Coronavirus Update

Primul ajutor in intoxicatia cu acetaminofen (paracetamol)

Publicat la data de: 20 Octombrie 2014

Intoxicatia cu acetaminofen (paracetamol) este o urgenta medicala care presupune investigarea rapida a starii pacientului, pentru administrarea eficienta a tratamentului.

Acetaminofenul este un medicament din clasa antipireticelor si antialgicelor (substante care combat febra si durerea), eliberat in farmacii fara prescriptie medicala.

Fiind utilizat la scara larga, supradozele accidentale pot fi luate de copii si adulti deopotriva.

Printre semnele intoxicatiei cu acetaminofen se numara starile de ameteala, convulsiile, durerile abdominale, greata, varsaturile sau chiar coma. Nu exista o diferenta mare intre doza maxima de paracetamol permisa zilnic si o supradoza care poate provoca leziuni hepatice severe.

Cantitatile mari de paracetamol ajunse in organism sunt foarte periculoase, simptomele acestora declansandu-se in 2-3 zile de la supradozare. Tratamentul trebuie sa inceapa cat mai curand pentru a fi eficient, inainte de debutul simptomatologiei.

Acordarea primului ajutor pentru sustinerea functiilor vitale poate avea o importanta vitala in cazul intoxicatiei cu acetaminofen. Aceste masuri trebuie sa se concentreze pe eliberarea cailor respiratorii si facilitarea circulatiei sanguine a pacientului, pana la administrarea tratamentului medical de specialitate. Daca suspectati o intoxicatie cu paracetamol, puneti in practica pasii de baza ai primului ajutor necesar in acest caz

- Pastrati-va calmul si nu intrati in panica.
- Vorbiti cu pacientul si ramaneti alaturi de el pana la sosirea echipajului de urgenta.
- Daca pacientul este agresiv (supradoza a fost administrata ca tentativa de suicid sau in timpul unei crize psihotice), incercati sa il imobilizati intr-o zona libera, in care sa nu aiba acces la obiecte periculoase.
- Sunati la serviciul de urgenta.
- Notati sau retineti numele exact al medicamentului cu acetaminofen si aproximati cantitatea de substanta ingerata de pacient.
- Notati ora la care a avut loc ingestia.
- Nu administrati niciun alt medicament pacientului, fara indrumarea stricta a unui cadru medical.
- Daca pacientul vomita, intoarceti-l pe o parte, pentru a preveni sufocarea. Daca ingestia a avut loc recent, iar pacientul este constient si isi poate controla perfect reflexul de inghitire, incurajati-l sa bea apa. In acest fel, ii stimulati varsaturile, care ajuta la eliminarea substantei din intestine. Nu incercati sa ii provocati voma prin alte metode!
- Daca pacientul este inconstient, verificati-i caile respiratorii. Cu capul pacientului in hiperextensie, mentineti gura acestuia usor intredeschisa cu o mana, in timp ce cu cealalta ii luxati mandibula (o deschideti cat se poate de mult, pentru a preveni blocarea cailor respiratorii cu limba).
- Supravegheati pacientul pana la sosirea echipajului de urgenta, verificandu-i in permanenta pulsul si respiratia.
- Aduceti flaconul cu medicamente la spital.


Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate