Regimul alimentar pe perioada unei boli

Generalitati

Sus
Regimul alimentar pe perioada unei boli

Vechiul dicton “esti ceea ce mananci” este cu atat mai adevarat atunci cand o persoana nu se simte bine. In aceasta perioada trebuie ca regimul alimentar sa fie unul corespunzator pentru pastrarea fortei, a imunitatii organismului si pentru a-l ajuta in lupta impotriva bolii.
Dar, pentru unii oameni aflati in batalia cu artrita, cancerul, depresia sau alte afectiuni este mult mai usor sa fie de acord cu un anumit regim alimentar, decat sa-l respecte. In ajutorul acestor persoane, medicii au completat un regim alimentar care contine toti nutrientii necesari pentru ca recuperarea sa fie mult mai rapida.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Puterea proteinelor
  3. Aportul de calciu
  4. Vitaminizarea zilnica
  5. Fibrele in regimul alimentar
  6. Aportul de lipide
  7. Sucurile de fructe
  8. Familia legumelor crucifere
  9. Alte sfaturi utile
  10. Articole similare

Puterea proteinelor

Sus

O zicala spune ca cel mai important nutrient, atunci cand o persoana se simte slabita, este proteina. Proteinele sunt necesare pentru pastrarea fortei musculare, pentru mentinerea masei corporale.

Daca o persoana sufera de cancer si nu are pofta de mancare si, in concluzie, nu mananca, se poate ajunge ca organismul sa fie atat de slabit incat tratamentul medicamentos sa fie amanat. Pentru a evita acest scenariu trebuie ca aceste persoane sa constientizeze ca regimul alimentar este o parte foarte importanta a tratamentului.
Atunci cand o persoana se simte prea rau ca sa mai manance, trebuie avuta in vedere o bautura hipercalorica. Sau se poate prepara, intr-un blender, dintr-o pudra ce contine proteine usor digerabile impreuna cu lapte de migdale (usor digerabil si el) si fructe congelate, bautura ce se poate bea rece.

Pot fi adaugate bucati de banana sau iaurt pentru ca bautura sa fie mult mai cremoasa. Aceasta bautura contine 21 grame de proteine care echivaleaza cu 85 de grame de pui, contine unul sau doua feluri de fructe si e bogata in calciu.
O alta varianta buna, sanatoasa este consumarea fructelor bogate in proteine cum ar fi nucile, alunele; acestea fiind, de asemenea, bine tolerate in cazul persoanelor ce prezinta greata. Untul de migdale sau cel de acaju pe biscuiti, sau o supa preparata cu boabe de fasole, reprezinta alte variante bune pentru aport de proteine.
Alti medici recomanda oul. Acestia spun ca se pierde multa energie mixand diferitele alimente, de aceea ei sugereaza prezenta oului in alimentatie, pentru ca el contine proteine de foarte buna calitate si este usor de mancat.

Aportul de calciu

Sus

Calciul este un element esential, necesar femeilor inca din adolescenta. Pentru a avea oase sanatoase, mai ales persoanele care iau tratament cu corticosteroizi, ce scad densitatea osoasa, necesarul de calciu este de 1200-1500 mg calciu/zi, atat din alimentatie cat si din suplimente. Iaurtul este bogat in calciu si usor de procurat, el reprezentand alimentul recomandat de specialisti.

Vitaminizarea zilnica

Sus

Multi nutritionisti spun ca ar fi bine ca populatia sa-si ia vitaminele din mancarea zilnica. Mancarea contine numeroase vitamine si minerale, iar efectul lor sinergic este mult mai important decat orice beneficiu dat de suplimentele de vitamine.
Dar, pana la urma, nimeni nu poate avea un regim alimentar perfect. Unii medici recomanda o tableta de multivitamine pe zi. Altii recomanda tratament zilnic cu multivitamine celor invarsta sau celor ce au o afectiune cronica. Medicii recomanda vitaminizarea zilnica pentru varstnici, deoarece apetitul scazut reprezinta o problema obisnuita la aceasta varsta. Ei nu pot manca bine datorita dentitiei, oboselii si a scaderii acuitatii mentale.

Fibrele in regimul alimentar

Sus

Majoritatea populatiei are nevoie de 21-38 de grame de fibre pe zi in functie de sex si varsta. Pentru ca fibrele sa fie prezente permanent in alimentatia populatiei trebuie stiut ca un aport adecvat de fibre poate preveni aparitia unor forme de cancer si a unor boli cardiovasculare. In general, fibrele se pot lua din fructe, legume, cereale integrale. Dar daca o persoana are un apetit scazut, aceasta poate incerca un supliment cu fibre sau sa manance cereale mixate cu lapte si fructe.

Fructele proaspete reprezinta o sursa importanta de fibre. De asemenea, faina de porumb sau de ovaz preparata sub forma de bautura sau batoane contine fibre. Anumite medicamente pentru calmarea durerii sau cele folosite in terapia anticanceroasa pot da constipatie iar fibrele pot fi folositoare deoarece pot rezolva aceasta problema. Dar este foarte important ca populatia sa fie atenta la faptul ca fiecare nutrient in parte este folositor, umplerea stomacului cu tarate nu este o varianta, fiind necesar sa se obtina un aport caloric eficient si din alte alimente.

Aportul de lipide

Sus

Unii medici incurajeaza pacientii sa consume grasimi, cum ar fi cele din avocado sau chiar din inghetata. Nu este foarte important tipul de lipide atata timp cat acestea aduc caloriile necesare unei persoane ce a slabit in greutate datorita unei boli. Aceasta nu are doar o pierdere de grasime ci si de masa musculara si este foarte greu sa revina la greutatea anterioara. Cel mai important este ca persoana respectiva sa aiba un aport caloric adecvat, iar lipidele (grasimile) sunt bogate in calorii.

Sucurile de fructe

Sus

Fructele au mai multe calorii decat legumele iar daca o persoana nu poate manca fructe proaspete, poate incerca varianta cu fructe conservate. Sucurile de fructe reprezinta o buna alternativa deoarece este mult mai usor pentru o persoana care nu se simte bine sa bea sucul obtinut dintr-un fruct decat sa-l mestece.
Cand dintr-un fruct se obtine sucul, acesta nu mai contine fibre, de aceea este preferabil sa se manance un mar sau o portocala decat sa se bea sucul acestora. Dar in acelasi timp, in cazul persoanelor cu probleme severe de sanatate, este mai bine sa bea sucul de fructe deoarece se poate administra mult mai usor, aducand o serie de nutrienti foarte necesari.

Familia legumelor crucifere

Sus

Unii medici recomanda, o data pe zi, legume crucifere pentru o imunitate cat mai buna. Din familia acestor legume fac parte varza de Bruxelles, varza, brocolli, varza salbatica, varza China, conopida, ridichea; acestea fiind unele din cele mai bogate legume in fitonutrienti. Aceste legume contin substante bogate in antioxidanti, fibre, vitamine si minerale. Ele ar trebui consumate o data pe saptamana, nu in fiecare zi, punandu-se in salate sau in sandwitch-uri.

Alte sfaturi utile

Sus

Pastrarea unui jurnal alimentar

Primul pas este pastrarea unui jurnal alimentar pentru cel putin doua saptamani, pentru a putea vedea cate calorii si nutrienti contine mancarea din fiecare zi si apoi transmis acest lucru medicului. De asemenea se pot nota si cateva observatii (de exemplu cum se simte persoana respectiva dupa fiecare masa); de asemenea, in acest jurnal, pot fi notate si medicamentele administrate in acea perioada.

Atentie la nutrientii furati

Atentie la alimentele tip fast-food care sunt ieftine, usor de procurat si pot fi foarte mari, ca dimensiune. Aceste alimente contin o cantitate crescuta de grasimi, zahar si priveaza organismul de nutrienti importanti. Feriti-va de fast-food!

Mese mici si dese

Persoanele bolnave consuma mici cantitati de mancare si, majoritatea, nu pot respecta cele 3 mese principale pe zi. Pentru cei cu apetitul scazut, 3 mese pe zi reprezinta o cantitate mare de alimente. Persoanele bolnave trebuie sa se odihneasca suficient deoarece cei obositi, slabiti nu au pofta de mancare. Ar fi bine ca aceste persoane sa faca o serie de exercitii fizice usoare cum ar fi plimbarea, deoarece efortul fizic imbunatateste apetitul si amelioreaza starea de oboseala.

Citeste si

Arhiva
  • Boli inflamatorii intestinale Boli inflamatorii intestinale

    Generalitati Boala inflamatorie intestinala se refera la un grup de afectiuni ale sistemului digestiv, care au inflamatia ca principal simptom. Pricipalele boli inflamatorii intestinale sunt colita ulceroasa si boala Crohn. Colita ulceroasa se manifesta la nivelul...citeste mai mult

  • Cei 7 nutrienti esentiali ai unei diete echilibrate Cei 7 nutrienti esentiali ai unei...

    Generalitati O dieta echilibrata este cea care contine o cantitate suficienta de bioelemente, vitamine, fibre si trofine, pentru a asigura o buna functionare a organismului, pentru a-l face apt sa lupte impotriva stresului si factorilor nocivi din mediu. Studii...citeste mai mult

  • Regim de ingrasare Regim de ingrasare

    Dulciuri, minerale, vitamine, bere, vin, siropuri si pastile pentru stimularea poftei de mancare. Acestea sunt principalele ingrediente ale unui regim de ingrasare, recomandat persoanelor sanatoase, dar slabe din nastere. "Cei care se decid sa tina o dieta de acest...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate
Clinici recomandate
Medici recomandati
Servicii specializate
+1
Vezi toate clinicile
Mai putin
Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici OK