Regimul de viata si dezvoltarea fizica intre 6 si 10 ani

Programul zilnic

Programul zilnic trebuie stabilizat si respectat.

Spre deosebire de stadiul anterior, in programul zilnic al scolarului mic intervin urmatoarele schimbari:

- programul activitatilor este mult mai stabilizat, adica ora de trezire si cea de culcare trebuie mai mult respectate, pentru ca activitatea scolara sa se desfasoare optim;

- timpul petrecut la scoala este mai bine organizat si plin cu activitati care se deosebesc din ce in ce mai mult de cele de la gradinita;

- dupa intoarcerea acasa, copilul trebuie sa realizeze o perioada de invatare independenta care poate fi asistata de parinti, dar nu poate fi substituita de acestia;

- jocul trebuie sa ramana in programul zilnic al scolarului mic, dar momentul si durata lui sunt dependente de solicitarile scolare.

- scolarul mic are nevoie de 10-11 ore de somn noaptea si, mai ales, stabilizarea si respectarea orei cand merge la culcare. Insuficienta somnului genereaza scaderea atentiei, a eficientei memoriei si a performantelor gandirii.

Copilul trebuie sa faca efortul de a se adapta la:

a) spatiul scolar,

b) timpurile de activitati si solicitari scolare,

c) relatia cu un nou adult, care este invatatoarea,

d) invatare scolara.

Dezvoltarea fizica

Aspectele cele mai importante ale dezvoltarii fizice sunt urmatoarele:

- cresterea in inaltime este usor incetinita intre 6-7 ani, dar apoi ritmul este mai mare; la sfarsitul stadiului, inaltimea medie este la baieti de 132 cm, iar la fete de 131 cm. Exista insa tendinta ca fetele sa aiba pentru prima data un usor avans fata de baieti;

- cresterea in greutate este relativ constanta si se ajunge, in medie, la 29 kg la baieti si 28 kg la fete;

- osificarile cele mai importante din acest stadiu se petrec in urmatoarele zone: la nivelul coloanei vertebrale - dar curbura lombara este inca instabila si in pericol de a se deforma daca scolarii au pozitie incorecta la scris sau duc greutati mari; in zona bazinului, la maini (carpiene si falange); continuarea schimbului dentitiei provizorii. Se intaresc articulatiile si creste rezistenta generala a sistemului osos.

- cele mai importante perfectionari ale sistemului muscular sunt la nivelul mainii, a acelor grupuri musculare implicate in scriere;

- la nivelul sistemului nervos sunt importante urmatoarele schimburi:

a) creste masa creierului pana la 1200-1300 g;

b) din punctul de vedere al structurii neuronilor, creierul scolarilor mici este aproape ca al adultilor;

c) se dezvolta in mod deosebit, sub raport functional, lobii frontali;

d) creste viteza de formare a legaturilor dintre neuroni;

Se dezvolta si se perfectioneaza activitatea motorie generala, mai ales autocontrolul. Abilitatile motorii se dezvolta si ca urmare a exercitiului fizic din orele de educatie fizica.

Copilul intre 6-7 ani/10-11 ani poate invata orice sport: mersul pe bicicleta, inotul, patinajul, handbalul etc., cu conditia ca el sa fie sustinut si stimulat in acest sens.