Cei mai importanti nutrienti din compozitia alimentelor sanatoase

Publicat la data de: 20 Decembrie 2011 | Actualizat la data de: 20 Decembrie 2011
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Cei mai importanti nutrienti din compozitia alimentelor sanatoase

Cei mai importati nutrienti de care are nevoie organismul nu pot fi produsi de catre acesta. Modul in care aceste elemente nutritive sunt introduse in corpul unei persoane poate avea un mare impact asupra modului de utilizare a acestora.

Nutrientii nu actioneaza singuri ci alaturi de alte substante nutritive. Pentru a maximiza disponibilitatea de carotenoizi alimentele recomandate mai jos, acestea ar trebui consumate crude sau usor fierte.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Alfa caroten
  3. Beta-caroten
  4. Beta-criptoxantina
  5. Calciu
  6. Carotenoidele
  7. Citeste pe aceeasi tema

Alfa caroten

Sus

Proprietati:
- protejeaza celulele de efectele daunatoare ale radicalilor liberi
- asigura necesarul de vitamina A
- imbunatateste sistemul imunitar
- contribuie al functionarea adecvata a sistemului de reproducere.

Printre evenimentele si factorii caracteristici din stilului de viata al unei persoane care pot indica nevoia de mai multe alimente bogate in alfacaroten sunt
- fumatul si consumul regulat de alcool
- aportul redus de fructe si legume.

Surse bogate de alfa-caroten sunt morcovii, dovleceii, rosiile, fasolea verde, coriandru si sfecla elvetiana.

Beta-caroten

Sus

Proprietati:
- protejeaza celulele de efectele daunatoare ale radicalilor liberi
- asigura necesarul de vitamina A
- amelioreaza functionarea sistemului imunitar
- ajuta la functionarea optima a sistemului reproducator

Persoanele care fumeaza si utilizeaza alcool in exces, nu consuma fructe sau legume au nevoie de mai multe alimente bogate in beta-caroten.

Spre deosebire de suplimentele care contin betacaroten, consumul de alimente bogate in betacaroten nu prezinta nici un risc de cancer pulmonar. Printre sursele alimentare de betacaroten sunt cartofii dulci, morcovii, varza, spanacul, napii, coriandrul si cimbrul proaspat.

Beta-criptoxantina

Sus

Proprietati:
- protejeaza celulele de efectele daunatoare ale radicalilor liberi
- asigura necesarul de vitamina A
- reduce riscul de cancer pulmonar
- diminueaza riscul de poliartrita inflamatorie.

Persoanele care fumeaza si utilizeaza alcool in exces, nu consuma fructe sau legume necesita mai multe alimente bogate in beta-criptoxantina. Surse alimentare de beta-criptoxantina includ ardei gras rosu, papaya, coriandru, portocale, pepene verde si porumb.

Calciu

Sus

Proprietati:
- mentine oasele sanatoase si puternice
- sustine buna functionare a nervilor si muschilor
- contribuie la formarea cheagurilor de sange.

Printre evenimentele si factorii caracteristici din stilului de viata al unei persoane care pot indica nevoia de mai multe alimente bogate in calciu sunt
- fracturile osoase frecvente
- dureri sau spasme musculare
- amorteala a membrelor inferioare sau superioare
- deformari ale oaselor si retard de crestere la copii.

Surse excelente de calciu sunt iaurtul, spanacul, napii, varza, tofu.

Carotenoidele

Sus

Proprietati:
- protejeaza celuleel de efectele radicalilor liberi
- furnizeaza necesarul de vitamina A
- amelioreaza functia sistemului imunitar
- contribuie al functionarea adecvata a sistemului reproducator.

Persoanele care fumeaza si utilizeaza alcool in exces, nu consuma fructe sau legume au nevoie de mai multe alimente bogate in carotenoide. Surse alimentare bogate in carotenoide sunt morcovii, cartofii dulci, spanacul, varza, papaya, ardei gras si rosii.


Citeste si

Arhiva
  • Alimentatia sanatoasa pentru bolnavii de diabet tip 2 Alimentatia sanatoasa pentru bolnavii...

    Generalitati Un aspect imbucurator pentru pacientii care sufera de diabet zaharat de tip 2 (non-insulinonecesitant) este faptul ca o dieta alimentara sanatoasa poate reduce intensitatea simptomelor si poate incetini progresia bolii. Ceea ce insa nu s-a stabilit cu...citeste mai mult

  • Deficitul de vitamina D Deficitul de vitamina D

    Generalitati O persoana care nu isi expune corpul la soare, sufera de alergii la produse lactate sau urmeaza un regim vegetarian strict, prezinta riscuri crescute de a dezvolta deficit de vitamina D. Vitamina D, numita si vitamina soarelui, este produsa de...citeste mai mult

  • Fructe si legume de iarna. Conditii de depozitare si moduri de preparare Fructe si legume de iarna. Conditii...

    Generalitati Alimentatia din sezonul de iarna a fost intotdeauna mai saracacioasa in legume si fructe proaspete, si nu pentru ca nu exista oferta, ci din cauza obiceiurilor de a se consuma mai multe conserve, carne grasa si mancare gatita. Exista insa o multime...citeste mai mult