10 pericole alimentare

Publicat la data de: 25 Decembrie 2007 | Actualizat la data de: 10 Iulie 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
10 pericole alimentare

Dieta ideala, cea care poate pune bazele unei sanatati de invidiat, se bazeaza pe combinarea echilibrata a celor 3 principii alimentare, astfel: carbohidrati 55%, proteine 15%, lipide sub 30%.

Un aport de fibre cuprins intre 20- 30 grame/zi este considerat a fi suficient pentru a regla tranzitul intestinal si a evita neplaceri de tipul constipatiei cronice.

Recomandarile dieteticienilor nu sunt insa respectate intotdeauna cu strictetea cu care ar trebui si din cauza modului de viata haotic si dezordonat, stresant si mereu contra cronometru, din ce in ce mai multe persoane calca stramb si aleg mancarea de tip fast-food, gustarile in graba, chipsurile sau alte produse din categoria junk-food.

Rezultatele sunt vizibile: procentul populatiei obeze este in crestere, problemele de sanatate cu componenta metabolica sunt resimtite de un numar crescand de persoane (fie ca e vorba de diabet zaharat tip II , dislipidemii severe, sindroame metabolice, boli cardiovasculare).

Sunt multe alimentele pe care nutritionistii nu le recomanda, insa exista unele care au fost catalogate de acestia drept adevarate dezastre alimentare, din cauza efectelor nefavorabile pe care le au asupra sanatatii individului.

Acestea s-au facut remarcate in principal din cauza numarului exagerat de mare de calorii per 100 grame de produs, precum si a continutului ridicat in grasimi, zahar, sare si aditivi alimentari.

In continuare sunt prezentate cateva dintre aceste orori nutritionale, cosmarul tuturor dieteticienilor.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Prajelile… de orice fel!
  3. Inducerea intentionata in eroare
  4. Burgerii - multi, mari…cat mai mari!
  5. Prajituri dulci, dulci
  6. Bauturi ce ameninta orice dieta
  7. Snackuri si gustari periculoase
  8. Cina la restaurant
  9. Portii cat mai mari
  10. Citeste pe aceeasi tema

Prajelile… de orice fel!

Sus

Strict din punct de vedere nutritional, toate alimentele care sunt pregatite prin prajire au potential daunator. Si mai periculoase sunt insa cele de la manifestarile in aer liber, cum ar fi targuri, balciuri, carnavaluri, unde participantii le consuma in cantitati impresionante uneori.

Orice se poate praji si servi pe strada, de la banalele si clasicele preparate din carne (de tipul micilor, frigaruilor, gratarelor, aripioarelor de pui etc.), pana la alune care sunt prajite sub ochii cumparatorilor si apoi sunt glazurate cu caramel.

Chiar si prajiturile de un anumit tip pot fi prajite, mai ales cele cu crema in interior, care isi modifica spectaculos gustul cand intra in contact cu uleiul incins.

Mai nou insa, comerciantii au descoperit ca pot praji pana si…cola ! Cei care au scos pe piata un astfel de produs au facut un aluat cu aroma de cola, foarte bine prajit si imbibat in ulei, peste care au adaugat din belsug sirop cu aroma de cola, l-au acoperit cu frisca si au presarat zahar pudra, scortisoara si au adaugat o cireasa.

Specialitatea casei

Meniurile restaurantelor abunda in preparate hipercalorice si care depasesc cantitatile permise de colesterol sau sare. Majoritatea produselor, chiar si legume precum rosiile, dovleceii sau ceapa si ardeii sunt prajite excesiv, in scopul de a le spori aroma si gustul.

Unele dintre aceste legume, dupa ce trec prin uleiul de prajeala, ajung sa aiba chiar si 800 de calorii (cum ar fi ceapa, gasite in multe preparate), 58 grame de lipide, 22 grame de grasimi saturate si 15,2 grame de sodiu per portie (o persoana cu o alimentatie echilibrata ar trebui sa consume maxim 6 grame de sodiu/ zi pentru a evita complicatiile datorate unei diete hipersodate, cele mai frecvente fiind complicatiile hipertensive).

Inducerea intentionata in eroare

Sus

Piata alimentara este plina de produse nesanatoase care par apetisante si de neinlocuit in dietele echilibrate, doar din cauza unor ambalaje atractive, spoturi publicitare si campanii de promovare foarte agresive, menite sa determine consumatorul sa cumpere produsul respectiv.

Printre aceste tipuri de alimente se numara mai ales cele destinate copiilor, ei fiind cei mai susceptibili la manipularea prin campaniile publicitare colorate si sunt reprezentate mai ales de gustarile cu fructe, care sunt complet lipsite de continut nutritiv si conform specialistilor nu reprezinta decat bomboane cu forme si arome modificate chimic.

Burgerii - multi, mari…cat mai mari!

Sus

Nutritionistii atrag in nenumarate randuri atentia consumatorilor in legatura cu pericolul reprezenatat de burgeri - au un numar foarte mare de calorii si abunda in grasimi si colesterol.

Burgerii, fie ca sunt hamburgeri, fie ca sunt cheeseburgeri se gasesc in meniurile tuturor fast-food-urilor, iar in functie de ce alte condimente si ingrediente sunt adaugate in ei, numarul caloriilor difera. De exemplu, exista hamburgeri care au 1420 de calorii, 107 grame de lipide, 45 grame de grasimi saturate si 27,4 grame de sodiu.

Un cheeseburger, cu 3 felii de branza are 1500 de calorii, 111 grame de lipide, 47 grame de grasimi saturate si 27,6 grame de sodiu.

Nu doar burgerii sunt pe lista neagra a dieteticienilor, ci si hot-dog-urile sau produsele care pleaca de la un simplu hot-dog si la care se pot adauga multe alte ingrediente: exista preparate care au ca baza acest hot-dog, dar la care se adauga branza si carne de vita.

Amestecul se prajeste, apoi se pune intr-un aluat special si peste toate ingredientele se adauga sunculita, ceapa. oua prajite si sos de chilli.

Chiar daca specialistii incearca sa avertizeze consumatorii in legatura cu dezavantajele consumului unor astfel de alimente, majoritatea persoanelor sunt constiente de faptul ca au o dieta hipercalorica si nesanatoasa, insa argumentul lor este ca ritmul alert al fiecarei zile ii obliga sa manance in graba si de cele mai multe ori de la primul fast-food care le iese in cale.

De aceea, nutritionistii recomanda ca in astfel de situatii persoana in cauza sa incerce sa se abtina de la a comanda cel mai mare hamburger din meniu si sa se limiteze la un burger simplu la care sa adauge o salata.

Este esential de retinut ca specialistii recomanda ca dieta sa furnizeze maxim 20 de grame de grasimi saturate pe zi (acestea sunt de fapt grasimile de provenienta animala), maxim 300 mg de colesterol/ zi (dar, daca exista deja dislipidemii, consumul trebuie redus la sub 200 mg/ zi, caz in care se limiteaza si alimentele de origine animala).

Sodiul ar trebui sa fie in jur de 2300mg/ zi (daca persoana are deja probleme cardiovasculare, atunci un aport de 1500mg/ zi de sodiu este considerat suficient).

Incantatoarele aperitive

Servite in orice restaurant sau preparate acasa, dupa retete proprii, unele aperitive se gasesc si in cosmarurile nutritionistilor. De exemplu, preparate pe baza de branza, sunca, slanina, ardei iute, carne si paine din faina alba ar trebui evitate de toate persoanele care tin la propria lor sanatate.

Prajituri dulci, dulci

Sus

Specialistii considera ca este greu, daca nu imposibil, de gasit o prajitura care sa furnizeze mai putin de 600 de calorii. Afirmatia lor se bazeaza pe lista ingredientelor unor astfel de specialitati culinare, si anume: faina alba, caramel sau zahar caramelizat, frisca, ciocolata, iar in functie de sortiment, listei i se mai poate adauga si branza, fructe glazurate, bomboane, dulceata sau gemuri.

Bauturi ce ameninta orice dieta

Sus

Bauturile hipercalorice, fie ca sunt carbogazoase sau nu, au un element comun: se consuma foarte usor, insa nu potolesc senzatia de sete, ceea ce implica un consum ridicat. In categoria bauturilor intra insa si diverse sortimente de cafea, cappuccino, frappuccino care pot sa aiba chiar si 580 de calorii (desigur, din aceasta categorie este exclusa cafeaua amaruie, lipsita complet de zahar sau indulcitori, care contine un numar redus de calorii).

In ceea ce priveste alcoolul, acesta contine 7 calorii/ gram. De asemenea, alcoolul creste nivelul trigliceridelor din sange, ducand pe termen lung la dezvoltarea hipertensiunii arteriale si a complicatiilor trombotice (afecteaza coagulabilitatea sangelui).

Snackuri si gustari periculoase

Sus

Majoritate celor care comanda un hamburger gigantic sunt constienti de faptul ca acesta nu le aduce beneficii din punct de vedere nutritional, insa, in ciuda acestui lucru, aleg sa il consume.

Exista momente, cum ar fi cumparaturile, cand indivizii sunt tentati sa manance chipsuri, ciocolata sau diverse alte alimente care le potolesc momentan foamea, dar care pot contine per pachet chiar si jumatate din necesarul caloric zilnic.

De aceea, specialistii recomanda ca atunci cand pleaca la cumparaturi, persoanele care sunt tentante sa cedeze ispitei de a consuma produse neadecvate, sa isi aduca de acasa fructe sau gustari dietetice sarace in calorii.

Cina la restaurant

Sus

Meniurile restaurantelor abunda in preparate hipercalorice; exista feluri care contin chiar si 1500 de calorii per portie. Lista dezastrelor calorice din restaurante este deschisa de preparate precum macaroane cu branza pregatite la cuptor, cartofi cu branza si poate continua cu multe altele.

Portii cat mai mari

Sus

Lanturile de restaurante fast-food nu sunt singurele care au marit considerabil portiile servite, ajungandu-se astazi la meniurile super-sized.

Chiar si restaurantele clasice si-au modificat meniurile si au crescut cantitatile de ingrediente din salate, paste, au marit sandvisurile, baghetele, covrigii, omletele.

Aperitivele, gustarile si deserturile pot sa furnizeze, fiecare portie in parte, chiar si 1000 de calorii. De exemplu, o gustare pregatita din 2 felii de branza, 3 felii de sunca, 2 oua si un carnacior, alaturi de o bagheta din paine alba aduce in organism 730 de calorii si 47 grame de grasimi.

Importanta sfaturilor nutritonistilor

Nutritionistii recomanda neincetat diete sanatoase si promoveaza alimentele cu rol benefic pentru sanatate, iar acum, prin intocmirea unei liste cu produse considerate a fi adevarate orori alimentare, spera sa atentioneze consumatorii asupra pericolelor unei diete bazate pe mancarea de tip fast-food.

De o importanta cruciala este insa si educatia primita in familie in ceea ce priveste obiceiurile alimentare: consumarea unor cantitati mari de mancaruri gatite insotite de deserturi copioase sau consumul exagerat de dulciuri concentrate pe post de gustari.

Dezvoltarea unei diete dezechilibrate din punct de vedere nutritional este favorizata si de numarul mare de restaurante si de faptul ca din ce in ce mai multe persoane prefera sa ia masa in oras.

Un studiu efectuat in Statele Unite a evidentiat faptul ca 48% din banii alocati din bugetul personal pentru mancare sunt cheltuiti in restaurante si ca cel mai frecvent servit produs este hamburgerul (acesta e preferat in egala masura de femei si de barbati).

Specialistii considera ca numarul celor care prefera sa manance la fast-food ar scadea considerabil daca ar fi informati corect asupra valorilor nutritive (mai ales calorii si grasimi) ale produselor consumate.

Faptul ca lanturile de restaurante pun la dispozita clientilor astfel de informatii pe site-urile de internet nu are acelasi impact asupra consumatorilor ca, de exemplu, tiparirea acestora pe spatele meniurilor.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Dieta care previne aparitia pietrelor la rinichi Dieta care previne aparitia pietrelor...

    Generalitati Cele mai multe dintre pietrele la rinichi sunt formate din oxalat si calciu. Pietrele la rinichi apar atat la barbati cat si femei din multiple cauze, printre care dieta, genele mostenite etc. Medicii prescriu pentru prevenirea pietrelor la rinichi...citeste mai mult

  • 10 greseli in alimentatie 10 greseli in alimentatie

    Generalitati Greselile in alimentatie pot influenta greutatea. Greselile simple pot sa duca spre esec eforturile tale de a te reintoarce in perechea de blugi preferata. In cazul in care obiectivul pare de neatins sau greutatea doar oscileaza fara a se mentine...citeste mai mult

  • Un somn sanatos cu Magielle Un somn sanatos cu Magielle

    Chiar daca criza permanenta de timp ne indeamna de multe ori sa furam din orele de somn, acesta este esential pentru sanatatea noastra. Sunt multi factori care determina calitatea somnului. Este important sa nu ne culcam cu stomacul plin, sa dormim intr-o camera...citeste mai mult