentru micul-dejun se recomanda: fulgi de ovaz cu iaurt cu culturi microbiologice pure (acidophilus 1%) sau lapte fortifiat cu vitamina D, kiwi sau portocale si o cana de cafea sau ceai verde proaspat.

Pentru pranz: sendvis cu curcan preparat la gratar cu crema de branza degresata si sos de merisoare, paine integrala sau salata cu sos de otet si ulei de masline, iaurt simplu (dar care sa contina culturi active) sau iaurt cu capsuni sau zmeura adaugate in el.

Pentru cina: somon cu garnitura de orez brun fiert sau broccoli sau supe (dupa preferinta).

Important: produsele lactate cu acidophilus sunt realizate din lapte natural, insa in cursul procesului de productie sunt imbogatite cu bacterii cu roluri favorabile asupra digestiei, bacterii probiotice.

Supele sunt recomandate chiar si la pranz, deoarece pot reduce semnificativ aderenta secretiilor nazale si pot ameliora respiratia. Somonul este unul din cele mai hranitoare specii de peste si una din cele mai bune surse de acizi grasi Omega-3.

Datorita continutului foarte bogat in acizi Omega-3, specialistii recomanda chiar consumarea pestelui de trei ori pe zi (nu doar la cina). Studiile au demonstrat faptul ca prin consumarea acizilor grasi se reduc valorile markerilor inflamatiei si se poate ameliora semnificativ si functia pulmonara.

Ziua 2

Sus

Pentru micul-dejun: shake de caise din fructe proaspete sau din compot, combinat cu banane si iaurt cu culturi active, alaturi de o cana calda de ceai negru sau verde.

Pentru pranz: pizza vegetariana (bogata in usturoi, ceapa si mozzarella), salata de fructe (care poate sa contina struguri negri, mere, cirese sau pere).

Pentru cina: carne de pui sau de vita si tocanita de legume servite cu paine integrala sau biscuiti sarati si un pahar de lapte degresat imbogatit cu bacterii probiotice (poate fi servit inainte de culcare).

Important: majoritatea fructelor propuse pentru meniul acestei zile (exceptie fac doar bananele) sunt foarte bogate in quercetina, un fitochimical flavonoid ce pare sa aiba proprietati antihistaminice, motiv pentru care poate ameliora congestia nazala.

Quercetina este un compus ce se gaseste in coaja fructelor colorate (mai ales a merelor si cepei) si, pe langa actiunea antihistaminica, aceasta prezinta proprietati antioxidante si antiinflamatorii. Consumul lichidelor calde (supa de rosii, ceai) poate calma iritatia gatului si congestia sinusala.

Ziua 3

Sus

Pentru micul-dejun: clatite sau waffles cu zmeura si miere, cafea, ceai sau ciocolata calda proaspat preparata.

Pentru pranz: salata cu ton sau peste la gratar, conservat sau marinat, sos de cartofi si rosii pregatit cu otet, ulei de masline, iar ca desert - struguri.

Pentru cina: carne de vita sau pui, condimentata, dovlecei, paine integrala, branza.

Important: prin respectarea meniului pentru aceasta zi se introduce in regimul alimentar o a doua portie de peste pe saptamana, precum si o serie de produse bogate in antioxidanti, flavonoizi, vitamina C (continuta in zmeura, cartofi, rosii, varza).

Prin folosirea uleiului de masline bogat in lipide monosaturate si/sau acizi grasi Omega-3 si slab in acizi grasi Omega-6, starea generala a pacientilor cu astm se poate ameliora semnificativ.

Condimentele (fie ca este vorba de piper, ardei iute sau usturoi si ceapa) pot favoriza subtierea mucusului si eliberarea cailor aeriene. Nu este recomandata branza cu mucegai deoarece mucegaiurile din branza pot declansa aparitia simptomelor alergice.

In vederea evitarii expunerii la histamina din alimente, specialistii ne avertizeaza sa evitam si varza murata, carnea procesata industrial si chiar anumite sortimente de vinuri.

Ziua 4

Sus

Pentru micul-dejun: omleta cu branza sau mozzarella, servita cu paine integrala prajita sau cu briose englezesti, capsuni si o cana proaspata de cafea sau ceai.
Pentru pranz: quesadilla vegetariana (se gaseste in supermarketuri) preparata cu ceapa si ardei gras, branza si tortilla din faina integrala, servita cu sosuri la alegere, iar ca desert iaurt degresat, insa imbogatit cu culturi active si vitamina D, combinat cu afine congelate si cereale integrale.
Pentru cina: friptura de curcan servita cu piure de cartofi (facut cu lapte degresat) sau cartofi natur sau chiar cu telina.
Important: omleta impreuna cu iaurtul degresat si cerealele integrale vor adauga meniului o doza suplimentara de vitamina D. Studiile efectuate sugereaza faptul ca deficitul de vitamina D este un factor de risc pentru aparitia astmului si a wheezing-ului.

In plus, specialistii sunt de parere ca deficitul de vitamina D are un rol chiar mai important decat se credea initial, putand reprezenta un factor etiologic esential pentru actualul val de astm bronsic care apare din ce in ce mai frecvent.

Cafeina din ceai si cafea poate juca un rol de antihistaminic in organism, insa produsele trebuie sa fie de buna calitate si sa fie proaspat preparate. In plus, prin consumarea lichidelor fierbinti exista si alte avantaje, precum calmarea iritatiilor faringiene si ameliorarea congestiei sinusale.

Telina contine substante care pot reduce semnificativ vascozitatea mucusului, iar studiile indica faptul ca planta are si proprietati antibiotice asupra anumitor tulpini bacteriene si poate ameliora bronsita, congestia sinusala si tusea. Sosurile picante pot avea si ele rol in fluidizarea secretiilor.

Ziua 5

Sus

Pentru micul-dejun: covrigei din faina integrala, prajiti, consumati cu crema de branza degresata, bucati de pepene si o cana proaspata de cafea sau ceai.

Pentru pranz: pui la gratar, mozzarella, rosii si salata, iar ca desert salata de fructe proaspete.

Pentru cina: creveti la tigaie, varza sau broccoli, ghimbir proaspat, orez fiert sau taitei de casa in sos, iar ca desert, portocale.

Important: legumele proaspete propuse contin fitochimicale ce pot suprima raspunsul fata de alergeni si pot ameliora simptomatologia. Acest efect protector se datoreaza inhibarii eliberarii histaminei, un mediator important al cascadei alergice, responsabil de majoritatea simptomelor.

Ghimbirul proaspat poate fi folosit la pregatirea crevetilor (cu aceasta portie ajungandu-se astfel la cea de-a treia masa cu peste a saptamanii). Ghimbirul, alaturi de alte condimente, pare sa ajute la ameliorarea starii pacientilor.

Ziua 6

Sus

Pentru micul-dejun: briose cu afine (sau zmeura, capsuni) si caffe latte facuta cu lapte degresat, insa fortifiat cu vitamina D.

Pentru pranz: carne la gratar condimentata, cu branza si ardei, servita cu paine integrala, felii de mere si o cana proaspata de ceai verde.

Pentru cina: lasagna vegetariana, cu spanac si taitei din faina integrala, sos de rosii cu ceapa si usturoi, branza mozzarella, servite, pentru un plus de gust, cu felii de portocale.
Important: meniul acestei zile aduce in atentie o sumedenie de plante bogate in antioxidanti. Toate, de la ceai, la rosii si ceapa sunt recunoscute pentru continutul in substante care pot combate in mod real inflamatia.

Antioxidantii, chiar si in doze mici, pot promova o ameliorare a starii generale a pacientilor cu astm si alergii. Acesta este motivul pentru care specialistii insista ca regimul alimentar sa includa din plin astfel de legume.

Feliile de mar, ceapa si usturoiul (din sosul de rosii) aduc o cantitate suficienta de quercetina dietei, iar lasagna are branza bogata in calciu si vitamina D. Ardeiul iute poate ajuta la imbunatatirea starii pacientilor prin faptul ca pot stimula eliminarea secretiilor sinusale.

Ziua 7

Sus

Pentru micul-dejun: clatite din faina integrala, cu capsuni congelate si un pahar de lapte degresat imbogatit cu vitamina D si culturi active.

Pentru pranz: salata de pui cu branza si nuci, mustar de Dijon sau orice alta varietate picanta, salata, iaurt cu vanilie, mango si o cana proaspata de cafea sau ceai.

Pentru cina: tofu cu sos de curry cu conopida sau broccoli, servite alaturi de orez sau taitei fierti, supa de rosii sau supa instant.

Important: meniul acestei zile include doua portii de produse lactate probiotice, produse bogate in quercetina (ceai, capsuni, varza si broccoli), precum si cateva alimente cu un continut optim de vitamina C (salata, capsuni, mango, conopida si broccoli).

Un aport crescut de antioxidanti se poate dovedi util pacientilor cu simptome alergice. Prin consumul zilnic al unor cantitati satisfacatoare de vitamina D, starea generala a organismului se va imbunatati, inclusiv simptomele induse de astm si alergii, iar una din cele mai usoare si la indemana modalitati de a ne imbogati dieta cu vitamina D este consumul lactatelor fortifiate cu aceasta vitamina.

Supele calde, sosurile picante si mustarul picant vor stimula eliberarea sinusurilor. Curry si mustarul contin compusi care se pare sunt foarte eficienti in ameliorarea unora dintre simptomele alergiilor primavaratice.

Alte recomandari dietetice utile

Sus

Specialistii ofera si alte recomandari, menite sa imbunatateasca starea generala a pacientilor care se confrunta cu simptome caracteristice alergiilor in aceasta perioada, printre care:

- Consumarea zilnic a minimum 2 litri de apa la temperatura camerei;
- Consumarea zilnic a minimum 6 cesti de ceai de ierburi aromate (chiar si banalul musetel este foarte bun);
- Includerea in dieta a uleiurilor esentiale: de in, de peste sau de diverse seminte;
- Includerea la fiecare masa a unor alimente cu continut redus in grasime, dar bogate in proteine (carne de peste sau de pui);
- Includerea in regimul alimentar a unor produse bogate in 5 substante nutritive: betacaroten si vitamina A (din pepene galben, rosii, arde gras, motcov, spanac), vitamina C (din legume frunze, broccoli, kiwi, afine, zmeura), vitamina E (din avocado, masline, seminte de floarea-soarelui si seminte de dovleac), seleniu (din carnea de pui, curcan, linte, ceapa, seminte si orez brun), zinc (din carnea de pui si curcan, orez brun).


Medici specialisti Alergologie-Imunologie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Dieta Ornish Dieta Ornish

    Generalitati Spre deosebire de alte tipuri de diete care promit rezultate fabuloase, dieta doctorului Dean Ornish are la baza un regim alimentar care ar avea rolul de a contribui la tratarea bolilor cardiovasculare. Dr. Ornish este cunoscut pentru contributiile sale...citeste mai mult

  • Aliatii organismului in sezonul rece: antioxidantii Aliatii organismului in sezonul rece:...

    Generalitati Expertii sunt de parere ca, daca dorim sa ne protejam de raceli si gripe in sezonul rece, natura ne pune la dispozitie o serie de aliati de incredere. Si cum este mult mai bine sa prevenim decat sa tratam, putem apela la acestia de fiecare data cand...citeste mai mult

  • Acizii grasi omega-7 Acizii grasi omega-7

    Generalitati Acizii grasi omega-7 nu sunt esentiali pentru sanatatea umana, ca atare, starea generala de sanatate nu va fi influentata daca o persoana nu ii asimileaza, dar acestia pot fi foarte utili petnru o greutate sanatoasa si o piele frumoasa. Acizii grasi...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate