Cum puteti sa ameliorati si sa preveniti crampele musculare

Publicat la data de: 02 August 2013 | Actualizat la data de: 02 August 2013
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Cum puteti sa ameliorati si sa preveniti crampele musculare

Crampele musculare, contractiile sau spasmele puternice ale muschilor, sunt dureri care apar brusc si persista de la cateva secunde, pana la minute in sir.

Instalarea crampelor musculare se petrece de regula la nivelul picioarelor, insa pot fi afectate si alte grupe de muschi.

Deseori, crampele musculare se declaseaza in timpul noptii, in zona coapselor sau a talpilor, inainte de adormire sau odata cu trezirea. Expunerea zonei dureroase la caldura sau masajul sunt remedii eficiente impotriva acestor dureri intense, insa au efect pur temporar. Pentru prevenirea reaparitiei crampelor musculare, sunt necesare cateva masuri speciale.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Cum apar crampele musculare
  3. Ameliorarea crampelor musculare
  4. Prevenirea crampelor musculare
  5. Citeste pe aceeasi tema

Cum apar crampele musculare

Sus

Cauzele precise ale crampelor musculare nu pot fi identificate de fiecare data. Spasmele si contractiile dureroase ale muschilor apar in diverse contexte favorizante, precum

- Antrenamentele fizice. Efortul fizic soldat cu lezarea tesutului muscular, prin suprasolicitare sau miscari bruste, traumatizante.

- Sarcina. Crampele musculare pot sa survina pe fondul carentelor in anumite minerale, precum calciul si magneziul. Aceste deficite sunt specifice celui de-al treilea trimestru de graviditate.

- Socurile termice. Expunerea la temperaturi scazute, in special apei foarte reci.

- Afectiuni diverse. Crampele musculare sunt simptome ale bolilor circulatorii, tulburarilor renale, afectiunilor tiroidiene sau sclerozei multiple.

- Posturile incorecte ale corpului. Asezarea pe o suprafata dura pe o perioada lunga de timp sau mentinerea membrelor corpului in pozitii nefiresti in timpul somnului.

- Carentele in minerale. Deficientele in potasiu, calciu si magneziu, mineralele care ajuta la buna functionare a muschilor si a nervilor.

- Deshidratarea. Privarea organismului de lichide conduce la declasarea crampelor musculare puternice.

- Administrarea unor medicamente. Tratamentele cu antipsihotice, anticonceptionale, diuretice, statine si steroizi pot provoca manifestari clinice de tipul crampelor musculare.

Ameliorarea crampelor musculare

Sus

Crampele musculare pot produce dureri foarte intense, de aceea ameliorarea lor presupune adoptarea unor masuri rapide si eficiente. Iata ce puteti incerca

- Intindeti muschiul si masati-l usor, fara sa exercitati prea multa presiune pe zona dureroasa.
- Faceti o baie calda, pentru relaxarea muschiului contractat. Un corp incalzit aplicat pe suprafata de actiune a crampei poate ajuta la ameliorarea durerii.
- Aplicati o punga de gheata sau alt corp congelat pe zona dureroasa, acoperind in prealabil pielea cu un prosop sau o carpa.
- Luati un analgezic usor cu acetaminofen, ibuprofen sau naprofen, pentru reducerea inflamatiei si atenuarea disconfortului intens. Daca medicul v-a prescris un tratament precis pentru crampele musculare recurente, urmati intocmai recomandarile specialistului.
- Hidratati-va intens, consumand multa apa. Bauturile pentru sportivi ajuta la reechilibrarea electrolitilor in organism.
- Masati zona dureroasa cu ulei de perisor (Pyrola minor). Acesta contine substanta numita salicilat de metil, un fitosubstituent al aspirinei, care atenueaza durerile si stimuleaza circulatia sanguina.

Daca suferiti de o crampa musculara la nivelul piciorului, plimbati-va prin jur sau scuturati usor piciorul cateva secunde. Intindeti-va talpile cu degetele picioarelor atintite inainte, fie ca stati in picioare sau in sezut.

Daca stati pe scaun, intindeti piciorul si flexati talpa cu degetele orientate catre genunchi. V-ar putea fi de ajutor sa asezati un prosop rulat pe arcuirea talpii si, tinandu-l de ambele capete, sa il trageti in interior, mentinand genunchiul perfect drept.

Daca stati in picioare, deplasati-va la o jumatate de metru de un perete si aplecati-va usor in fata. Tineti piciorul cu muschiul afectat perfect drept, cu calcaiul lipit de sol. In paralel, indoiti genunchiul celuilalt picior.

Prevenirea crampelor musculare

Sus

In cazul in care suspectati ca sursa crampelor musculare ar putea fi anumite medicamente prescrise de medic, intrerupeti tratamentul si intrebati specialistul daca ar putea avea efecte secundare care sa afecteze musculatura. Este posibil sa fie necesara modificarea dozei sau inlocuirea substantei.

De asemenea, daca urmati un tratament medicamentos fara prescriptie medicala, incetati-l urgent si adresati-va medicului! Pentru prevenirea pe termen lung a crampelor musculare, exista o serie de masuri pe care le puteti adopta

- Consumati o cantitate bogata de apa si alte fluide. Puteti estima daca aveti un aport suficient de lichide, analizand aspectul urinei (ar trebui sa fie de un galben deschis si limpede).

- Limitati consumul de bauturi pe baza de cofeina si alcool. Aceste lichide stimuleaza deshidratarea organismului, iar pierderea fluidelor din corp favorizeaza aparitia crampelor musculare.

- Asigurati-va ca respectati o alimentatie echilibrata. Introduceti in dieta alimente care contin calciu, potasiu si magneziu.

- Plimbati-va cat mai des cu bicicleta. Exercitiul fizic pe bicicleta mobila sau statica ajuta la mentinerea musculaturii in forma si, implicit, la prevenirea aparitiei crampelor.

- Faceti exercitii de intindere musculara zilnic. Inainte de efectuarea antrenamentelor fizice solicitante si inainte de culcare, intinderile usoare ajuta muschii sa ramana incalziti si relaxati, deci mult mai putin susceptibili crampelor.

- Nu va surmenati fizic. Daca incepeti un program regulat de miscare, nu va suprasolicitati muschii. Cresteti gradual intensitatea exercitiilor fizice si durata antrenamentelor.

- Luati un supliment cu multivitamine. Carentele in vitamine si minerale sunt cauze frecvente ale declansarii crampelor musculare, de aceea o cura periodica de suplimente cu multivitamine este necesara pentru sanatatea musculara a organismului.

- Luati un supliment de vitamina E pe zi. O doza suplimentara de 250 mg de vitamina E pe zi ajuta la prevenirea crampelor musculare nocturne, intrucat substanta stimuleaza circulatia sanguina.

- Beti apa tonica inainte de culcare. Aceasta bautura contine chinina, un remediu excelent impotriva crampelor musculare.

In cazul in care crampele muscularea sunt recidivante si au o regularitate in aparitie, ele pot fi un simptom care indica o afectiune nediagnosticata, precum Sindromul Picioarelor Nelinistite (Ekbom).


Medici specialisti Sanatate sport

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Crampele musculare Crampele musculare

    Generalitati Crampele musculare reprezinta contractii bruste ale unuia sau mai multor muschi. Rezultatul poate fi o durere intensa si imposibilitatea folosirii muschilor afectati. Popular se mai numesc carcei. Cea mai frecventa cauza de aparitie a crampelor...citeste mai mult

  • Cum poti scapa usor de durerile musculare si articulare Cum poti scapa usor de durerile...

    Durerile articulare si musculare sunt un impediment in desfasurarea activitatilor zilnice? Uita de ele cu ajutorul Cremei Calmante de la Dr. Hart pe baza de Condroitin sulfat, Glucozamina si MSM. Aceste trei substante patrund rapid in piele si au efecte benefice...citeste mai mult

  • Masajul Masajul

    Masajul reprezinta prelucrarea mecanica, metodica a partilor moi ale corpului printr-un ansamblu de proceduri manuale sau instrumentale in scop profilactic, terapeutic, de intretinere. El actioneaza la mai multe nivele. Asupra aparatului circulator, el influenteaza...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate