De ce sunt importanti morcovii in alimentatie si ce beneficii aduc


Generalitati

Sus
De ce sunt importanti morcovii in alimentatie si ce beneficii aduc

Morcovii, denumiti stiintific Daucus carota, fac parte din familia legumelor radacinoase alaturi de patrunjel, pastarnac, marar, chimen etc si sunt consumati in intreaga lume, datorita gustului dulce si proprietatilor nutritive importante.

Exista peste 100 de specii de morcovi la nivel global, care variaza de la nuanta portocaliu intens, pana la mov, galben sau alb. Cel mai frecvent, este consumata radacina morcovului, insa frunzele sale sunt si ele comestibile.

Morcovii contin in proportie de 88% apa, 7% zahar, 1% proteine, 1% fibre, 1% cenusa si 0,2% grasimi. Fibrele din morcovi sunt constituite, in cea mai mare parte, din celuloza. Alte substante furnizate de aceste legume sanatoase sunt glucoza, xiloza si fructoza. Gustul dulceag se datoreaza acidului glutamic si altor aminoacizi, precum acidul lactic, acidul glicolic, acidul fenolic si acidul succinic (acid butandioic sau chihlimbar).

Din prisma valorii lor nutritive, 128 de grame de morcovi furnizeza 52 de calorii, 0,3 g grasimi, 88 mg de sodiu, 12,3 g de carbohidrati, 3,8 g de fibre alimentare, 5,8 g de zaharuri si 1,2 g de proteine. Morcovii mai contin si vitamina C (13%), calciu (4%) si fier (2%).

In afara de proprietatile nutritive amintite, morcovii sunt si o sursa excelenta de vitamina B1, vitamina B2, vitamina B6, vitamina K, biotina, fibre, potasiu si tiamina. Prin urmare, aceste legume sunt foarte benefice sanatatii si contribuie din plin la echilibrarea unei diete zilnice corecte.

Prevenirea cancerului

Sus

Numeroase studii de specialitate au descoperit ca un consum regulat de morcovi poate conduce la reducerea riscului de cancer mamar, pulmonar si de colon, cu pana la o treime.

Proprietatile antitumorale s-ar datora unui compus care se regaseste in morcovi, numit falcarinol, cu impact anti-cancerigen asupra organismului. Falcarinolul este de fapt un pesticid natural din componenta morcovilor, cu rolul de a proteja radacinile plantei impotriva contaminarilor fungice. Intr-o dieta obisnuita, morcovii sunt singurii care furnizeaza acest compus.

Imbunatatesc vederea

Sus

Un fapt bine stiut este acela ca morcovii imbunatatesc vederea, intrucat contin beta-caroten (substanta care le confera culoarea portocalie), antioxidant pe care ficatul il transforma in vitamina A. In retina, aceasta vitamina devine rodopsina, pigmentul mov care face posibila vederea nocturna.

Beta-carotenul protejeaza si impotriva degenerarii maculare sau cataractei senile. Un experiment medical a descoperit ca persoanele care introduc in dieta o cantitate generoasa de beta-caroten, au cu 40% mai putine sanse de a dezvolta tulburari de vedere.

De asemenea, morcovul este o parte foarte importanta a alimentatiei copiilor, ajutand la dezvoltarea vederii in perioada de crestere.

Prevenirea bolilor cardiace

Sus

Alte demersuri stiintifice au depistat legatura directa dintre consumul de carotenoizi (substante furnizate de morcovi) si riscul redus de imbolnavire cardiaca. O dieta bogata in morcovi scade si nivelul colesterolului rau din organism (LDL), cauzator de ateroscleroza, iar fibrele din aceste legume elibereaza fluxul sanguin de excesul de lipide.

Potasiul care ajunge in organism prin consumul de morcovi este un constituent important al celulelor si fluidelor corporale care ajuta la regularizarea tensiunii arteriale si a pulsului. Acest mineral neutralizeaza efectele nocive ale excesului de sodiu.

Reducerea riscului de accident vascular cerebral

Sus

O cercetare efectuata de Universitatea Harvard a demonstrat ca oamenii care consuma peste 6 morcovi pe saptamana sunt mai putin predispusi unui accident vascular cerebral, comparativ cu persoanele care mananca un morcov pe luna sau mai putin.

Sanatatea pielii

Sus

Proprietatile detoxifiante ale morcovilor ajuta la eliberarea ficatului de toxine si la vindecarea acneei, prin curatarea fluxului sanguin. Tot morcovii trateaza pigmentarea inegala a pielii, iar vitamina A din aceste legume hraneste celulele dermei, previne deshidratarea si alte probleme dermatologice comune.

Din acest motiv, morcovii sunt utilizati deseori in mastile cosmetice cu ingrediente naturale, iar substantele din aceste legume sunt utilizate in sortimente diverse de produse destinate ingrijirii pielii si a parului.

Proprietati anti-imbatranire

Sus

Beta-carotenul, antioxidantul puternic cu beneficii multiple asupra organismului, are si o actiune protectoare asupra celulelor organismului, ajutandu-le sa lupte impotriva radicalilor liberi. Prin urmare, morcovii au si proprietati anti-imbatranire importante, incetinind fenomenele biologice specifice inaintarii in varsta.

Protejeaza dantura

Sus

Morcovii curata dantura dupa fiecare masa, actionand ca un abraziv natural care elimina eficient resturile alimentare si placa bacteriana de pe suprafata dintilor si a limbii. Totodata, morcovii stimuleaza productia de saliva, pentru o curatare naturala a cavitatii bucale si prevenirea halenei. Mineralele din morcovi omoara agentii patogeni din cavitatea orala si scad sansele formarii de carii dentale.

Vitamina C din morcovi, antioxidant solubil in apa, ajuta corpul sa isi mentina in forma tesuturile conjunctive, dintii si gingia.

Ajuta la pierderea in greutate

Sus

Un morcov de 100 de grame are aproximativ 41 de calorii si cantitati neglijabile de grasime si colesterol. In schimb, completeaza aportul zilnic de nutrienti cu vitamine si fibre alimentare, care hranesc organismul, induc senzatia de satietate si mentin sanatatea tractului intestinal.

Mentin sanatatea colonului

Sus

Vitamina A este substanta folosita de ficat pentru evacuarea toxinelor din corp. Fibrele din morcovi contribuie la curatarea optima a colonului si stimuleaza eliminarea eficienta a materiilor fecale.

Prevenirea infectiilor

Sus

Medicina traditionala considera morcovul a fi un bun antiseptic natural, excelent pentru prevenirea infectiilor. Leguma poate fi utilizata pentru vindecarea mai rapida a ranilor, fie in forma cruda, fie fiarta sau zdrobita.

12117 vizualizari, 22 Mai 2013

Citeste si

Arhiva
  • Alimentatia sanatoasa Alimentatia sanatoasa

    Generalitati Cand se poate incepe o dieta sanatoasa? O alimentatie sanatoasa inseamna consumarea a diferite alimente apartinand grupurilor alimentare de baza: proteine, precum carnea, ouale si legumele; lactate; fructe si legume; cereale, precum painea si...citeste mai mult

  • Dieta cu fibre - beneficii pentru slabit si sanatate Dieta cu fibre - beneficii pentru...

    Generalitati Dieta cu fibre este un plan alimentar echilibrat si hranitor, recomandat ca alternativa la regimurile de slabit restrictive, care infometeaza si priveaza organismul de nutrienti esentiali pentru sanatate. Proprietatile nutritive ale alimentelor cu...citeste mai mult

  • Ciocolata neagra, mai benefica pentru vedere decat morcovul Ciocolata neagra, mai benefica pentru...

    Generalitati Ciocolata neagra detine o serie de beneficii pentru starea de sanatate a unui individ datorita antioxidantilor continuti. Un studiu recent a demonstrat ca acest aliment imbunatateste vederea mai eficient decat alte legume cu merite asemanatoare, precum...citeste mai mult