Coronavirus Update

Primul ajutor in intoxicatia cu aspirina

Publicat la data de: 30 Octombrie 2014
Primul ajutor in intoxicatia cu aspirina

Aspirina este denumirea populara a acidului acetilsalicilic, o substanta utilizata in special ca analgezic. Ingestia aspirinei si a substantelor cu proprietati asemanatoare (salicilati) poate conduce la intoxicatie din pricina unei supradoze.

Intoxicatia cu aspirina poate fi acuta sau cronica. In primul caz, a fost ingerata o singura doza prea mare, iar in cel de-al doilea caz, au fost administrate multiple doze care depasesc indicatiile terapeutice intr-o anumita perioada de timp.

De vreme ce concentratia de aspirina necesara pentru a produce o intoxicatie rapida este destul de mare, supradozarea se produce accidental de cele mai multe ori. Aceasta urgenta medicala poate surveni si in urma aplicarii topice a acidului acetilsalicilic sau a ingerarii salicilatului de metil.

Intoxicatia severa cu aspirina poate avea consecinte grave, care pot conduce la deces. Primele simptome specifice sunt greata, varsaturile, hiperventilatia, tinitusul (perceperea anormala a unor zgomote in ureche), transpiratiile excesive, hipertermia, vederea dubla si febra. Se poate instala si deshidratarea severa. Simptomele ulterioare sunt vertijul, letargia, confuzia, convulsiile, coma si insuficienta organica multipla. Simptomele intoxicatiei graduale cu aspirina pot surveni in cateva zile sau saptamani de la supradozare.

Ingerarea a mai mult de 150 mg de aspirina pentru fiecare kilogram corporal poate conduce la deces. Doze mult mai mici de aici atrag acelasi rezultat in cazul copiilor.

Primul ajutor in intoxicatia cu aspirina presupune urmarea pasilor de mai jos

- Asigurati-va ca victima a suferit o intoxicatie cu aspirina.
- Verificati si monitorizati caile respiratorii ale victimei, respiratia si pulsul. Daca este necesar, incepeti imediat manevrele de resuscitare cardio-respiratorie.
- Nu induceti voma in cazul ingestiilor cu salicilati.
- Daca descoperiti semnele unei supradoze cu aspirina, iar victima este inconstienta, prezinta convulsii si nu respira, sunati de urgenta la 112.
- Transmiteti echipajului de urgenta date referioare la varsta, greutatea si starea victimei, numele medicamentului responsabil cu intoxicatia, ora ingestiei si cantitatea de substanta inghitita.

Tratamentul de urgenta implica efectuarea de spalaturi gastrice cu carbuni activi, pentru reducerea absorbtiei aspirinei. Bicarbonatul de sodiu poate fi administrat oral sau prin infuzie, pentru stimularea eliminarii substantei prin urina. In intoxicatia severa cu aspirina, cu tulburari de mictiune, se utilizeaza hemodializa (procedura prin care produsele reziduale - potasiul, ureea - sunt evacuate din fluxul sanguin).


Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate