Tot ce trebuie sa stiti despre antioxidanti

Publicat la data de: 24 Octombrie 2013 | Actualizat la data de: 24 Octombrie 2013

Generalitati

Sus
Tot ce trebuie sa stiti despre antioxidanti

Antioxidantii sunt o categorie de vitamine si ingrediente nutritive care ajuta organismul sa scape de actiunea nociva a radicalilor liberi, molecule care produc oxidarea celulelor si instalarea diverselor tipuri de cancer.

Importanta antioxidantilor este acceptata in prezent pana si in randul expertilor in medicina cu viziuni conservatoare, fiind asumata de multe persoane in alegerile alimentare de zi cu zi.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Rolul antioxidantilor in organism
  3. Radicalii liberi si efectele lor
  4. Tipuri de antioxidanti
  5. Deficienta de antioxidanti
  6. Citeste pe aceeasi tema

Rolul antioxidantilor in organism

Sus

Un antioxidant este o molecula capabila sa inhibe oxidarea unei alte celule. Astfel, antioxidantii rup lantul reactiilor radicalilor liberi, sacrificandu-si electronii proprii pentru a hrani radicalii liberi. Din acest motiv, mai sunt considerati si donatori de electroni.

De altfel, antioxidantii fac parte din mecanismul natural de protectie a celulelor organismului impotriva atacurilor speciilor reactive de oxigen. Corpul permite circularea unei varietati de nutrienti cu proprietati antioxidante si produce enzime antioxidante tocmai pentru a controla reactiile nocive in lant ale moleculelor reactive de oxigen.

Vitamina C, vitamina E, carotenii sau acidul lipoic sunt antioxidanti binecunoscuti in lumea medicala, cu reale proprietati benefice pentru organism. Organismul poate fabrica o parte din antioxidantii cu rol esential pentru sanatate, dar nu toate tipurile. In plus, capacitatea corpului de a produce singur antioxidanti descreste odata cu inaintarea in varsta.

Radicalii liberi si efectele lor

Sus

Radicalii liberi sunt si ei produsi de organism, rezultand in urma proceselor metabolice si de productie a energiei. Acestia sunt un raspuns biologic la toxinele din mediu, provenite din aerul poluat, fumul de tigara, chimicale, raze ultraviolete, radiatii sau chiar medicamente. Radicalii liberi rezulta de asemenea din procesele inflamatorii care se petrec in organism sau in urma depunerii unui efort fizic sustinut.

Un radical liber este un metabolit reactiv caruia ii lipseste unul sau mai multi electroni, iar aceasta carenta sta la baza procesului biologic de oxidare. Prin urmare, radicalul liber va incerca sa isi inlocuiasca in mod agresiv electronii lipsa, atacand ale molecule organice.

Radicalii liberi incearca sa priveze multe proteine din corp de electroni, fenomen ce rezulta in alterarea ADN-ului si a altor structuri celulare. Mai mult decat atat, moleculele private de electroni incep sa imite aceeasi actiune, devenind la randul lor radicali liberi. Din acest motiv, actiunea antioxidantilor asupra acestor procese este esentiala pentru mentinerea starii de sanatate.

Tipuri de antioxidanti

Sus

Exista doua tipuri principale de antioxidanti

- Antioxidantii non-ezimatici functioneaza prin intreruperea reactiilor in lant ale radicalilor liberi. De pilda, vitamina E poate inhiba activitatea radicalilor liberi, reducand-o la 5 reactii, in loc de 100! In aceasta categorie intra si vitamina C, polifenolii din plante, carotenoizii si glutationul (antioxidantul-sef care se regaseste in toate celulele corpului, imbunatatind activitatea tuturor celorlalte tipuri de antioxidanti)

- Antioxidantii enzimatici functioneaza prin descompunerea si eliminarea radicalilor liberi. In general, aceste enzime antioxidante indeparteaza din organism produsele oxidante, transformandu-le in peroxid de hidrogen, apoi in apa, printr-un proces cu mai multe etape ce necesita participarea altor cofactori (cupru, zinc, mangan si fier).

Majoritatea antioxidantilor din alimente si suplimente alimentare sunt non-enzimatici, insa intaresc sistemul de aparare al celor enzimatici dezarmand radicalii liberi si facandu-i mai vulnerabili, deci mai usor de eliminat.

Un alt criteriu de clasificare a antioxidantilor se refera la masura in care sunt solubili in apa (hidrofilici) sau in grasimi (hidrofobici). Este nevoie de ambele tipuri de antioxidanti pentru protectia completa a celulelor sanatoase.

Antioxidantii solubili in grasimi (vitamina E, vitamina A, carotenoizii, acidul lipoic) sunt localizati in principal in celulele membranelor, pe cand cei solubili in apa (vitamina C, polifenolii si glutationul) se regasesc in fluidele apoase, precum sangele sau lichidele din proximitatea celulelor (matricele citoplasmatice).

In afara de solubilitate si cerintele enzimatice, antioxidantii mai difera si in functie de dimensiunea lor moleculara. Astfel, exista antioxidanti cu molecule mici si proteine antioxidante cu molecule mari, care au functii diferite in organism

- Antioxidantii cu molecule mici anihileaza speciile reactive de oxigen si le elimina din organism prin neutralizarea chimica (vitamina C, vitamina E, acidul lipoic, carotenoizii, glutationul si coenzima Q10).

- Proteinele antioxidante cu molecule mari apara proteinele si enzimele esentiale pentru ADN.

Deficienta de antioxidanti

Sus

Specialistii in sanatate spun ca deficienta de antioxidanti poate cauza sau favoriza aparitia multor afectiuni cronice, precum sindromul Alzheimer, cancerul, bolile cardiovasculare, cataracta, diabetul, hipertensiunea, infertilitatea, degenerarea maculara, tulburarile mentale, boala parodontala, infectii ale tractului respirator sau artrita reumatoida.

Adaugarea unei cantitati suficiente de antioxidanti in dieta ajuta la reducerea stresului oxidativ la nivel celular, ceea ce inseamna prevenirea imbatranirii premature. In plus, simptomele precum susceptibilitatea crescuta la infectii, leziuni ale pielii, vindecare lenta a ranilor sau ridarea excesiva a pielii anunta necesitatea suplimentarii aportului zilnic de antioxidanti in dieta.

Printre sursele alimentare bogate in antioxidanti se numara

- fructele de padure;
- strugurii;
- rosiile;
- legumele crucifere (in special broccoli);
- fructele si legumele rosii, galbene si portocalii;
- nucile (fructele oleaginoase);
- mazarea;
- fasolea;
- morcovii;
- pepenele galben;
- ceaiul verde, etc.;

Nu neaparat cantitatea de antioxidanti din dieta este importanta, ci diversitatea lor, deci modul in care acestia interactioneaza si actioneaza simultan pentru mentinerea sanatatii celulare a organismului.

De altfel, se obtin rezultate mai bune prin aportul de cantitati moderate de antioxidanti diversificati, decat prin unul foarte mare de un singur tip de antioxidant.


Citeste si

Arhiva
  • Alimente bogate in antioxidanti Alimente bogate in antioxidanti

    Generalitati Antioxidantii sunt substante nutritive sau nutrienti din alimentele pe care oamenii le consuma, care pot preveni si incetini deteriorarea oxidativa a corpului uman. Atunci cand celulele organismului utilizeaza oxigen, se produc in mod natural...citeste mai mult

  • Ne putem proteja de actiunea nociva a radicalilor liberi? Ne putem proteja de actiunea nociva a...

    Printre multiplele mecanisme care stau la baza functionarii optime a corpului nostru se afla procesele redox. Compusii oxidati incomplet dau nastere mult-temutilor radicali liberi. Radicalii liberi rezulta atat in urma proceselor fiziologice, cat si a actiunii nocive...citeste mai mult

  • Nutrientii din diferite tipuri de lapte Nutrientii din diferite tipuri de lapte

    Generalitati Majoritatea oamenilor stiu ca laptele contine calciu, care contribuie la consolidarea oaselor, dar oare toate tipurile de lapte au aceleasi efecte asupra organismului? Exista mai multe opinii si toate sunt diferite. Ce este laptele de soia?...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate