6 pericole la care te expui daca adormi tarziu

Publicat la data de: 25 Aprilie 2016 | Actualizat la data de: 25 Aprilie 2016
Autor: SfatulMedicului
6 pericole la care te expui daca adormi tarziu

Te culci dupa ora 23.00 aproape zilnic? Acest obicei poate sa aiba consecinte grave asupra sanatatii tale, pe termen lung, sustin specialistii.

In primul rand, te vei simti obosit a doua zi, insa asta nu este tot. Afla care sunt pericolele la care te expui daca te culci, in mod constant, tarziu:

1. Favorizeaza depunerea de kilograme in plus

Studiile au aratat ca fiecare ora de somn pierduta contribuie la cresterea indicelui de masa corporala (IMC). Astfel, pe termen lung, IMC poate sa aiba o crestere de pana la 2 puncte, in cazul in care te culci tarziu, in mod regulat, timp de cinci ani de zile.

Aceasta crestere se produce chiar si la persoanele care au activitate fizica in mod regulat sau care dorm mai mult de opt ore pe noapte (se culca tarziu si se trezesc tarziu). Acest lucru se intampla deoarece este afectat ritmul circadian al organimsului, ceea ce duce si la dereglarea altor functii importante.

2. Scade puterea de concentrare

Daca mergi la culcare dupa ora 23.00, ai toate sansele sa iti pierzi concentrarea pe timpul zilei. Acest lucru se intampla chiar daca dormi opt ore, insa te-ai culcat foarte tarziu, arata un studiu efectuat in domeniu.

Mai mult, participantii la studiu care au adormit tarziu au fost mult mai predispusi la stari de tristete pe parcursul zilei. De asemenea, aceste persoane isi schimbau mult mai usor starea de spirit.

Cei care adorm frecvent tarziu sunt mai predispusi la tulburari de comportament si se plang de stari de anxietate. Astfel, un program haotic de somn te poate transforma intr-o persoana negativista, care vede cel mai adesea numai partea goala a paharului.

3. Apar stari de neliniste

Persoanele care au obiceiul sa stea treze pana tarziu in noapte au un somn nelinistit si cosmaruri.

Cercetatorii au aratat ca aceste persoane au un risc mai crescut de a visa urat, din cauza ca nivelul de cortizol, nivel al stresului, creste pe timpul noptii, daca o persoana ramane treaza pentru mai mult timp. Solutia: incearca sa mergi la culcare inainte de ora 23.00.

4. Creste glicemia

O alta constatare a oamenilor de stiinta in ceea ce priveste efectul pe care il are o ora de culcare tarzie asupra organismului are legatura cu nivelul glicemiei.

Astfel, s-a constatat ca persoanele cu diabet zaharat de tip 2 intampina greutati cu controlul glicemiei, in timp ce persoanele care nu au aceasta afectiune cresc riscul de a dezvolta diabet zaharat de tip 2.

Riscul este cu atat mai mare daca la acest obicei se adauga o alimentatie nesanatoasa, sedentarismul si vicii precum excesul de alcool si fumatul.

5. Afecteaza fertilitatea

O ora de culcare tarzie influenteaza negativ fertilitatea, atat la barbati, cat si la femei. Barbatii care nu reusesc sa adoarma mai devreme, cat si cei care sufera de insomnie au un risc cu 30% mai mare sa fie diagnosticati cu probleme atunci cand vine vorba de cantitatea si de calitatea spermei.

De asemenea, si femeile care au ore de culcare tarzii au de suferit, fiindca este afectata productia de hormoni reproducatori.

6. Afecteaza tenul

Daca esti bufinta de noapte, ai rareori pielea frumoasa. A fost stabilita o legatura puternica intre ora de culcare si starea in care se afla pielea noastra. Orele de somn sunt importante pentru regenerarea celulelor pielii, care pe timpul zilei sunt atacate de poluare, dar au de suferit si din cauza stresului si a unei diete sarace.


Medici specialisti Medicina Generala


Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Stai informat cu privire la evolutia epidemiei de Coronavirus in Romania! Protejeaza-te pe tine si protejeaza-i pe ceilati respectand masurile de prevenire recomandate de autoritati.



Citeste si

Arhiva
  • Sfaturi pentru un somn bun la varsta a treia Sfaturi pentru un somn bun la varsta...

    Generalitati Persoanele de varsta a treia se pot confrunta cu dificultatea de a se bucura de un somn de calitate. Potrivit unui sondaj de opinie american, aproximativ 50% din persoanele de peste 64 de ani sufera de o tulburare de somn. Varstnicii care dorm...citeste mai mult

  • Insomnia fatala Insomnia fatala

    Generalitati Insomnia este incapacitatea de a dormi. Exista doua tipuri de insomnie: insomnie primara si insomnie secudara. Insomnia poate fi o conditie dureroasa intrucat perturba somnul unei persoane, iar ca urmare a acestui fapt aceasta va fi obosita si letargica...citeste mai mult

  • Tulburarile de somn Tulburarile de somn

    Generalitati Somnul este un ingredient vital, absolut necesar pentru functionarea optima a corpului si a mintii. Cei mai multi oameni dorm zilnic pentru a-si reincarca bateriile pentru ziua urmatoare. Indiferent de cauza, somnul intrerupt sau redus calitativ poate fi...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate