dezvoltarea limbajului la copilul prescolar
Planificarea vizitelor la medic pentru copilul tau
Dr. Cora Balaban-Popa
Medic specialist neonatolog
Generalitati Nou nascutul in primul an de viata necesita o atentie sporita din partea familiei si in special a mamei. Este studiat si confirmat faptul ca orice nou nascut indepartat de mama sa poate dezvolta ulterior pe parcursul vietii probleme de atasament si posibil o stare de depresie. Aceasta legatura intre mama si nou-nascut, cunoscuta sub numele de "bonding", este cruciala pentru dezvoltarea emotionala si cognitiva a copilului si trebuie pusa in aplicare inca de la primele momente de dupa nastere. Inca din primele momente este foarte util ca nou nascutul sa fie pus la san deoarece acest lucru aduce foarte multe beneficii atat mamei cat si copilului. Contactul piele pe piele si alaptarea precoce stimuleaza productia de oxitocina, hormontul atasamentului, atat la mama cat si la copil. Alimentatia naturala Alimentatia naturala reprezinta alimentatia exclusiva cu lapte de mama. Acest lucru se realizeaza in primele 6 luni de viata, conform recomandarilor Organizatiei... [continuare]
Rolul alimentatiei sanatoase in dezvoltarea copilului
Dr. Butila Liana Maria
Medic Specialist in Pediatrie
Ce inseamna o nutritie sanatoasa Nutritia este importanta in cresterea si dezvoltarea copilului. Aceasta se refera la alimentele si bauturile care furnizeaza necesarul pentru functionarea organismului. Nutrientii sunt substante gasite in alimente care permit organismului sa creasca si sa functioneze corect. Exista sase nutrienti esentiali: proteine, carbohidrati, grasimi, vitamine, minerale si apa. Ce este afectiunea si cum se manifesta O alimentatie buna se refera la o dieta care contine un echilibru sanatos de nutrienti, cum ar fi o dieta bogata in fructe si legume. Nutritia deficitara se refera la o dieta care contine un echilibru nesanatos de nutrienti, cum ar fi o dieta bogata in zahar sau sodiu. Exista multe efecte ale nutritiei asupra cresterii si dezvoltarii copilului. De exemplu, alimentatia poate afecta cresterea fizica a copilului, precum si dezvoltarea creierului. In plus, a avea o alimentatie buna in copilarie creste probabilitatea de a avea o alimentatie buna la... [continuare]
Copilul prematur
Dr. Cora Balaban-Popa
Medic specialist neonatolog
Generalitati Perioada normala a unei sarcini dureaza in jur de 40 de saptamani. Un nou-nascut de 38 de saptamani este pe deplin dezvoltat si numit nou-nascut la termen. Un copil nascut intre 22 si 37 de saptamani complete de sarcina este un prematur. Studii ale Asociatiei Americane de Neonatologie au aratat ca unul din zece nou-nascuti este prematur. De ce prematuritatea este o problema? Majoritatea copiilor nascuti aproape de 37 de saptamani de gestatie (saptamani complete de sarcina) nu au probleme medicale datorate prematuritatii. Insa cei nascuti in jurul saptamanii 32 de gestatie prezinta simptomele prematuritatii. Aceste simptome includ incapacitatea de a se alimenta la san sau la biberon, de a respira fara a face scurte perioade de pauza (apneea de prematuritate) si de a-si pastra temperatura normala a corpului. Pur si simplu este nevoie de timp pentru a se dezvolta complet si pentru a creste. Dupa depasirea acestor probleme legate de prematuritate, in marea majoritate... [continuare]
Dislexia - dificultatea de a invata cititul si scrisul
Dr. Cora Balaban-Popa
Medic specialist neonatolog
Generalitati Dislexia o deficienta de invatare frecventa care impiedica dezvoltarea capacitatii de a citi. Pacientii cu dislexie nu au un nivel mai scazut de inteligenta si nu invata mai greu alte lucruri in afara de citit. De fapt, majoritatea dislexicilor au o inteligenta peste medie. Totusi, incapacitatea de a citi repede sau fluent poate face multe arii de studiu greu de urmat. Alte sinonime pentru dislexie sunt: deficienta de citire, incapacitate de citire. Cititul este un proces cognitiv complex. Copiii invata sa citeasca prin "traducerea" sau decodificarea sunetelor ce formeaza un cuvant (foneme). De exemplu, cuvantul pat are trei foneme, sunetele p, a si t. Combinatia intre aceste sunete formeaza cuvantul pat. Pe masura ce copilul incepe sa recunoasca cuvintele, citirea devine un proces automat. Pentru copiii cu dislexie, citirea se face altfel; acestia au probleme in a decoda fonemele si au deci probleme in invatarea cititului si a scrisului ortografic. [continuare]
Tulburarea cu deficit de atentie, hiperactivitate (adhd)
Dr. Ovidiu Balaban-Popa
Medic specialist psihiatru
Generalitati Tulburarea cu deficit de atentie, hiperactivitate (ADHD, acronim din limba engleza) este o tulburare de neurodezvoltare, care se manifesta prin deficit de atentie si dificultati in desfasurarea unei sarcini. ADHD este frecvent intalnita, debuteaza in copilarie, dar poate persista si la varsta adulta. Daca nu este depistata si tratata corespunzator poate perturba semnificativ functinoarea sociala, scolara sau profesionala. Cauze Patogenia exacta a tulburarii nu este cunoscuta, dar cercetarile recente au evidentiat ca cel mai probabil ADHD este de natura genetica (cercetatorii sunt preocupati de identificarea genelor care predispun la aparitia ADHD). Studiile de imagistica cerebrala au adus dovezi asupra existentei unor modificari la nivelul creierului, care sprijina teoria ca ADHD este o afectiune neurobiologica. S-au descris urmatoarele anomalii care sustin ipoteza neurobiologica a tulburarii: - alterari ale structurii creierului - dovezi neuroanatomice -... [continuare]
Dizabilitatea intelectuala sau retardul mintal
Dr. Ovidiu Balaban-Popa
Medic specialist psihiatru
Generalitati Dizabilitatea intelectuala, denumita in trecut retard mintal, se caracterizeaza prin inteligenta sau capacitatea mentala sub medie si lipsa unor competente necesare pentru desfasurarea normala a vietii de zi cu zi. Persoanele care sufera de dizabilitate intelectuala, de obicei, pot acumula noi abilitati, dar mai lent decat altele. Exista diferite grade de dizabilitate intelectuala, de la usoara pana la profunda. Ce este dizabilitatea intelectuala La persoanele care sufera de dizabilitate intelectuala exista deficiente in doua domenii: - functionarea intelectuala - se refera la capacitatea unei persoane de a invata, de a fi motivata, de a lua decizii si de a-si rezolva problemele. Coeficientul de inteligenta este masurat printr-un test special. Punctajul pentru o persoana cu o inteligenta medie este de 100, in timp ce in cazul uneia care sufera de dizabilitate intelectuala, acesta coboara sub 70. - comportamente adaptative - acestea sunt abilitati necesare... [continuare]
Aspecte ale ingrijirii persoanelor cu paralizie cerebrala
Dr. Ovidiu Balaban-Popa
Medic specialist psihiatru
Ce este paralizia cerebrala Paralizia cerebrala este un termen care acopera o serie de dizabilitati fizice care interfereaza cu capacitatea unui individ de a se deplasa. Paralizia cerebrala este o tulburare neurologica produsa de lezarea creierului fatului in timp ce o femeie este insarcinata sau chiar la scurt timp de la nastere. Simptomele afectiunii sunt adesea observate in primii ani de viata, dar chiar si in perioada anilor prescolari. Ingrijirea copiilor cu paralizie cerebrala este dificila, astfel incat parintii pot experimenta numeroase si diverse sentimente cu privire la boala. Totusi, anumite strategii pot ajuta copilul sa prospere, in ciuda tulburarii avute. Strategii scolare Multe dintre problemele fizice de miscare implicate in paralizia cerebrala pot duce la numeroase provocari la scoala. Dificultatea de control a muschilor poate face dificila deplasarea dintr-o sala de clasa in alta, iar tendinta de aparitie a miscarilor involuntare poate fi inrautatita de statul... [continuare]
Generalitati Plange, musca, zgarie, isi smulge parul, se leagana, se invarteste in cerc, merge pe varfuri si isi flutura mainile. Crezi ca o imbratisare sau o vorba buna l-ar linisti? Da, daca ar fi un copil tipic, dar nu este... si respinge gesturile de tandrete cu brutalitate si cu disperare, ca si cand s-ar apara de un abuz. Daca-l strigi se va purta ca si cand nu despre el este vorba. Nu te priveste in ochi, nu se ingrijoreaza daca intrati sau iesiti dintr-o incapere in care il lasati singur. Nu vorbeste. Nu pare sa simta durerea, foamea sau setea. Este indiferent si pasiv. Ca si cand in fiecare secunda din zi, la fiecare incercare de interactiune, prin tacere si respingere va pedepseste pentru o vina numai de el stiuta. E copilul vostru pe care, de fapt, nici nu-l aveti. Fiindca este al bolii care il tine captiv. De aceea, in fiecare secunda, urasti autismul. Austismul este o tulburare de dezvoltare care cuprinde toate aspectele unei cresteri... [continuare]
Aspecte privind etape diferite in cresterea si dezvoltarea nou-nascutului
Autor: SfatulMedicului
Generalitati In practica pediatrica se descriu mai multe etape in cresterea si dezvoltarea nou-nascutului pana la stadiul de adult. Astfel ca etapele prin care trece un nou-nascut pana la varsta de adult sunt urmatoarele: a) perioada de nou-nascut – 0 -28 de zile de la nastere; b) perioada de sugar – 1 luna – 12 luni (1 an) de la nastere; c) perioada de copil mic – 1 an – 3 ani; d) perioada de prescolar – 3 ani – 6 ani; e) perioada de scolar – 6 ani – 10-13 ani (in cazul fetelor) si 6 ani – 14 ani (in cazul baietilor); f) perioada de adolescent; Cresterea reprezinta procesul prin care dimensiunile corporale cresc producandu-se apozitie de noua masa corporala. Se produce astfel o multiplicare celulara si o crestere a volumului celulelor totul capatand un aspect cantitativ. Dezvoltarea reprezinta procesul prin care se produce o complexare a functiilor tesuturilor, organelor si sistemelor. O serie de procese sunt reprezentate de formarea de structuri noi,... [continuare]
Asistenta medicala a prescolarilor, elevilor si studentilor
Autor: SfatulMedicului
Ordin nr. 653 din 25 septembrie 2001 privind asistenta medicala a prescolarilor, elevilor si studentilor Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 777 din 5 decembrie 2001 Ministrul sanatatii si familiei, vazand Referatul comun de aprobare al Directiei generale de asistenta medicala si farmaceutica si al Directiei generale de sanatate publica nr. 15.561 din 13 septembrie 2001, avand in vedere prevederile ARTICOLUL 6, 11, 15, 17, 18, 20, 23 si 25 din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, ale ARTICOLUL 1, 2, 4, 7, ale ARTICOLUL 12 lit. a) si b), ale ARTICOLUL 13 alin. (1), ale pct. II poz. 1 si 3 din anexa nr. 2 la Legea nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica, prevederile ARTICOLUL 13 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, cu modificarile si completarile ulterioare, ale ARTICOLUL 1 din Ordonanta Guvernului nr. 53/2000 privind obligativitatea... [continuare]
Generalitati Dispraxia de dezvoltare este deprecierea sau lipsa de maturitate a planificarii si coordonarii miscarilor. Este o imaturitate exprimata prin faptul ca informatia este procesata de creier, dar mesajele nu sunt transmise in mod corespunzator sau complet. Termenul de dispraxie provine de la cuvantul praxis - a face, a actiona. Dispraxia afecteaza planificarea atat a modului de actiune dar si a ceea ce trebuie sa faca o persoana. Aceasta este insotita de tulburari de perceptie, limbaj si gandire. Dispraxia afecteaza chiar si peste 10% din populatie, iar in cazul a 2% forma de dispraxie manifestata este destul de grava. Barbatii sunt de patru ori mai afectati dect femeile. Semne si simptome ale dispraxiei - In primii ani de viata ai unui copil sunt intalnite urmatoarele manifestari: copilului poate avea nevoie de mai mult timp decat alti copii pentru a merge de-a busilea, a umbla, a vorbi, a sta in picioare, a utiliza olita, a-si imbogati vocabularul, a vorbi... [continuare]
Generalitati Sindromul x fragil este o tulburare genetica ce afecteaza dezvoltarea uni persoane, mai ales comportamentul sau si capacitatea de a invata, dar si alte aspecte. Unii dintre bolnavii care sufera de sindromul x fragil pot sa nu aiba simptome vizibile, dar altii ar putea sa aiba manifestari cu gravitate variabila de la caz la caz, printre care s-ar putea numara dificultatile de invatare, cognitive sau problemele de comportament. Cauze Fiecare persoana are 23 de perechi de cromozomi sau 46 de cromozomi individuali. Perechea de cromozomi sexuali (X sau Y) determina daca o persoana este barbat sau femeie. In mod normal, femeile au doi cromozomi X, iar masculii au un cromozom X si un cromozom Y. Intrucat femeile au doi cromozomi X, o femeie care mosteneste un cromozom X cu o gena anormala FMR1 va avea inca un cromozom X neafectat. Prin urmare, femeile vor fi afectate mai putin grav de aceasta boala decat barbatii. Persoanele de sex masculin cu sindromul x fragil... [continuare]
TITLUL I: Dispozitii general LEGEA nr. 84 din 24 iulie 1995* - Legea invatamantului ARTICOLUL 1 Prezenta lege reglementeaza organizarea si functionarea sistemului national de invatamant. ARTICOLUL 2 In Romania invatamantul constituie prioritate nationala. ARTICOLUL 3 (1) Invatamantul urmareste realizarea idealului educational, intemeiat pe traditiile umaniste, pe valorile democratiei si pe aspiratiile societatii romanesti,si contribuie la pastrarea identitatii nationale (2) Idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si creative. ARTICOLUL 4 (1) Invatamantul are ca finalitate formarea personalitatii umane prin: a) insusirea cunostintelor stiintifice, a valorilor culturii nationale si universale; b) formarea capacitatilor intelectuale, a disponibilitatilor afective si a abilitatilor practice prin asimilarea de cunostinte umaniste, stiintifice, tehnice si estetice; [continuare]
Cabinet logopedic andu
Cabinetul Individual de Logopedie, acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania, conform legii 213/2004, ofera urmatoarele servicii : * prevenirea cauzelor care pot provoca tulburari de vorbire; * depistarea si diagnosticarea timpurie a tulburarilor de vorbire; * evaluarea limbajului prin metode si procedee specifice; * corectarea si recuperarea deficientelor prin aplicarea unor programe de interventie personalizata; Activitatea logopedica vizeaza in primul rand copiii de varsta prescolara si scolara mica, dar se poate extinde si la celelalte categorii de scolari. Interventia logopedica este de preferat sa se realizeze inca din gradinita, cand are loc structurarea si dezvoltarea limbajului, evitandu-se astfel consolidarea deprinderilor gresite de vorbire sau chiar intarzierea in aparitia limbajului. Sedintele se desfasoara intr-un cabinet amenajat corespunzator, intr-un cadru placut si relaxant, copiii avand conditii optime pentru corectarea deficientelor de... [continuare]
AM UN BAIETEL DE DOI ANI CARE NU VORBRSTE DELOC.E TOT TIMPUL AGITAT SI IN CONTINUA MISCARE ,NU-L PUTEM INVATA NIMIC.A FOST DIAGNOSTICAT CU INTARZIERE IN LIMBAJ SI I-A FOST PRESCRIS ROMPARKIN TONOTIL SI RISPOLEPT .MA PUTETI AJUTA CU INFORMATII? [continuare]
buna seara am un baiat de 3 ani si 4 lunisi nu vorbeste bine nu leaga cuvintele zice mama tata pipi si unele le poceste intelege tot ce-i spun merge si la gradinita din septembrie dar tot nuvrea sa spuna cuvintele toate,sa aiba nevoie te tratament? [continuare]
- « Pagina precedenta
- Pagina urmatoare »
Programează-te rapid la medicii recomandați de SfatulMedicului.ro prin serviciul de programări Clickmed
Găsești peste 7500 de medici cu program disponibil
Alege medicul potrivit pentru: Pediatrie , Neonatologie , Cardiologie pediatrica , Chirurgie pediatrica , Ecografie pediatrica , Neurologie pediatrica , Ortopedie pediatrica .


Urmareste Sfatul Medicului
Aboneaza-te la Newsletter