Tulburari de dezvoltare ale limbajului: retardul de limbaj I
Limbajul reprezinta activitatea psihica de comunicare intre oameni, prin intermediul limbii. Individualizarea limbajului se realizeaza in plan fiziologic, prin diferite particularitati ale aparatului fonator, precum si in plan psihologic, avand o manifestare diferita de la un individ la altul.
La nivelul tulburarilor de dezvoltare ale limbajului, se vorbeste despre retardul de limbaj atunci cand persoana nu reuseste sa-si dezvolte limbajul corespunzator varstei sale cronologice. Aceasta tulburare poate aparea si pe fondul altor deficiente, precum cele mintale sau de auz, pe fondul unei disfunctionalitati organice (cerebrala) sau de structura somatica (la nivelul aparatului fonoarticulator, de pilda). Ea poate fi asociata tulburarilor de pronuntie (dificultati de articulare a unui sunet sau a unu grup de sunete), tulburarilor de voce, tulburarilor de ritm si fluenta, dislexo-disgrafiei (in scoala) sau poate exista de sine-statatoare.
Cauzele retardului de limbaj pot fi rezumate sub forma urmatorilor factori mai importanti si mai frecventi:
Factori ereditari si constitutionali: se refera la fragilitatea genetica a unor persoane, sau la fragilitatea dobandita in urma unei maladii infantile sau in urma unei relatii deficitare cu mama; asemenea fenomene influenteaza negativ planul verbal;
Factori neurologici: se concretizeaza intr-o patologie cerebrala numita de unii autori „disfunctie cerebrala minima” sau prin „leziuni cerebrale minime”, „sindrom hiperkinetic”; acesta poate fi provocata de accidentele de la nastere care produc traumatisme cerebrale, de prematuritate si dismaturitate;
Factori socio-culturali si de mediu: se refera la situatii defavorabile in care traiesc unii copii, situatii care nu le faciliteaza evolutia lingvistica; exista copii care nu dispun de un mediu lingvistic stimulativ, ci de contexte in care comunicarea verbala este saraca sau redusa la forme verbale rigide, cu folosirea stereotipa a unor expresii si limbaj neelevat;
Factori afectivi: pot constitui un obstacol in dezvoltarea limbajului, ducand chiar la tulburari diferite ale acestuia, pe fondul unor trairi emotional-afective cauzate de un parinte hiperprotectiv sau autoritar; in asemenea situatii, se poate ajunge chiar la dezorganizarea generala a activitatii si a comportamentului subiectului; totodata, dezvoltarea slaba a limbajului sau prezenta tulburarilor de limbaj pot determina stari emotionale precum: agitatie, agresivitate, negativism in initierea de contacte comunicationale; acestea intretin fragilitati verbale, precum si lipsa de interes pentru dezvoltarea elementelor lingvistice;
Factori intelectivi si senzoriali: pot constitui tot un obstacol in calea evolutiei normale a limbajului, atunci cand ei nu ating un anumit prag al dezvoltarii; in cazul deficientei de intelect sau de auz, subiectu intampina dificultati in a progresa rapid, evident pe traiectul achizitiei limbajului, la fel si la nivelul corectitudinii exprimarii sau utilizarii de structuri verbale complexe.
Avand in vedere gravitatea afectarii acestor functii, retardul de limbaj poate fi simplu sau complex.
Logoped Lavinia Neacsu
Cabinet Logopedic ANDU
0213240282
0723523629
www.cabinetlogopedic.ro