Vitamine de ajutor pentru un organism sanatos

Publicat la data de: 31 Octombrie 2018 | Actualizat la data de: 15 Noiembrie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Vitamine de ajutor pentru un organism sanatos

Cheia unui organism sanatos este un sistem imunitar puternic, pregatit sa infrunte virusurile si bacteriile care ne inconjoara zi de zi, indiferent de sezon. Este important sa ne asiguram ca oferim organismului nostru toate vitaminele si mineralele de care are nevoie pentru a functiona in parametrii optimi.

Chiar daca, in mod normal, organismul isi ia aportul necesar de vitamine si minerale din diverse alimente, exista situatii in care nu poate asimila corect toate substantele nutritive, iar acest lucru se intampla, de regula, din cauza unei carente de vitamine.

Calciul, de exemplu, un mineral esential care contribuie la formarea tesutului osos si la rezistenta lui, nu poate fi absorbit suficient de catre organism fara vitamina D.

In mare parte, vitaminele pot fi asimilate din alimentatie, insa exista si exceptii, cum este cazul vitaminelor D si K. Vitamina K, de exemplu, este produsa in organism doar in conditii speciale, de anumite bacterii produse in intestin. Vitamina D, dupa cum bine stii, este sintetizata in urma expunerii la soare.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Vitamine esentiale pentru sanatate
  3. Concluzii
  4. Citeste pe aceeasi tema

Vitamine esentiale pentru sanatate

Sus

Vitamina A

Vitamina A joaca un rol important in mentinerea sanatatii pielii si a mucoaselor, asigurand totodata buna functionare a sistemelor osos si nervos.

Vitamina A se regaseste in natura sub forma de retinol (prezent in alimentele de origine animala) si betacaroten, continut in mare parte de produsele vegetale (morcovi, caise, cartofi dulci, legume cu frunze verzi).

Retinolul contribuie la mentinerea sanatatii pielii prin accelerarea procesului de regenerare celulara si stimularea productiei de colagen. Betacarotenul este foarte important pentru mentinerea acuitatii vizuale, previne inflamarea ochilor si reduce riscul aparitiei cataractei.

Deficitul de vitamina A se manifesta prin lipsa poftei de mancare, afectiuni oculare, modificari degenerative la nivelul pielii (descuamari), afectiuni ale tractului urinar, scaderea imunitatii.

Nu sunt recomandate suplimentele pe baza de vitamina A, intrucat excesul de vitamina A poate fi toxic si se poate manifesta prin stari de voma, piele uscata, hipercalcemie, adenopatii, cresterea tensiunii intracraniene.

Vitamina A nu este recomandata femeilor insarcinate, intrucat excesul poate duce la malformatii congenitale in cazul fatului si poate creste riscul unui avort spontan.

Complexul de vitamine B

Complexul de vitamine B contine sase vitamine esentiale sanatatii organismului: B1, B2, B6, B7, B9, B12. Aportul zilnic corespunzator de vitamine B aduce o serie intreaga de beneficii, diminuand riscul unui atac cerebral si stimuland metabolismul.

Sursele naturale de vitamina B sunt cerealele integrale, semintele necoapte, legumele verzi, uleiurile extravirgine, pestele, avocado si alte fructe bogate in grasimi, ouale, produsele lactate grase.

Vitamina B1 (tiamina) contribuie la functionarea normala a inimii si a sistemului nervos si protejeaza organismul impotriva efectelor degenerative ale radicalilor liberi.

Ajuta la metabolizarea carbohidratilor si a anumitor aminoacizi.

Vitamina B1 se gaseste in special in paine si in alimentele si cerealele fortificate.

Vitamina B2 (riboflavina) este necesara pentru cresterea si dezvoltarea normala a tesuturilor si pentru transformarea carbohidratilor, proteinelor si grasimilor in energie.

Sursele principale de riboflavina sunt laptele si iaurtul, carnea de pui, ouale, migdalele, ciupercile.

Vitamina B6 (piridoxina) contribuie la formarea hemoglobinei, dar si la metabolizarea aminoacizilor, proteinelor, glucidelor si lipidelor. Vitamina B6 ajuta la mentinerea sanatatii cardiovasculare, elimina greturile matinale in cazul femeilor insarcinate si amelioreaza simptomele depresiei, artritei si sindromului premenstrual. De asemenea, aceasta vitamina previna afectiunile oculare care pot aparea odata cu inaintarea in varsta.

Vitamina B6 se gaseste in cerealele integrale, somon, spanac, banane, galbenus de ou crud, avocado, seminte de floarea-soarelui.

Vitamina B7 (biotina sau vitamina H) impiedica depunerea colesterolului, contribuie la eliminarea substantelor toxice din organism si stimuleaza functiile ficatului si ale vezicii biliare.

In acelasi timp, biotina protejeaza pielea si parul, incetinind procesul de albire si imbatranire, incurajeaza capacitatea de memorare si previne instalarea arterosclerozei, hipertensiunii arteriale, anginei pectorale, diabetului zaharat sau ulcerului gastric.

Printre cele mai bune surse naturale de vitamina B se numara carnea de pasare (in special in organe), ovaz, legume, oleaginoase, peste, lactate, fructe uscate.

Vitamina B9 (acid folic) controleaza cresterea si dezvoltarea organismului, contribuie la procesul de regenerare celulara si este vitala pentru sinteza de ADN. Acidul folic este recomandat femeilor insarcinate, intrucat asigura dezvoltarea sanatoasa a sistemului nervos si osos al fatului.

Totodata, acidul folic imbunatateste fertilitatea in cazul femeilor si barbatilor, reduce riscul de infarc miocardic, previne aparitia bolilor de inima, ajuta la cicatrizarea ranilor si previne instalarea osteoporozei.

Vitamina B9 se gaseste in lactate si branzeturi fermentate, legume cu frunze verzi, drojdie de bere, galbenus de ou, linte, fasole, mazare, carne de pasare si organe, citrice, banane, fructe in coaja lemnoasa.

Dintre toate vitaminele din complexul B, vitamina B12 (cobalmina sau „vitamina rosie”) are un rol deosebit pentru organism.

Contribuie la dezvoltarea si mentinerea sistemului nervos, a formarii de celule rosii din sange si a productiei de ADN. Vitamina B12 impiedica acumularea de grasimi in ficat, previne arteroscleroza, stimuleaza pofta de mancare si scade riscul afectiunilor cardiovasculare.

Vitamina B12 se gaseste in carnea de pui, porc si vita, lactate si oua si indeosebi in peste si fructe de mare: somon, ton, midii, scoici.

Vitamina C

Vitamina C mai este cunoscuta si sub denumirea de acid ascorbic si este una una dintre cele mai importante vitamine pentru sistemul imunitar, in special in sezonul rece.

Vitamina C apara organismul de actiunea radicalilor liberi, fortifica sistemul imunitar si amelioreaza simptomele infectiilor respiratorii. Scade riscul bolilor cardiovasculare, contribuie la mentinerea tesuturilor si ligamentelor, cartilagiilor si tendoanelor prin cresterea productiei de colagen in organism.

Excesul de vitamina C poate duce la aparitia pietrelor la rinichi, iar deficitul aduce o predispozitie la viroze si infectii, lipsa poftei de mancare, lipsa de energie si tulburari digestive.

Organismul nu este capabil sa produca singur vitamina C, de aceea ea trebuie sa provina in principal din alimentele consumate zilnic: citrice (portocale, pomelo, lamaie, grepfrut), ardei gras, broccoli, conopida, rosii, cartofi, varza de Bruxelles, patrunjel.

Vitamina D

Vitamina D faciliteaza absorbtia calciului in organism, asa ca nu trebuie sa lipseasca din componenta substantelor nutritive consumate zilnic.

Pe langa dezvoltarea si mentinerea sanatatii tesutului osos, vitamina D contribuie la prevenirea afectiunilor respiratorii, astmului, bolilor cardiovasculare, diabetului zaharat si osteoporozei.

Vitamina D este sintetizata in mod natural in organism, prin expunerea directa la soare, timp de 15-20 minute, de cateva ori pe saptamana.

Vitamina D se gaseste si in alimente precum sardine, ton, somon, fructe de mare, lapte, iaurt, margarina, oua. Din pacate, insa, organismul nu isi poate lua destula vitamina D din alimentatie, asa ca este importanta expunerea la soare sau, la nevoie, de administrarea unui supliment alimentar.

Vitamina E

Vitamina E, sau vitamina fertilitatii, are actiune antioxidanta si este recomandata in tratarea unor boli precum: afectiuni cardiovasculare, zona Zoster, imunitate scazuta, ulcer gastric, litiaza biliara, fibrom uterin, dismenoree.

De asemenea, vitamina E sporeste fertilitatea feminina si asigura buna desfasurare a sarcinii la femei. In plus, vitamina E are un rol extrem de important in productia de spermatozoizi la barbati.

Excesul de vitamina E poate provoca tulburari ale ciclului menstrual si poate cauza involutie ovariana.

Cele mai bogate surse de vitamina E sunt uleiurile vegetale, margarina, avocado, galbenusul de ou, untul de arahide, ficatul de pui, germenii de grau, fructele in coaja lemnoasa: arahide, migdale, nuci, alune.

Vitamina K

Vitamina K (antihemoragica) este indispensabila organismului uman, functia ei de baza fiind aceea de a coagula rapid sangele si de a actiona preventiv asupra sangerarilor si hemoragiilor interne.

Aceasta vitamina scade riscul de atac de cord, impiedica formarea pietrelor la rinichi si amelioreaza simptomele menstruatiei abundente si dureroase.

Vitamina K se gaseste in special in legumele verzi (spanac, salata, varza, broccoli, patrunjel, varza de Bruxelles), dar si in germenii de grau, uleiul de rapita si cel de masline, ceaiul verde sau ficatul de vita.

Concluzii

Sus

Ce putem face pentru a ne asigura ca organismul nostru primeste suficiente vitamina si minerale? O alimentatie echilibrata, bogata in fructe si legume de sezon, lactate cu continut scazut de grasimi, multe lichide, uleiuri esentiale, proteine si cereale integrale reprezinta cea mai buna solutie!

Sigur, atunci cand organismul nostru nu reuseste sa asimileze cantitatea necesara de vitamine si minerale, nu putem gandi la varianta suplimentelor alimentare, insa doar la recomandarea medicului!

Nu lua suplimente „dupa ureche”, ci doar la recomandarea medicului! Excesul de vitamine sau minerale poate dauna organismului, in loc sa il ajute!


Medici specialisti Medicina Generala

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • De ce este micul dejun cea mai importanta masa a zilei De ce este micul dejun cea mai...

    Micul dejun este considerat masa cea mai importanta a zilei, pentru ca trebuie sa iti asigure energia necesara pentru intreaga zi. Acesta este principala rezerva de minerale, vitamine si nutrienti de care ai nevoie pe tot parcursul zilei, astfel incat sa nu te simti...citeste mai mult

  • Deficitul de vitamina D Deficitul de vitamina D

    Generalitati O persoana care nu isi expune corpul la soare, sufera de alergii la produse lactate sau urmeaza un regim vegetarian strict, prezinta riscuri crescute de a dezvolta deficit de vitamina D. Vitamina D, numita si vitamina soarelui, este produsa de...citeste mai mult

  • Complexul vitaminic B - rol si alimentatie Complexul vitaminic B - rol si...

    Vitamina B1 - tiamina Este cunoscuta si ca "vitamina bunei dispozitii", deoarece are efecte binefacatoare asupra sistemului nervos si a starii psihice. Vitamina mai este cunoscuta si sub denumirea de "vitamina performantei intelectuale", deoarece...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate