Cum facem diferenta intre tulburarile ocazionale de somn si insomnie

Publicat la data de: 27 Septembrie 2011 | Actualizat la data de: 27 Septembrie 2011
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Cum facem diferenta intre  tulburarile ocazionale de somn si insomnie

Probabil ca multe persoane nu adorm atat de repede pe cat si-ar dori. Motivele variaza de la griji legate de locul de munca la starea materiala. Unele persoane se trezesc in mijlocul noptii si nu reusesc sa mai doarma, ori se trezesc dimineata obosite, neodihnite, iar aceasta stare se accentueaza pe parcursul zilei.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Diferenta dintre insomnia cronica sau tulburari ocazionale de somn
  3. Cauze
  4. Ce se poate face
  5. Igiena somnului sau obiceiuri pentru un somn odihnitor
  6. Citeste pe aceeasi tema

Diferenta dintre insomnia cronica sau tulburari ocazionale de somn

Sus

Evaluarea pe parcursul unei luni a problemelor de somn, ar putea fi un punct de pornire. Insomnia acuta, cea care dureaza doar cateva zile poate fi legata de un anumit eveniment, un termen limita sau un examen. Calitatea somnului se imbunatateste atunci cand factorii de stres dispar. Insomnia temporara este intalnita in mod frecvent si nimeni nu trebuie sa se ingrijoreze daca are un somn agitat, cateva nopti. Daca insomnia persista si interfera cu desfasurarea normala a activitatilor zilnice, atunci este cazul sa se evalueze natura problemei.

Insomnia cronica este cea care se manifesta o perioada mai indelungata, mai mult de cateva saptamani si influenteaza in mod negativ cursul activitatilor zilnice. Posibil ca aceasta sa schimbe starea de spirit, sa presupuna dificultati de concentrare sau sa determine o scadere a productivitatii.

Cauze

Sus

De cele mai multe ori problemele de somn sunt legate de starea de spirit a unei persoane. De aceea, este important daca o persoana este mai depresiva ca de obicei sau irascibila, daca are o predispozitie catre anxietate. Unele tulburari de somn se dezvolta fara sa existe vreo relatie intre acestea si starea de spirit. Uneori, cauza insomniilor poate fi un factor primar de stres: pierderea unui loc de munca sau ingrijorarea legata de o ipoteca. Iar uneori grijile se pot acumula, de-a lungul timpului. Alte motive care ar putea sta la baza insomniei includ durerea, medicamentele, tulburarile de somn si diverse obiceiuri nesanatoase.

Ce se poate face

Sus

Daca s-au observat semnele specifice insomniei si problema persista mai mult de cateva saptamani, ar trebui consultat medicul. In cazul in care doctorul suspicioneaza ca o afectiune ar putea sta la baza tulburarii de somn, cum ar fi apneea de somn sau sindromul picioarelor nelinistite, acesta va recomanda consultul unui medic specialist in tratamentul tulburarilor de somn. Acesta ar putea solicita ca pacientul sa isi noteze intr-un jurnal o evidenta a orelor de culcare, a timpului in care se instaleaza somnul, de cate ori o persoana se trezeste pe parcursul unei nopti, cum se simte aceasta cand se trezeste, daca doarme pe parcursul unei zile, etc.

In functie de cauza insomniei, medicul ar putea prescrie un somnifer, care ar putea ameliora problema, pe termen scurt. Pe langa acesta, specialistul va indica psihoterapie cognitiv comportamentala dar si strategii pentru a imbunatati igiena somnului. Somnul este important pentru starea generala de sanatate, iar privarea de somn s-a dovedit ca sta la baza declansarii multor boli, inclusiv afectiuni cardiovasculare. Somnul este la fel de important ca si dieta si exercitiile fizice.

Igiena somnului sau obiceiuri pentru un somn odihnitor

Sus

Multe persoane au obiceiuri nesanatoase inainte de ora normala de somn.
Pentru ca igiena somnului sa se imbunatateasca, specialistii recomanda:
- mentinerea consecventei in ce priveste ora de somn (chiar si in weekend);
- nu se vor face exercitii fizice inainte de culcare;
- patul se va folosi doar pentru somn si activitate sexuala;
- termostatul va fi reglat la o temperatura de 22-24 grade celsius;
- se va stinge lumina sau se vor acoperi ochii;
- daca somnul nu se instaleaza nici dupa 30 de minute se vor face activitati relaxante pana cand apare starea de somnolenta;
- daca o persoana este preocupata de diverse lucruri, ar putea sa incerce sa isi noteze masuri de rezolvare a problemelor pentru a se detensiona.


Medici specialisti Neurologie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Tratamentul homeopat, ajutor in insomnii Tratamentul homeopat, ajutor in insomnii

    Generalitati Foarte multe persoane sunt afectate de insomnie. Acestea pot avea fie dificultati de adormire si de mentinere a unui somn neintrerupt pe timpul noptii, fie pot intampina treziri nocturne sau matinale. Totodata, insomnia poate fi corelata cu alte...citeste mai mult

  • Tulburari de somn periculoase Tulburari de somn periculoase

    Generalitati Majoritatea oamenilor au avut cosmaruri in copilarie. Pentru unii, frica din timpul somnului se poate manifesta in viata reala sub forma unor tulburari infricosatoare de somn. Unele dintre aceste tulburari de somn sunt periculoase din cauza riscului pe...citeste mai mult

  • Igiena somnului: 16 obiceiuri sanatoase pentru un somn linistit Igiena somnului: 16 obiceiuri...

    Igiena somnului Igiena corecta defineste orice masura care promoveaza o stare buna de sanatate. Igiena somnului este asemenatoare igienei dentare: igiena dentara promoveaza sanatatea prin mentinerea curata a cavitatii bucale, in timp ce igiena somnului are rolul...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate