Untul de arahide

Generalitati

Sus
Untul de arahide

Chiar daca este bogat in calorii, untul de arahide este un aliment sanatos. In general untul de arahide nerafinat este mai sanatos, intrucat isi pastreaza mai multe dintre substantele nutritive benefice ale arahidelor.

In plus, untul de arahide procesat ar putea contine adaosuri de acizi grasi trans (care s-a dovedit ca ar creste riscul de boli cardiovasculare). Un alt risc il reprezinta conservarea incorecta iar untul de arahide ar putea dezvolta mucegai, care ar putea produce aflatoxina (o substanta foarte toxica si cancerigena). De aceea, cea mai buna algere ar fi untul de arahide natural.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Proteine
  3. Grasimi sanatoase
  4. Minerale
  5. Resveratrol
  6. Calorii
  7. Potasiu
  8. Fibre, proteine si micronutrienti
  9. Prevenirea calculilor biliari si prevenirea bolii Alzheimer
  10. Potential
  11. Articole similare

Proteine

Sus

Doua linguri de unt de arahide contin 7 grame de proteine. Corpul uman foloseste aminoacizii care se gasesc in proteine pentru a construi si repara tesutul muscular. In plus, fata de rolul metabolismului in dezvoltarea muschilor, alimentele bogate in proteine, cum ar fi untul de arahide, vor contribui la mentinerea pe termen lung a senzatiei de satietate.

Proteinele din untul de arahide ca si alte proteine vegetale contin un set incomplet de aminoacizi, astfel incat va fi nevoie sa consumati un pahar de lapte alaturi de un sandwich cu unt de arahide pentru a completa setul.

Grasimi sanatoase

Sus

Untul de arahide contine acelasi raport de grasimi saturate si nesaturate precum uleiul de masline. Grasimile poli si mononesaturate reduc riscul dezvoltarii bolilor cardiovasculare si diabetului de tip 2.

Minerale

Sus

Untul brut de arahide pare sa aiba efecte mult mai benefice asupra sanatatii, intrucat contine invelisul zdrobit al arahidelor si contine mai multe minerale. Fierul din compozitia untului de arahide este esential pentru functionarea celulelor rosii ale sangelui din organism, iar calciul contribuie la sanatatea oaselor.

Chiar daca untul de arahide nu este unul dintre alimentele bogate in potasiu, acesta contine o cantitate destul de sanatoasa din acest mineral. Dietele bogate in potasiu pot sustine scaderea riscului de a dezvolta hipertensiune arteriala. Incercati sa faceti un sandwich cu unt de arahide si o banana pentru o cantitate optima de potasiu.

Resveratrol

Sus

Alunele contin un nutrient numit resveratrol, un produs natural antimicrobian. Acest nutrient ajuta la protectia impotriva bacteriilor, virusurilor si ciupercilor. Desi pare o atitudine contradictorie, a aveao dieta bogata in grasimi, poate duce la scaderea riscului dezvoltarii bolilor cardiovasculare. Intrucat untul de arahide contine cantitati crescute de resveratrol, acesta poate oferi beneficii cardiace, antiimbatranire si poate ajuta la reducerea inflamatiei.

Calorii

Sus

Doua linguri de unt de arahide contin 188 calorii. Foarte putine dintre caloriile untului de arahide provin din carbohidrati care reprezinta doar 6.3 grame per portie. O portie de unt de arahide are 3 grame de zahar, 1.9 grame de fibre, care reprezinta mai putin de 7% din aportul recomandat zilnic pentru adultii sub 50 de ani.

Potasiu

Sus

Excesul de sodiu, din dieta majoritatii persoanelor, are efect negativ asupra sistemului cardiovascular, dar potasiul poate contracara efectele negative ale sodiului. Unele branduri de unt de arahide pot contine de doua ori mai mult potasiu decat sodiu. De asemenea, mult mai sanatos ar fi untul de arahide nesarat.

Fibre, proteine si micronutrienti

Sus

Untul de arahide are cantitati destul de mari de fibre alimentare (aproximativ 8%), ceea ce ajuta la reglarea nivelului colesterolului rau si a zaharului din sange. Fibrele alimentare reduc semnificativ riscul de cancer colorectal (care este printre cele mai comune cauze de deces prin cancer in tarile civilizate) si ateroscleroza (o alta boala des intalnita).

Proteinele sunt prezente in cantitati mari in untul de arahide (circa 24%), alaturi de micronutrienti importanti, cum ar fi vitamina E, vitamina B3 si cantitati mari de minerale benefice, cum ar fi fier, magneziu, potasiu, cupru si calciu.

Vitamina E este unul din cei mai puternici antioxidanti liposolubili, care s-a demonstrat ca reduce semnificativ riscul aparitiei cancerului si bolilor cardiovasculare. Vitamina B3 sau niacina este o vitamina solubila in apa care ajuta la prevenirea deteriorarii ADN-ului celulelor (protejandu-le astfel de cancer) si la imbunatatirea functiilor sexuale ale corpului prin asigurarea unei secretii corespunzatoare de hormoni sexuali.

Prevenirea calculilor biliari si prevenirea bolii Alzheimer

Sus

In urma unei cercetari de mare amploare, s-a observat ca la femeile care consuma cel putin 30 de grame de nuci, alune sau unt de arahide, in fiecare saptamana, scade cu pana la 25% riscul dezvotlarii calculilor biliari. Aceasta cantitate poate fi usor de atins prin consumul unui sandwich cu unt de arahide pe saptamana.

Specialistii confirma ca niacina continuta de unul de arahide, daca este consumata in mod regulat ofera protectie impotriva bolii Alzheimer: 22 mg de niacina pe zi contribuie la scaderea cu pana la 70% a probabilitatii dezvoltarii bolii Alzheimer.

In plus, untul de arahide contine cantitati mai mari de antioxidanti chiar decat merele sau morcovii. Gratie tuturor acestor avantaje, untul de arahide merita sa aiba un loc important intr-o dieta sanatoasa datorita continutului variat de substante nutritive importante pe care le contine.

Totusi, din cauza continutului sau ridicat de grasimi si calorii, unii medici considera ca untul de arahide ar trebui sa fie consumat in cantitati reduse de persoanele obeze. Inainte de a adauga in dieta dumneavoastra untul de arahide, este important sa consultati medicul. De asemenea, este recomandat sa evitati consumul de unt de arahide daca sunteti alergici la arahide.

Potential

Sus

Untul de arahide are in continut multe substante nutritive benefice si isi merita locul intr-o dieta sanatoasa, pentru majoritatea oamenilor. Beneficiile nutritive ale untului de arahide ar trebui sa compenseze caloriile suplimentare pe care acesta le contine. Discutati cu medicul care este cea mai buna modalitate de a incorpora untul de arahide in dieta dumneavoastra, pentru a profita de toate avantajele acestuia pentru sanatate.

Citeste si

Arhiva
  • Dieta ABS Dieta ABS

    Generalitati Dieta ABS este un program de slabit de 6 saptamani care se caracterizeaza pe combinarea exercitiilor fizice cu regimul alimentar. Aceasta dieta urmareste cresterea masei musculare prin antrenamentele de forta si aerobic si adoptarea unei diete echilibrate...citeste mai mult

  • Poftele si alimentatia sanatoasa in sarcina Poftele si alimentatia sanatoasa in...

    Generalitati Organismul feminin sufera modificari hormonale drastice in timpul sarcinii. Multe dintre acestea declanseaza simptome clasice cum ar fi poftele alimentare neobisnuite sau pentru mancaruri bogate in grasimi. La astfel de pofte poate fi dificil de...citeste mai mult

  • Unt versus margarina Unt versus margarina

    Sunt sanatoase untul si margarina? Multi oameni prefera mai degraba margarina in defavoarea untului. Aceasta are la baza uleiuri vegetale, iar medicii au subliniat tot mai mai des pericolele grasimilor saturate. Totusi, dezbaterea unt versus margarina este un...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate
Clinici recomandate
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici OK