Ce inseamna sa mananci sanatos?

Publicat la data de: 06 Aprilie 2009 | Actualizat la data de: 08 Octombrie 2018
Autor: SfatulMedicului

Sfaturi utile

Sus
Ce inseamna sa mananci sanatos?

Adoptarea unui regim alimentar sanatos nu inseamna ca trebuie sa renunti la mancarurile preferate. Varietatea culinara si cantitatea moderata sunt regulile ce vor fi urmate.

Deci, a manca sanatos inseamna sa consumi: legume, fructe, paine, cereale, cartofi, orez, paste fainoase etc fara niciun fel de restrictii.

Piramida alimentelor” prevede un regim alimentar echilibrat, bazat mai ales pe legume si fructe, aflate la baza piramidei, si portii mai mici din produsele alimentare de care organismul nostru are mai putina nevoie, precum: grasimile si zaharul.

33% fructe si legume

Consumul unei cantitati insemnate de fructe si legume este foarte important deoarece ajuta la imbunatatirea starii generale de sanatate, reducand in acelasi timp riscul aparitiei bolilor cardiovasculare.

Din fructe si legume organismul absoarbe vitamina A, vitamina C, acid folic si minerale precum: fierul, calciu si magneziu.
Aceste produse au un continut scazut de grasimi si sodiu, si sunt o sursa eficienta de fibre, si asigura un echilibru in randul nutrientilor vitali pentru organism.

33% paine, cereale si cartofi

Principalele mese ale zilei, dar si gustarile pot fi relizate din aceste alimente. Pe langa faptul ca ofera organismului energia necesara pentru intreaga zi, aceste alimente sunt o sursa eficienta de fibre, complexul vitaminic B, calciu si fier.

Pentru o cantitate mai mare de fibre pot fi consumate cerealele integrale si produsele din faina integrala.

Alimentele care fac parte din aceasta grupa: orezul, pastele, cartoful dulce, bananele etc.
12% carne, peste si alte produse ce contin proteine

Carnea, pestele, ouale, fasolea, nucile fac parte din acest grup. Acestea sunt elemente importante pentru o dieta echilibrata deoarece contin proteine, vitamine si minerale – fier, zinc si vitamina B12.

Bucura-te de gustul acestor alimente, insa nu uita ca totul se consuma in cantitati moderate!

Uleiul de peste contine acizi grasi polinesaturati, omega-3, care fac parte din grupa acizilor grasi esentiali, ce joaca un rol principal in scaderea riscului aparitiei afectiunilor cardiovasculare.

Specialistii ne recomanda sa consumam 2 portii de peste in fiecare saptamana, de fiecare data de un alt tip - somon, hering, sardine, pastrav sau macrou.

12% lapte si produse lactate

Calciul, un mineral vital pentru sanatatea oaselor, proteinele si importante vitamine, precum: A, B12, B2 si D, se gasesc in lapte si in produsele lactate.

Savureaza aceste produse si incearca sa consumi varianta fara grasimi, cum ar fi: lapte degresat sau semi-degresat, iaurt cu un procent scazut de grasimi si branza cu o cantitate redusa de grasimi.

Copii cu varsta mai mica de 5 ani ar trebui sa consume toate produsele lactate, deoarece contin nutrienti necesari pentru o crestere normala. Exceptie fac copii cu varsta mai mica de 2 ani, carora li se recomanda numai laptele semi-degresat.

9% grasimi si zahar

Untul, uleiul, margarina, crema pentru prajituri, chips-urile si marea majoritate a bauturilor fac parte din aceasta grupa. Deoarece aceste produse contin cantitati ridicate de grasimi, zahar si sare, este recomandat sa fie consumate ocazional si in cantitati reduse.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Hipercolesterolemia: O dieta sanatoasa pentru inima Hipercolesterolemia: O dieta...

    Generalitati O dieta sanatoasa poate reduce riscul de aparitie al aterosclerozei si implicit, a bolilor cardiace. Daca procesul de stenozare (ingustare) a arterelor a inceput deja, o dieta corespunzatoare poate incetini acest proces. Modificarile stilului de...citeste mai mult

  • Dieta Ornish Dieta Ornish

    Generalitati Spre deosebire de alte tipuri de diete care promit rezultate fabuloase, dieta doctorului Dean Ornish are la baza un regim alimentar care ar avea rolul de a contribui la tratarea bolilor cardiovasculare. Dr. Ornish este cunoscut pentru contributiile sale...citeste mai mult

  • 6 sfaturi pentru a va pastra silueta pe perioada iernii 6 sfaturi pentru a va pastra silueta...

    Generalitati Cand vantul rece al iernii isi face simtita prezenta, multi dintre noi prefera sa hiberneze decat sa ramana activi. Majoritatea abandoneaza programarile la sala de fitness pe motivul temperaturilor scazute de afara sau renunta la programele de exercitii...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate