Impactul stresului asupra bolilor neurodegenerative

Publicat la data de: 25 Septembrie 2020 | Actualizat la data de: 25 Septembrie 2020
Impactul stresului asupra bolilor neurodegenerative

Stresul poate fi catalogat ca fiind boala secolului 21. Fara sa ne dam seama, acumulam mult stres din varii de motive: locul de munca, ce gatim maine, problemele scolare ale copiilor, vremea de afara sau cum sa rezolvam anumite probleme financiare sau emotionale.

Procesele fiziologice pe care le provoaca stresul au un efect negativ asupra multor aspecte atat din viata sociala cat si la nivel de sanatate. Stresul influenteaza procese directe asociate bolilor neurodegenerative si tulburarilor mintale.

Mecanismul de funcionare al stresului are puterea de a exercita efecte amelioratoare sau daunatoare. Rezultatul specific depinde de mai multe variabile. Cu toate acestea, cantitatea de stres implicata in procesele fiziologice active este de cele mai multe ori coplesitoare - si poate deveni astfel daunatoare pe termen lung.

Ce sunt bolile neurodegenerative?

Bolile neurodegenerative implica pierderea functiei cognitive si motorii ale extremitatilor, dar pot de asemenea perturba circuitele neuronale care mediaza raspunsurile la stres. Intreruperea acestor circuite produce un comportament agresiv sau dereglari emotionale, care ingreuneaza comunicarea si tratamentul persoanelor suferinde.

Bolile neurodegenerative sunt diverse in fiziopatologia lor: unele cauzeaza deficiente de memorie si cognitive, altele afecteaza capacitatea unei persoane de a se deplasa.
Multe dintre aceste boli sunt genetice.

Uneori cauza este o afectiune medicala precum alcoolismul, o tumoare sau un accident vascular cerebral. Alte cauze pot include toxine, virusi si substante chimice. Printre cele mai raspandite boli sunt Alzheimer, Parkinson, Huntington, scleroza lateral amiotrofica.

Alzheimer este una dintre cele mai raspandite boli neurodegenerative

Alzheimer este o boala degenerativa a creierului, care evolueaza cu atrofie cerebrala progresiva difuza, manifestata clinic prin pierderea functiilor cognitive si prin tulburari comportamentale. Inflamaia cronica si excesul de radicali liberi favorizeaza dezvoltarea acestei boli.

La nivelul celulelor nervoase se acumuleaza beta-amiloid sub forma de placi, acestea fiind reziduri pe care organismul le produce in mod normal. Efectele acestor acumulari de placi cauzeaza moartea celulelor neuronale. Astfel, apar tulburari de comportament, pierderi de memorie, episoade de agresivitate sau cu trairi emotionale puternice.

Trucuri de urmat pentru mentinerea sanatatii creierului

1. Stimuleaza-ti creierul zilnic. Activitatile cerebrale stimuleaza conexiunile noi intre celulele nervoase si pot chiar ajuta creierul sa genereze noi celule, construind o rezerva functionala care sa ofere o acoperire in cazul pierderilor viitoare de celule.

2. Practica sport: Cercetarile au aratat ca folosirea muschilor va ajuta si mintea. De asemenea, exercitiile stimuleaza dezvoltarea de noi celule nervoase si creste conexiunile dintre celulele creierului (sinapsele).

3. Adopta o alimentatie sanatoasa. O nutritie buna va poate ajuta mintea, precum si corpul. De exemplu, persoanele care mananca o dieta in stil mediteranean care pune accent pe fructe, legume, peste, nuci, uleiuri nesaturate (ulei de masline) si surse vegetale de proteine sunt mai putin probabile sa dezvolte deficienta cognitiva si dementa.

4. Atentie sporita la tensiunea arteriala. Hipertensiunea arteriala creste riscul de declin cognitiv.

5. Tine sub control nivelul de zahar din organism. Diabetul este un factor de risc important pentru dementa.
6. Imbunatateste nivelul colesterolului. Valorile ridicate de colesterol LDL („rau”) sunt asociate cu un risc crescut de dementa. Dieta, exercitiile fizice, controlul greutatii si evitarea tutunului vor merge mult spre imbunatatirea nivelului de colesterol.

7. Evita consumul de alcool si tutun: alcoolul excesiv este un factor de risc major pentru dementa. Daca alegeti sa beti, limitati-va la doua bauturi pe zi.

8. Ginkgo Biloba. Este o planta cu efect puternic neuroregenerator si creste performanta cognitiva. Extractul de Ginkgo biloba protejeaza creierul de neurotoxicitatea cauzata de acumularea de placi amiloidale, inhiba formarea speciilor reactive de oxigen si a disfunctiilor mitocondriale si regleaza secretia neurotransmitatorului dopamina in cortexul prefrontal.

9. Foloseste produse naturiste pe baza de Curcumin. Curcuminul este un puternic antiinflamator si antioxidant. Actiunea sa benefica pentru sistemul nervos s-a observat prin multiple studii clinice. Concluziile acestor studii sustin Curcuminul ca fiind benefic pentru refacerea si protectia celulelor neuronale. Ca antioxidant reduce daunele oxidative, inhiba acumularea de beta-amiloid si stopeaza moartea celulelor nervoase.

Ginkgo+ Curcumin95- protejeaza si regenereaza sistemul nervos

• Neuroprotector si neuroregenerator
• 8 extracte garantate cu efect puternic neuroregenerator, care sustin refacerea conexiunilor neuronale, memoria si activitatea cognitiva.


Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Managementul stresului provocat de locul de munca Managementul stresului provocat de...

    Stresul provocat la locul de munca se poate prezenta sub forme diferite, cu efecte diferite asupra corpului uman. Surse minore ale acestuia pot fi echipamente care nu functioneaza sau telefoane ce nu se opresc din sunat. Sursele majore pot fi volumul excesiv de munca,...citeste mai mult

  • Cum antrenezi memoria de scurta durata? Cum antrenezi memoria de scurta durata?

    Generalitati Desi in anii de scoala auzim cat de importanta este memoria de lunga durata, acum, la maturitate, te poticnesti mai degraba de lucruri marunte pe care ar trebui sa le tii minte pe termen scurt. „Cand mi-a spus asistenta ca m-a...citeste mai mult

Coronavirus Update