Tot ce trebuie sa stiti despre antioxidanti

Generalitati

Sus
Tot ce trebuie sa stiti despre antioxidanti

Antioxidantii sunt o categorie de vitamine si ingrediente nutritive care ajuta organismul sa scape de actiunea nociva a radicalilor liberi, molecule care produc oxidarea celulelor si instalarea diverselor tipuri de cancer.

Importanta antioxidantilor este acceptata in prezent pana si in randul expertilor in medicina cu viziuni conservatoare, fiind asumata de multe persoane in alegerile alimentare de zi cu zi.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Rolul antioxidantilor in organism
  3. Radicalii liberi si efectele lor
  4. Tipuri de antioxidanti
  5. Deficienta de antioxidanti
  6. Articole similare

Rolul antioxidantilor in organism

Sus

Un antioxidant este o molecula capabila sa inhibe oxidarea unei alte celule. Astfel, antioxidantii rup lantul reactiilor radicalilor liberi, sacrificandu-si electronii proprii pentru a hrani radicalii liberi. Din acest motiv, mai sunt considerati si donatori de electroni.

De altfel, antioxidantii fac parte din mecanismul natural de protectie a celulelor organismului impotriva atacurilor speciilor reactive de oxigen. Corpul permite circularea unei varietati de nutrienti cu proprietati antioxidante si produce enzime antioxidante tocmai pentru a controla reactiile nocive in lant ale moleculelor reactive de oxigen.

Vitamina C, vitamina E, carotenii sau acidul lipoic sunt antioxidanti binecunoscuti in lumea medicala, cu reale proprietati benefice pentru organism. Organismul poate fabrica o parte din antioxidantii cu rol esential pentru sanatate, dar nu toate tipurile. In plus, capacitatea corpului de a produce singur antioxidanti descreste odata cu inaintarea in varsta.

Radicalii liberi si efectele lor

Sus

Radicalii liberi sunt si ei produsi de organism, rezultand in urma proceselor metabolice si de productie a energiei. Acestia sunt un raspuns biologic la toxinele din mediu, provenite din aerul poluat, fumul de tigara, chimicale, raze ultraviolete, radiatii sau chiar medicamente. Radicalii liberi rezulta de asemenea din procesele inflamatorii care se petrec in organism sau in urma depunerii unui efort fizic sustinut.

Un radical liber este un metabolit reactiv caruia ii lipseste unul sau mai multi electroni, iar aceasta carenta sta la baza procesului biologic de oxidare. Prin urmare, radicalul liber va incerca sa isi inlocuiasca in mod agresiv electronii lipsa, atacand ale molecule organice.

Radicalii liberi incearca sa priveze multe proteine din corp de electroni, fenomen ce rezulta in alterarea ADN-ului si a altor structuri celulare. Mai mult decat atat, moleculele private de electroni incep sa imite aceeasi actiune, devenind la randul lor radicali liberi. Din acest motiv, actiunea antioxidantilor asupra acestor procese este esentiala pentru mentinerea starii de sanatate.

Tipuri de antioxidanti

Sus

Exista doua tipuri principale de antioxidanti

- Antioxidantii non-ezimatici functioneaza prin intreruperea reactiilor in lant ale radicalilor liberi. De pilda, vitamina E poate inhiba activitatea radicalilor liberi, reducand-o la 5 reactii, in loc de 100! In aceasta categorie intra si vitamina C, polifenolii din plante, carotenoizii si glutationul (antioxidantul-sef care se regaseste in toate celulele corpului, imbunatatind activitatea tuturor celorlalte tipuri de antioxidanti)

- Antioxidantii enzimatici functioneaza prin descompunerea si eliminarea radicalilor liberi. In general, aceste enzime antioxidante indeparteaza din organism produsele oxidante, transformandu-le in peroxid de hidrogen, apoi in apa, printr-un proces cu mai multe etape ce necesita participarea altor cofactori (cupru, zinc, mangan si fier).

Majoritatea antioxidantilor din alimente si suplimente alimentare sunt non-enzimatici, insa intaresc sistemul de aparare al celor enzimatici dezarmand radicalii liberi si facandu-i mai vulnerabili, deci mai usor de eliminat.

Un alt criteriu de clasificare a antioxidantilor se refera la masura in care sunt solubili in apa (hidrofilici) sau in grasimi (hidrofobici). Este nevoie de ambele tipuri de antioxidanti pentru protectia completa a celulelor sanatoase.

Antioxidantii solubili in grasimi (vitamina E, vitamina A, carotenoizii, acidul lipoic) sunt localizati in principal in celulele membranelor, pe cand cei solubili in apa (vitamina C, polifenolii si glutationul) se regasesc in fluidele apoase, precum sangele sau lichidele din proximitatea celulelor (matricele citoplasmatice).

In afara de solubilitate si cerintele enzimatice, antioxidantii mai difera si in functie de dimensiunea lor moleculara. Astfel, exista antioxidanti cu molecule mici si proteine antioxidante cu molecule mari, care au functii diferite in organism

- Antioxidantii cu molecule mici anihileaza speciile reactive de oxigen si le elimina din organism prin neutralizarea chimica (vitamina C, vitamina E, acidul lipoic, carotenoizii, glutationul si coenzima Q10).

- Proteinele antioxidante cu molecule mari apara proteinele si enzimele esentiale pentru ADN.

Deficienta de antioxidanti

Sus

Specialistii in sanatate spun ca deficienta de antioxidanti poate cauza sau favoriza aparitia multor afectiuni cronice, precum sindromul Alzheimer, cancerul, bolile cardiovasculare, cataracta, diabetul, hipertensiunea, infertilitatea, degenerarea maculara, tulburarile mentale, boala parodontala, infectii ale tractului respirator sau artrita reumatoida.

Adaugarea unei cantitati suficiente de antioxidanti in dieta ajuta la reducerea stresului oxidativ la nivel celular, ceea ce inseamna prevenirea imbatranirii premature. In plus, simptomele precum susceptibilitatea crescuta la infectii, leziuni ale pielii, vindecare lenta a ranilor sau ridarea excesiva a pielii anunta necesitatea suplimentarii aportului zilnic de antioxidanti in dieta.

Printre sursele alimentare bogate in antioxidanti se numara

- fructele de padure;
- strugurii;
- rosiile;
- legumele crucifere (in special broccoli);
- fructele si legumele rosii, galbene si portocalii;
- nucile (fructele oleaginoase);
- mazarea;
- fasolea;
- morcovii;
- pepenele galben;
- ceaiul verde, etc.;

Nu neaparat cantitatea de antioxidanti din dieta este importanta, ci diversitatea lor, deci modul in care acestia interactioneaza si actioneaza simultan pentru mentinerea sanatatii celulare a organismului.

De altfel, se obtin rezultate mai bune prin aportul de cantitati moderate de antioxidanti diversificati, decat prin unul foarte mare de un singur tip de antioxidant.

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Degenerescenta maculara Degenerescenta maculara

    Generalitati Degenerescenta maculara este o boala oftalmologica in urma careia apare distrugerea vederii centrale. Se produc leziuni la nivelul maculei, o zona mica aflata in partea posterioara a globului ocular. Macula are rol in vederea culorilor si detaliilor...citeste mai mult

  • Obiceiuri nepotrivite care duc la aparitia ridurilor Obiceiuri nepotrivite care duc la...

    Generalitati Ridurile fac parte din procesul de imbatranire a pielii. Uneori, unele obiceiuri nepotrivire pot favoriza, chiar accelera aparitia lor. De la laba gastei din jurul ochilor pana la crapaturile profunde din jurul gurii, urmatoarele obisnuinte pot stimula...citeste mai mult

  • Aliatii organismului in sezonul rece: antioxidantii Aliatii organismului in sezonul rece:...

    Generalitati Expertii sunt de parere ca, daca dorim sa ne protejam de raceli si gripe in sezonul rece, natura ne pune la dispozitie o serie de aliati de incredere. Si cum este mult mai bine sa prevenim decat sa tratam, putem apela la acestia de fiecare data cand...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate
Clinici recomandate
Medici recomandati
Servicii specializate
+2
Vezi toate serviciile
Mai putin