Reprezinti o clinica medicala? Uite cum te putem ajuta!

Clinica medicala

Centrul Medical MEDAS

Centrul Medical MEDAS
Pretuim viata

Relatia mentor - discipol

Psiholog Viviana SOARE

A
A


In multe domenii indivizii tineri si neexperimentati invata de la altii mai in varsta si mai neexperimentati. De exemplu in medicina si in drept, stagiarii invata de la medici si juristi recunoscuti si renumiti; in stiinta, absolventii cu studii superioare capata multe cunostinte si deprinderi de la cercetatorii sub indrumarea carora lucreaza.

Acelasi proces de mentorizare functioneaza si in cadrul muncii, in general, la angajarea unei noi persoane intr-o organizatie sau la preluarea unei alte functii care presupune noi deprinderi si cunostinte de munca decat cele detinute anterior de angajat. Persoana experimentata care asigura sprijin si suport profesional si moral noului angajat se numeste MENTOR, iar persoana asistata se numeste DISCIPOL. Mentorii sunt definiti ca indivizi cu mai multa experienta si cunostinte care isi iau angajamentul sa asigure sprijin pentru avansare si mobilitate in cariera a propriilor discipoli (Hunt, D.M.& Michael, C., 1983). Mentorul este cu opt pana la douazeci de ani mai in varsta decat discipolul sau, cu pregatire profesionala de baza similara cu a discipolului, dar cu un status socioeconomic net superior cu al discipolului.

Conform lui Kram (1983, 1985 relatia mentor discipol trece prin patru faze distincte: initiere, cultivare, separare si redefinire).

Initierea dureaza intre sase luni pana la un an si reprezinta perioada in care relatia mentor discipol incepe si capata importanta pentru ambele parti.

Cultivarea, poate dura intre 2-5 ani. Acum legatura in diada mentor discipol se adanceste si tanarul face rapid progrese in cariera datorita asistentei competente pe care o primeste.

Separarea, a treia etapa, incepe cand discipolul simte ca este timpul sa-si afirme independenta si sa se descurce singur, sau cand ceva exterior produce o schimbare in relatie (de exemplu discipolul e promovat sau mentorul e transferat). Separarea se poate produce si in situatia in care mentorul se simte incapabil sa continue furnizarea de suport emotional si coordonare profesionala discipolului sau (de exemplu: mentorul are o boala fizica sau o problema psihica). Aceasta separare se produce datorita factorilor psihologici sau separarii fizice sau ca rezultat al unei combinatii dintre cei doi factori.

Exista motive psihologice functionale si disfunctionale pentru terminarea relatiei de mentorizare. Terminarea functionala se produce atunci cand discipolul isi depaseste mentorul si nu mai beneficiaza de pe urma relatiei de mentorizare. Uneori relatiile sfarsesc prin ostilitate si dezordine. Un exemplu de incheiere disfunctionala a relatiei este aceea in care mentorul devine gelos pe discipol si cauta sa-i „saboteze” cariera. Un alt exemplu de incheiere disfunctionala a relatiei este atunci cand membrii devin excesiv de dependenti unul de celalalt, mentorul „sufocandu-si” discipolul si astepatndu-se ca acesta sa fie o clona a sa, in timp ce discipolul se asteapta ca mentorul sa-si asume responsabilitatea absoluta supra carierei sale.

Eficacitatea relatiei mentor discipol este partial determinata de caracterul oportun al incheierii ei. La un moment dat relatia de mentorizare se incheie si discipolul trbuie sa se indrepte catre urmatoarea relatie de mentorizare. Aceasta separare ii permite discipolului sa iasa dintr-o legatura care nu-i mai serveste nevoilor sale si ii permite sa caute noi relatii care merg in directia nevoii sale de a-si dezvolta cariera. Daca separarea se face cu succes relatia poate intra in stadiul urmator:

Redefinirea. In aceasta etapa ambele persoane percep relatia lor in primul rand ca una de prietenie. Ei incep sa se trateze unul pe celalalt ca un egal si rolurile de mentor si de discipol se pot sterge complet. Totusi mentorul poate continua sa se mandreasca cu realizarile discipolului format si discipolul poate continua sa se simta dator de a-i multumi mentorului sau.

Exista patru facori care cuprind functiile mentorului ideal: mentorul este un ghid al carierei, un prieten, un ghid intelectual si o sursa de informatii.




Functiile care apartin primului factor de ghid al carierei sunt urmatoarele:

1. Mentorul sfatuieste discipolul in privinta oportunitatilor de cercetare, scopurilor majore sau gasirea de surse.

2. Mentorul propune proiectele discipolului spre publicare in carti sau reviste de specialitate.

3. Mentorul avertizeaza discipolul asupra eventualelor erori ale acestora.

4. Mentorul colaboreaza strans cu discipolul in realizarea proiectelor acestuia.

5. Mentorii prezinta discipolii unor persoane din organizatie care sunt mai avansate in cariera.

6. Mentorul acorda ajutor discipolilor in dezvoltarea deprinderilor profesionale ale acestora.

7. Mentorul creste vizibilitatea discipolului in organizatie.

8. Mentorul il introduce pe discipol in reteaua profesionala.




Al doilea factor se refera la rolul de prieten. Functiile care apartin acestui factor sunt:

1. Mentorul stabileste o relatie de prietenie cu discipolul sau.

2. Mentorul ofera suport emotional discipolului sau.

3. Mentorul promoveaza o relatie de egalitate si colaborare cu discipolul sau

4. Mentorul stabileste o relatie de ajutor reciproc intre el si discipol.

5. Mentorul are incredere in abilitatile discipolului sau.




Al treilea factor, surprinde calitatea mentorului de a fi ghid intelctual pentru discipol

1. Mentorul il ajuta pe discipol sa-si stabileasca prioritatile.

2. Mentorul ii ofera suport cognitiv discipolului sau in deciziile pe care acesta le ia.

3. Mentorul ofera un feedback intelectual ideilor si credintelor discipolului.

4. Mentorul reduce disonanta cognitiva cu care se confrunta discipolul.




Ultimul factor il considera pe mentor ca o sursa de informatii pentru discipol.

1. Mentorul este o sursa de informatii despre expectatiile formale existente in organizatie in privinta promovarii si ocuparii unei functii.

2. Mentorul este o sursa de informatii despre expectatiile informale existente in organizatie in privinata promovarii si ocuparii unei functii.

3. Mentorul este o sursa informala despre politicile si procedurile existente in organizatie.

4. Mentorul este un sfatuitor informal si coordonator al muncii discipolului.

5. Mentorul este o sursa informala despre normele sociale care exista in organizatie.




Psiholog Viviana Soare

Centrul Medical Med-As

www.med-as.ro

Call Center: 021. 9232



Centrul Medical MEDAS

BUCURESTI

Bucuresti

Adresa: Bd. Regina Elisabeta nr 57

Tel: 0219232

Fax: 021.314.40.00

E-mail:

Web: www.med-as.ro

L
0:00-0:00
V
0:00-0:00
M
0:00-0:00
S
Inchis
M
0:00-0:00
D
Inchis
J
0:00-0:00
Reprezinti o clinica medicala? Uite cum te putem ajuta!