Coronavirus Update

Intoxicatia cu opioide

Actualizat la data de: 12 August 2022

Ce sunt opioidele

Sus
Intoxicatia cu opioide

Opioidele sunt substante farmacologice, utilizate ca medicamente antialgice majore, in tratamentul durerii severe. Acestea se elibereaza doar pe baza prescriptiei medicale si se administreaza conform indicatiilor medicului.

Cele mai prescrise opioide includ:
- codeina
- fentanyl
- hidromorfona
- oximorfona
- metadona
- morfina
- oxicodona

Anumite opioide pot fi utilizate in tratamentul dependentei de opioide, precum:
- buprenorfina
- metadona
- naltrexona

Atunci cand sunt utilizate conform indicatiilor stricte ale medicului, opioidele pot reduce durerea severa in mod sigur. Durerile in care se recomanda aceste medicamente sunt dureriloe acute, precum cele post-operatorii, sau durerile cronice puternice, precum cele din cancer. Atunci cand sunt administrate incorect, apar riscuri.

Cuprins articol

  1. Ce sunt opioidele
  2. Cum functioneaza medicamentele opioide?
  3. Cand devin opioidele periculoase?
  4. Cauze
  5. Factori de risc
  6. Semne si simptome
  7. Optiuni de tratament
  8. Masuri de prim ajutor in cazul supradozei
  9. Complicatii
  10. Prognostic
  11. Concluzie
  12. Citeste pe aceeasi tema

Cum functioneaza medicamentele opioide?

Sus

Opioidele interactioneaza direct cu receptorii celulari specifici. Opioidele sunt derivate din opiu, componenta a plantei de mac. Unele medicamente sunt derivate pure, in timp ce altele sunt derivate de sinteza sau semisinteza, produse in laborator.

Atunci cand substantele opioide ajung in sange, ele circula pana la receptorii de pe celulele sistemului nervos central, de la nivelul creierului, unde isi desfasoara actiunea. Celulele elibereaza semnale pentru a ,,amorti’’ perceptia durerii si pentru a stimula senzatii placute. Astfel pacientul obtine o stare de bine si un confort variabil in ceea ce priveste durerea.

Cand devin opioidele periculoase?

Sus

Ceea ce face opioidele antialgice eficiente, este ceea ce le poate face si periculoase pentru pacienti. In doze mici, opioidele dau senzatia de somnolenta, de linistire. In doze mai mari insa, opioidele au efect deprimant asupra respiratiei, scad frecventa respiratorie, scad frecventa cardiaca si pot implica decesul. De asemenea, in doze variabile de la pacient la pacient, opioidele dau senzatia de placere, de stare de bine, de liniste interioara, ceea ce poate creste dorinta pacientului de administrare. Astfel apare dependenta si eventual intoxicatia cu opioide.

Intoxicatia cu opioide, cunoscuta si ca supradoza de opioide, apare atunci cand o persoana isi administreaza o cantitate prea mare din medicamentul opioid. Severitatea intoxicatiei depinde in mod direct de cantitatea de opioid ingerata.

Cauze

Sus

Intoxicatia cu opioide apare la administrarea dozelor prea mari de medicamente. Astfel, intoxicatia apare daca pacientul:
• ia o supradoza
• combina mai multe opioide intre ele
• isi administreaza opioide fara prescriptia medicului, nerespectand indicatii specifice
• isi administreaza alte substante care pot fi contaminate sau amestecate cu substante opioide

In ultimii ani, supradozarea letala a crescut ca si incidenta pe tot globul, in special in SUA. Dintre acestea, 63% au implicat opioide.

Factori de risc

Sus

Desi intoxicatia cu opioide este consecinta clara a administrarii incorecte, exista cativa factori ce pot predispune pacientul la supradozare si astfel la intoxicatie. Acesti factori includ:
• depresie
• tulburari sociale si/sau familiale
• lipsa unui suport psiho-emotional
• tratamentul inadecvat pentru durerea cronica

De exemplu, pacientii cu varsta de peste 65 de ani sau orice pacient cu tulburari de memorie, pot uita de ultima administrare, luand o alta doza in plus. Separarea medicamentelor conform dozei dilnice poate preveni astfel de accidente, iar pacientii isi vor administra astfel doar cantitatea recomandata.

Modificarile metabolismului pot influenta modul in care medicamentele sunt absorbite. Pacientii cu tulburari de metabolism trebuie atent monitorizati pe parcursul tratamentului cu antialgice majore.

Semne si simptome

Sus

Simptomele si severitatea lor vor depinde de doza de opioide administrata. Simptomele tipice ale intoxicatiei cu opioide includ:
• pupile mici (mioza)
• respiratii incetinite, superficiale, sau chiar absente
• fatigabilitate extrema
• modificari ale frecventei cardiace si ale ritmului cardiac
• pierderea atentiei
• lipsa de cooperare
• confuzie, obnubilare, pana la pierderea starii de constienta

Este esential ca atunci cand dumneavoastra sau cineva din jur experimenteaza astfel de simptome, sa sunati la serviciul de urgenta imediat. Ajutorul medical de urgenta este esential in intoxicatia cu opioide.

Optiuni de tratament

Sus

Intoxicatia cu opioide reprezinta o urgenta medicala si necesita tratament imediat. Inainte de administrarea tratamentului propriu-zis, este nevoie de masurarea functiilor vitale:
• frecventa respiratorie
• tensiunea arteriala
• frecventa cardiaca
• temperatura

Medicul de urgenta va cere apoi o analiza de sange toxicologica, pentru a determina prezenta substantei in sange, cantitatea ei si consecintele asupra organismului.

Medicamentul numit Naloxona este antidotul pentru supradoza de opioide, care va fi administrat in primele ore de la intoxicatie. Naloxona previne substantele opioide de a ajunge la sistemul nervos central. Daca respiratia este deprimata, pacientul va face si oxigenoterapie.

Masuri de prim ajutor in cazul supradozei

Sus

Daca suspectati ca dumneavoastra sau cineva din jurul dumneavoastra are intoxicatie cu opioide, este important sa tineti cont de urmatoarele masuri.

1. Apelati la ajutor medical de urgenta. Nu asteptati ca simptomele sa se inrautateasca, ci luati masuri de la primele simptome si semne.

2. Ramaneti la telefon cu dispeceratul de urgenta si urmariti instructiunile acestuia. Daca este posibil, incercati sa dati urmatoarele informatii la telefon:
• Varsta, inaltimea si greutatea pacientului
• Cantitatea de substanta ingerata
• Cand a fost ingerata substanta
• Alte afectiuni ale pacientului

3. Ramaneti calm si incercati sa mentineti pacientul treaz pana cand sosesc ajutoarele. Nu provocati reflexul de voma.

Complicatii

Sus

Complicatiile intoxicatiei cu opioide sunt cu adevarat severe si sunt date de substanta in sine, dar agravate de combinarea opioidelor cu alcool. Consecintele severe asupra sanatatii includ:
• Frecventa cardiaca mult scazuta (bradicardie severa)
Tensiune arteriala scazuta
• Frecventa respiratorie scazuta (bradipnee)
• Coma
• Deces

Prognostic

Sus

Prognosticul intoxicatiei cu opioide depinde de severitatea acesteia. Cazurile mai putin severe sunt usor de tratat si necesita spitalizare de scurta durata. Cazurile mai severe necesita spitalizare indelungata, investigatii si tratamente mai complexe, in incercarea de a preveni coma si decesul.

Discutati cu medicul daca sunteti ingrijorat in legatura cu consumul propriu sau consumul altei persoane, intrucat preventia poate salva cu adevarat viata pacientului. Puteti lua in considerare, pe tot parcursul tratamentului, sau chiar si dupa o intoxicatie, urmatoarele:
• Antialgice din alte clase, care nu sunt opioide, ca medicatie alternativa
• Terapie de grup
• Terapie comportamentala
• Psihoterapie si consiliere individuala

Discutati cu medicul despre eventualele tratamente psihologice si psihiatrice de care ati putea beneficia, pentru a imbunatati prognosticul dupa o intoxicatie, sau pentru a preveni intoxicatia cu opioide. Gestionarea durerii severe, acute sau cronice, poate fi foarte dificila. Astfel, pacientii au nevoie de orice suport posibil, atat din partea celor apropiati, cat si din partea profesionistilor.

Orice pacient poate trece de intoxicatia cu opioide, in prezenta ajutorului adecvat, si poate relua o cale sanatoasa ulterior.

Concluzie

Sus

Intoxicatia cu opioide necesita ajutor medical de urgenta. Aceasta apare prin supradozarea medicamentelor antialgice din clasa opioidelor, sau prin administrarea lor incorecta. Consecintele pot fi grave pentru pacient, daca nu se intervine la timp.

Bibliografie:
https://medlineplus.gov/ency/article/000948.htm
https://www.healthline.com/health/opioid-intoxication


Medici specialisti Medicina interna

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate