Coronavirus Update

Alcatuiti o dieta echilibrata

Cand copilul dumneavoastra incepe sa consume alimente solide face un pas urias catre independenta. Acum se formeaza obiceiuri alimentare ce reprezinta premizele sanatatii in viata. Bebelusii tind sa respecte programul de masa de mai devreme si nu vor avea probleme de adaptare daca hrana care li se ofera este sanatoasa. Este foarte importanta stabilirea unui orar  corect de alimentatie, deoarece, la aceasta varsta, bebelusii isi pot forma foarte repede obiceiuri gresite, ceea ce ingrijoreaza specialistii nutritionisti. Copii consuma din ce in ce mai multa carne, mai multe dulciuri, alimente inalt procesate industrial, mancaruri prajite si sarate. Cu timpul aceste obiceiuri duc la obezitate, diabet zaharat, la afectiuni cardiace si hipertensiune arteriala. Astfel, copii sunt lipsiti de vitamine, proteine si fibre alimentare in cantitati suficiente.

Gusturile alimentare se formeaza devreme in copilarie si persista, deci este foarte important sa se formeze inca de la varste fragede obiceiuri sanatoase. De pilda, preferinta pentru consumul abundent de sare (aceasta avand un rol important in aparitia hipertensiunii arteriale) se formeaza in prima copilarie.

Tot foarte devreme se formeaza si preferinta pentru alimentele bogate in grasimi. Studiile in aceasta privinta au demonstrat ca multe cazuri de obezitate se datoreaza unei diete cu un continut foarte mare de calorii (multe dulciuri si grasimi) si isi au originea in copilarie.

Colesterolul si grasimile conduc la aparitia ocluziilor arteriale (prin formarea placilor de aterom - asteroscleroza) si a infarctului miocardic la adult, mai ales in cazul celol cu antecedente familiare de acest gen.

Alimentatia saraca in cereale, fructe, paine si legume formeaza un deficit in fibre alimentare, ceea ce poate duce la cancerul de colon la adultii varstnici.
Legumele, cerealele, fructele si fasolea trebuie sa constitue baza dietei copilului dumneavoastra, fiind foarte bogate in elemente nutritive.

La inceputul secolului XX, in momentul cand copilul implinea un an, i se introduceau in alimentatie. Medicii au experimentat introducerea acestora chiar de la varsta de 2 luni. Rezultatele au dezvaluit 2 avantaje certe: multe dintre alimentele solide imbunatatesc dieta cu elemente (in special fier)  care nu se gasesc in lapte, iar bebelusii accepta mai usor noul la aceasta varsta.

Medicii recomanda, in prezent, introducerea primelor alimente solide intre 4 si 6 luni. In primele 6 luni de viata copilul acumuleaza tot necesarul de calorii din laptele matern sau din preparatele de lapte. Din cauza sistemului sau digestiv imatur, bebelusul nu poate asimila fibrele alimentare foarte bine, cea mai mare parte a acestora fiind eliminata prin scaun. Cu cat este mai mare copilul cand i se ofera un aliment nou, cu atat riscul de a dezvolta o alergie la acesta scade, de acea medicul recomanda amanarea alimentelor din solide sau orice alte alimente in afara laptelui,  in cazul unui istoric familiar de alergii.

Daca in trecut se considera important introducerea unor cantitati mari de carne si lapte in alimentatia copiilor, in prezent s-a ajuns la aconcluzia ca este preferabil sa se ofere celor mici alimente din surse vegetale. Legumele, fructele, cerealele si fasolea contin putine grasimi, dar multe vitamine, minerale si fibre alimentare. Doar recent s-a descoperit valoarea acestor alimente si multitudinea de probleme de sanatate ce pot fi prevenite prin predominarea acestora in dieta.

Cea mai simpla solutie este ca parintii sa-si modifice diata nesanatoasa cu una in care sa predomine aceste alimente. Este un mod de a-i ajuta pe copii sa se orienteze intr-o directie corecta si sanatoasa.


  •  

    Interpretare simptome

    semnificatia simptomelor si afectiunile probabile

    Afla acum