Cauta afectiune/simptom/conditie medicala
Cere sfatul medicului
Cere sfatul
medicului

Sanatatea emotionala si gestionarea emotiilor

Actualizat la data de: 30 Martie 2023
Consultant medical:

Dr. Ovidiu Balaban-Popa
Medic specialist psihiatru

Clinica: Spitalul de Psihiatrie Voila

Ce inseamna o stare buna de sanatate emotionala?

Sus
Sanatatea emotionala si gestionarea emotiilor

Oamenii care sunt sanatosi emotional pot mentine controlul gandurilor, sentimentelor si al comportamentului lor in mod eficient. Ei sunt capabili sa gestioneze cu succes emotiile si sa se adapteze in mod adecvat la situatiile dificile din viata.

Persoanele cu o stare buna de sanatate emotionala pot vedea lucrurile in perspectiva si au o parere pozitiva despre sine. Acestea au relatii bune cu ceilalti si pot construi relatii interpersonale de calitate. Cu toate acestea, chiar si persoanele care au o stare buna de sanatate emotionala, pot manifesta uneori probleme emotionale sau tulburari de sanatate mintala.

Cuprins articol

  1. Ce inseamna o stare buna de sanatate emotionala?
  2. Tulburarile de sanatate mintala
  3. Furia
  4. Ce se poate face pentru a se evita problemele?
  5. Cum sunt afectate emotiile de stres?
  6. Pot fi tratate problemele emotionale?
  7. Modalitati de gestionare a emotiilor
  8. Cum putem imbunatati sanatatea emotionala?
  9. De ce este importanta sanatatea emotionala?
  10. Citeste pe aceeasi tema

Tulburarile de sanatate mintala

Sus

Tulburarile de sanatate mintala sunt afectiuni care afecteaza gandurile, emotiile si comportamentul unei persoane. Acestea pot avea o varietate de cauze, inclusiv dezechilibre chimice in creier, stres, traume sau factori genetici. Tulburarile de sanatate mintala pot afecta orice persoana, indiferent de sex, varsta sau etnie.

Tulburarile de sanatate mintala pot varia de la probleme minore de anxietate sau depresie la tulburari mai grave, cum ar fi schizofrenia sau tulburarea bipolara. Aceste tulburari pot avea un impact semnificativ asupra vietii unei persoane, afectandu-i capacitatea de a functiona in mod eficient in viata de zi cu zi si de a mentine relatii interpersonale de calitate.

Stresul si problemele familiale sau de alt gen pot declansa, uneori tulburari de sanatate mintala sau pot agrava o tulburare existenta. Cu toate acestea, oamenii care sunt sanatosi emotional si au o buna capacitate de adaptare la situatii dificile, stiu cum sa faca fata stresului si problemelor si vor constientiza cand este momentul sa solicite ajutor medicului sau psihoterapeutului.

Este important sa intelegem ca tulburarile de sanatate mintala nu sunt un semn de slabiciune sau de lipsa de vointa. Acestea pot fi tratate cu succes prin intermediul terapiei, medicamentelor sau o combinatie a acestora. Este important sa solicitati ajutor specializat daca credeti ca suferiti de o tulburare de sanatate mintala sau daca aveti ingrijorari cu privire la sanatatea dumneavoastra mintala.

In concluzie, sanatatea emotionala este un aspect important al sanatatii generale si poate avea un impact semnificativ asupra bunastarii noastre. Este important sa ne prioritizam sanatatea emotionala si sa cautam ajutor specializat atunci cand este necesar.

Furia

Sus

Oamenii nu sunt constienti, de multe ori ce anume cauzeaza furia lor, cat de multa furie este acumulata in interiorul lor sau cum sa-si exprime acest sentiment intr-un mod adecvat. Unele persoane ar putea fi manioase din diverse cauze: rezultatul actiunilor proprii sau ale altora.

Multe lucruri marunte pot face o persoana sa simta ca viata e nedreapta. In cazul in care nivelul de iritabilitate al unei persoane creste sau aceasta foloseste substante daunatoare pentru organism, ar putea intampina dificultati in a-si controla furia. Oricine se afla in astfel de situatii ar trebui sa solicite ajutor de specialitate.

Ce se poate face pentru a se evita problemele?

Sus

In primul rand, oricine trebuie sa fie constient de propriile reactii si emotii. Pentru a se mentine controlul iar starea emotionala sa fie echilibrata, trebuie sa se invete sa se identifice si sa se abordeze motivele de tristete, frustrare si manie.

In al doilea rand, este important sa se aiba un stil de viata echilibrat, care sa includa exercitiile fizice, o alimentatie sanatoasa si odihna suficienta. De asemenea, este important sa se evite consumul de substante daunatoare pentru organism, precum alcoolul sau medicamentele.

In al treilea rand, persoanele care se confrunta cu probleme emotionale sau cu tulburari psihice ar trebui sa solicite ajutor de specialitate, precum consiliere sau medicamente.

Cum sunt afectate emotiile de stres?

Sus

Corpul unei persoane raspunde la stres prin eliberarea unor hormoni de stres. Acestia ajuta organismul sa raspunda si sa depaseasca anumite situatii extreme, cum ar fi cea in care cineva se afla in pericol. Dar, atunci cand sunt produsi prea multi hormoni, intr-o perioada prelungita de timp, este suprasolicitat organismul, inclusiv emotional.

Oamenii care sunt stresati sunt emotivi, anxiosi, iritabili si chiar depresivi. Cea mai buna modalitate de a face fata stresului este sa schimbati situatia care declanseaza stresul sau sa se foloseasca de metode de relaxare, precum yoga sau meditatia.

Pot fi tratate problemele emotionale?

Sus

Da. Consilierea, grupurile de suport si medicamentele pot ajuta o persoana care are probleme emotionale sau boli psihice. Oricine sufera de o astfel de tulburare emotionala, trebuie sa solicite ajutor specialistilor pentru ca acestia sa recomande tipul corect de tratament.

Modalitati de gestionare a emotiilor

Sus

•Invatati sa va exprimati sentimentele in mod adecvat. Este important sa lasati oamenii sa se apropie de dvs. cand sunteti suparati. Neexprimarea sentimentelor de tristete sau furie va va solicita inutil, consumandu-va multa energie.

•Ganditi-va inainte de a actiona. Emotiile pot fi puternice. Dar inainte de a va lasa dus de acestea si de a spune sau face ceva ce ati putea regreta, incercati sa va stapaniti si sa va ganditi la consecinte.

•Depuneti eforturi pentru a avea un stil echilibrat de viata. Faceti-va timp pentru lucrurile care va fac placere si concentrati-va pe aspectele pozitive din viata dvs.

•Aveti grija de sanatatea fizica. Sanatatea fizica o poate afecta pe cea emotionala. Faceti in mod regulat exercitii fizice, mancati sanatos si odihniti-va suficient. Nu faceti abuz de alcool sau medicamente.

Cum putem imbunatati sanatatea emotionala?

Sus

•Identificati si abordati motivele de tristete, frustrare si manie
•Aveti un stil de viata echilibrat, care sa includa exercitiile fizice, o alimentatie sanatoasa si odihna suficienta
•Evitati consumul de substante daunatoare pentru organism, precum alcoolul sau medicamentele
•Solicitati ajutor de specialitate, precum consiliere sau medicamente, in cazul in care aveti probleme emotionale sau tulburari psihice

De ce este importanta sanatatea emotionala?

Sus

Sanatatea emotionala este la fel de importanta ca si sanatatea fizica. Oamenii care sunt sanatosi emotional au o viata mai fericita si mai productiva, iar relatia lor cu ceilalti este mai buna. De asemenea, oamenii care sunt sanatosi emotional sunt mai putin afectati de stres si sunt mai capabili sa faca fata problemelor de zi cu zi. In ceea ce priveste starea mentala, sanatatea emotionala este importanta pentru prevenirea tulburarilor psihice si pentru gestionarea lor in cazul in care acestea apar.


Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter
Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate