Cat de mult ajuta la slabit excluderea glutenului din alimentatie

Publicat la data de: 25 Iulie 2014 | Actualizat la data de: 25 Iulie 2014
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Cat de mult ajuta la slabit excluderea glutenului din alimentatie

Excluderea glutenului din alimentatie, necesara doar in cazul persoanelor diagnosticate cu boala autoimuna celiaca, a inceput sa fie asociata cu scaderea in greutate si imbunatatirea aspectului fizic.

Numeroase celebritati au adoptat o astfel de metoda de slabit, popularizandu-i asa-zisele rezultate uimitoare. Insa specialistii spun ca nu exista dovezi stiintifice palpabile care sa ateste efectele de reducere a greutatii corporale prin excluderea surselor de gluten din dieta zilnica.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Ce este glutenul
  3. Alimentele care contin gluten
  4. Siguranta glutenului in alimentatie
  5. Beneficiile produselor alimentare fara gluten
  6. Consecintele excluderii glutenului din dieta
  7. Citeste pe aceeasi tema

Ce este glutenul

Sus

Glutenul este o proteina regasita natural in grau, orz, secara, introdusa deseori si in compozitia produselor procesate. De altfel, glutenul este introdus in numeroase alimente si medicamente, nu doar in paine sau biscuiti. Cerealele, sosul de soia, bauturile alcoolice (precum berea) sau chiar cosmeticele (balsamul de buze, de pilda) contin si ele anumite cantitati de gluten.

Una din 100 de persoane poate suferi de o boala autoimuna, numita boala celiaca, in care intestinul subtire nu poate procesa corespunzator glutenul, aparand diverse simptome digestive neplacute. Exista si oameni care au o sensibilitate non-celiaca la gluten, acuzand dureri de cap, balonare sau crampe dupa consumul de alimente cu aceasta proteina in compozitie. In acest caz, este vorba despre o alergie la gluten, care poate fi tinuta sub control cu ajutorul recomandarilor medicului.

Specialistii spun ca eliminarea glutenului din alimentatie nu aduce beneficii starii de sanatate persoanelor care nu sunt diagnosticate cu boala celiaca sau alergie la aceasta proteine, nici macar in privinta scaderii in greutate.

Alimentele care contin gluten

Sus

Excluderea glutenului din alimentatie este dificila, de vreme ce trebuie sa fie evitate toate alimentele si ingredientele pe baza de grau

- faina alba;
- faina integrala;
- faina graham;
- graul dur;
- triticalele;
- grisul;
- graul spelt;
- taratele de grau;
- germenii de grau.

Alimentele preparate de regula cu produsele din grau sunt

- pastele;
- cuscusul;
- painea;
- lipiile;
- prajiturile;
- fursecurile;
- biscuitii;
- briosele;
- produsele de patiserie;
- cerealele;
- fulgii de ovaz;
- berea;
- covrigeii;
- sosurile;
- dressingul pentru salata;

Desi sunt surse suprinzatoare de gluten, urmatoarele alimente pot contine si ele aceasta proteina

- bulionul;
- crutoanele si pesmetul;
- unele bomboane;
- prajelile;
- mezelurile;
- amidonul alimentar;
- chipsurile de cartofi;
- sosul de soia.

Exista si numerosi aditivi alimentari si ingrediente in alimentele ambalate care contin gluten.

Siguranta glutenului in alimentatie

Sus

De vreme ce piata alimentara a fost invadata de numeroase produse fara gluten, populatia are tendinta sa creada ca glutenul este, de fapt, nociv organismului. Nimic mai fals, sustin nutritionistii. Glutenul se regaseste in numeroase cereale integrale, bogate in vitamine, minerale si fibre, necesare mentinerii starii de sanatate si a greutatii corporale optime.

Studiile arata ca oamenii care consuma 3 portii de cereale integrale pe zi sunt mai putin predispusi dezvoltarii diabetului de tip 2. Combinatia corecta sa carbohidrati complecsi regleaza nivelul glicemiei in sange si ajuta la obtinerea unei senzatii persistente de satietate.

Totodata, cerealele integrale sunt si vehiculul multor substante naturale care protejeaza impotriva bolilor, asa cum sunt fitochimicalele. In absenta acestora, organismul este mult mai vulnerabil in fata imbolnavirilor diverse, de la bolile cardiovasculare, pana la cancer. Asadar, atunci cand evitati alimentele cu gluten fara un motiv intemeiat, va privati de toate proprietatile lor nutritive.

Beneficiile produselor alimentare fara gluten

Sus

Produsele alimentare fara gluten in compozitie nu sunt, in mod necesar, mai sanatoase sau mai sarace in calorii. De altfel, acestea nu sunt doar mai scumpe, ci si mai calorice, din pricina ingredientelor adaugate pentru aromatizare (zaharurile, in principal).

Totodata, alimentele din care glutenul a fost extras au in compozitie mai putine fibre decat echivalentul lor cu aceasta proteina. O dieta saraca in gluten poate conduce la carente de nutrienti esentiali, de vreme ce acestea tind sa furnizeze mai putine vitamine B, calciu, zinc, fier si magneziu.

Un alt aspect scos in evidenta de specialistii in nutritie este ca nu trebuie sa confundati produsele fara gluten cu cele care au un continut redus de carbohidrati unele paste fara gluten pot contine chiar mai multi carbohidrati decat cele obisnuite!

Consecintele excluderii glutenului din dieta

Sus

Odata cu excluderea glutenului din dieta, rezultatele acestei schimbari pot varia de la un caz la altul. Pe de o parte, este posibila sesizarea unei scaderi in greutate, cand se reduc portiile de paine, paste, pizza, produse de patiserie si prajituri. Slabitul in acest caz nu se datoreaza neaparat lipsei glutenului, cat eliminarii surplusului de carbohidrati din alimentele nesanatoase si consumului preponderent de legume, fructe si carne slaba.

Alta consecinta posibila a eliminarii alimentelor bogate in gluten poate fi chiar ingrasarea, atunci cand produsele cu gluten sunt inlocuite cu aceeasi versiune a lor fara aceasta proteina. Painea, prajiturile sau cerealele care au pe eticheta mesajul fara gluten sunt de obicei mai bogate in calorii decat versiunea lor clasica, avand mult amidon si zaharuri adaugate, pentru un gust mai bun.

Un studiu derulat in luna aprilie 2013 de catre cercetatorii americani a descoperit ca o dieta fara gluten poate incetini cresterea in greutate. Cobaii de laborator care au fost hraniti fara gluten au prezentat un nivel mai ridicat al enzimelor care metabolizeaza grasimile, pastrandu-si greutatea intacta chiar si atunci cand au fost hraniti excesiv.

Insa o cercetare efectuata pe un esantion de copii diagnosticati cu boala celiaca pune semnul egal intre privarea de gluten si ingrasare. Lipsa acestei proteine determina cresterea nivelului grelinei in organism, un hormon care stimuleaza apetitul alimentar. Totodata, absenta glutenului conduce si la o productie mai mica de leptina, hormonul responsabil cu inducerea senzatiei de satietate.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Cum poti da jos kilogramele nedorite, eficient Cum poti da jos kilogramele nedorite,...

    Iti doresti sa scapi de kilogramele nedorite si sa iti mentii silueta? Poti obtine rezultatele dorite cu ajutorul unui regim de viata sanatos, bazat pe o alimentatie echilibrata si pe multa miscare, alaturi de un produs de slabit produs in Germania, Formoline L112....citeste mai mult

  • Boala celiaca - sfaturi nutritionale generale Boala celiaca - sfaturi nutritionale...

    Generalitati Boala celiaca mai este cunoscuta si sub denumirea de enteropatie gluten sensibila, sprue celiac sau nontropical. Este o afectiune de natura autoimuna a intestinului subtire ce apare la persoanele cu o anumita predispozitie genetica, putand-se manifesta...citeste mai mult

  • Reactia alergica la muraturi Reactia alergica la muraturi

    Generalitati Reactia alergica la muraturi este cel mai adesea provocata de sensibilitatea la mucegai sau sulfiti. Sulfitii sunt substante chimice utilizate ca si conservanti in muraturi si alte alimente gatite si prelucrate. Specialistii estimeaza ca aproximativ 1%...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate