Salvati Copiii Romania lanseaza campania „Dreptul la pauza”

ANCHETA: Aproape 50% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului in scoli, 27% admit ca au fost agresori. 8 din 10 elevi au asistat la o situatie de bullying in scoala.
Salvati Copiii Romania lanseaza campania „Dreptul la pauza”

• 82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata; aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirma ca au asistat la situatii de bullying in clasa;
• Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, in timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des in astfel de situatii;
• Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying;
• Organizatia Salvati Copiii Romania a dezvoltat o serie de interventii focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testand grupul de actiune antibullying in scoli si contribuind major la adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii impotriva violentei psihologice – bullying-ului.

Amenintarea cu violenta fizica, umilirea, lovirea sunt situatii cu care copiii se confrunta frecvent in scolile din Romania: datele centralizate de Salvati Copiii, in urma unei anchete realizate in randul copiilor, arata ca 82% dintre elevi au asistat in calitate de martori la situatii de bullying in scoala in care invata, 73% in clasa in care invata, iar in grupul de prieteni 45%. Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullying-lui, in timp ce peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying, arata datele consultarii.

Pentru ca elevii se confrunta cu cele mai multe situatii de bullying in pauze, Salvati Copiii lanseaza, cu sprijinul Kaufland Romania “Dreptul la pauza”, o campanie de informare si constientizare a rolului pe care fiecare dintre noi, profesori, parinti, elevi, il are in asigurarea unui climat educational pozitiv in scoli, astfel incat toti copiii sa se simta in siguranta, iar pauzele sa redevina timp de relaxare, socializare si conectare.

Vizualurile campaniei (portretele copiilor si testimonialele video) sunt inspirate in totalitate din experientele elevilor care au raportat situatii de bullying pe site-ul scolifarabullying.ro, iar mesajul cheie care le insoteste are rolul de a responsabiliza in primul rand adultii: ”Asigura si tu Dreptul la Pauza fara bullying”.

Principalele obiective ale campaniei sunt:
• informarea publicului larg cu privire la importanta transformarii scolilor in comunitati bazate pe incredere in care participarea tuturor este valoroasa pentru asigurarea unui climat in care copiii se simt in siguranta;
• constientizarea adultilor cu privire la efectele devastatoare pe care le are acceptarea sociala a violentei asupra relatiilor dintre copii si impactul asupra dezvoltarii socio-emotionale a acestora;
• promovarea exemplelor de buna practica a scolilor care au initiat grupuri de actiune antibullying sau interventii similare;
• responsabilizarea adultilor implicati in cresterea si educarea copiilor prin accentuarea mesajului ca desi bullyingul este o situatie intalnita in grupurile de copii, este responsabilitatea adultilor sa creeze contexte si modele comportamentale prin care acest fenomen sa fie prevenit si/sau diminuat in scoli.

Materialele campaniei ”Dreptul la Pauza” sunt disponibile pe site-ul www.scolifarabullying.ro. Tot pe site, elevii, profesorii si parintii care au nevoie de sprijin pentru a crea grupurile de actiune antibullying pot apela la echipa Salvati Copiii.

Datele complete ale anchetei online releva ca:
• 99% dintre elevi sunt familiarizati cu termenul de bullying.
• 82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata, 28% dintre respondenti afirmand ca au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii.
• Aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirma ca au asistat la situatii de bullying in clasa, 21% afirmand ca frecventa acestor situatii a fost ridicata.
• in grupul de prieteni - incidenta fenomenului pare a fi mai redusa, aproape jumatate dintre elevi (45%) spunand ca au asistat la astfel de situatii in grupul de prieteni, in timp ce frecventele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii.
• Retelele de socializare sunt indicate ca mediu in care copiii asista frecvent la situatii de bullying – 79% dintre ei afirmand ca au asistat la astfel de situatii, iar 45% declarand ca asista la cyberbullying des sau foarte des.
• Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, in timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des in astfel de situatii.
• Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying, in schimb proportia celor care admit frecvente ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al intrebarii).
• 84% dintre elevi afirma ca, in situatii de bullying, au intervenit activ in sprijinul victimei.
• Putin peste o treime (34%) dintre elevi afirma ca s-au aflat in pozitia de martor pasiv la situatii de bullying.
• Trei sferturi dintre copii (74%) sustin ca discuta cu adultii despre situatiile de bullying, iar 22% din ei afirma ca fac acest lucru rar sau foarte rar.
• Peste trei sferturi dintre respondenti (77%) afirma ca, in situatii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecventa mai redusa (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), alti elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), in timp ce 2% dintre respondenti sustin ca nimeni nu intervine in astfel de situatii.

Fisa tehnica: Chestionar online, esantion neprobabilistic, format din 4.449 de elevi, cu varsta intre 10 si 18 ani.

Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, atrage atentia asupra impactului pe termen lung pe care il are expunerea la situatii de bullying in scoli: „Bullying-ul este un fenomen extrem de periculos, care traumatizeaza toti actorii implicati: victima, agresorul si martorul tacut. Situatiile de hartuire si violenta paralizeaza reactiile sociale normale si lasa urme asupra sanatatii emotionale a copiilor. Este important sa recunoastem semnele, sa vorbim cu copiii si sa desfasuram activitati care sa ii reinvete sa fie impreuna, sa se joace, sa colaboreze si sa construiasca relatii sociale pozitive”.

CONTEXT

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii si se refera la comportamente variate care umilesc si exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifesta pentru o perioada de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua in absenta unor masuri specifice de interventie. Asadar, bullying-ul are consecinte pentru toata lumea – chiar si pentru aceia care, initial, nu par implicati.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violentei fizice, dar se poate manifesta si mai subtil, prin ignorare, excludere, barfa, zvonuri despre o persoana si, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Un copil din trei s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% in cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid. in doar 8,1% dintre cazurile care au apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizatiei in 2020 – 2021, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opozitionism, ADHD/ADD, tulburari de vorbire, intelect liminar sau tulburari de neurodezvoltare), arata datele unei anchete realizate de Salvati Copiii Romania in luna iunie.

Inca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli. Primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying in scolile romanesti, lansat de Salvati Copiii in 2016, arata ca:

· 73% dintre elevi au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar;
· 3 din 10 copii sunt exclusi in mod constant din grupul de colegi;
· 3 din 10 copii sunt amenintati cu bataia sau lovirea de catre colegi;
· 1 din 4 copii a fost umilit in fata colegilor.

In urma acestor analize de context, Organizatia Salvati Copiii Romania a dezvoltat o serie de interventii focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testand grupul de actiune antibullying in scoli si contribuind major la adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii impotriva violentei psihologice – bullying-ului, iar acum sustinand elevii, profesorii si parintii sa colaboreze in mod real pentru a transforma scolile in comunitati educationale in care elevii se simt in siguranta.
________________________
Despre Organizatia Salvati Copiii
De 32 de ani, Salvati Copiii Romania construieste programe sociale, politici publice si practici solide in beneficiul copilului din Romania. Expertiza si complexitatea proiectelor la nivel national fac din organizatie o institutie sociala esentiala, al carei rol este medierea intre societate si autoritatea publica, in beneficiul copilului. in cele peste trei decenii de activitate, Salvati Copiii a intervenit activ in societate, identificand solutii concrete pentru protejarea si sprijinirea copiilor vulnerabili, si a militat, in acelasi timp, pentru o colaborare viabila cu autoritatile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvati Copiii si-a asumat rolul de supraveghere vigilenta a autoritatilor publice, in asa fel incat acestea sa implementeze politici publice de durata care sa corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodata, organizatia a reusit sa creeze retele active de solidaritate, prin incurajarea responsabilitatii sociale a companiilor si a societatii, in sens larg. in calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaie independenta din lume care promoveaza drepturile copilului i care cuprinde 30 de membri i desfaoara programe in peste 120 de ari, VIZIUNEA noastra este o lume care respecta, pentru fiecare copil, dreptul sau la supravietuire, educatie, protectie si participare, asumandu-ne MISIUNEA de a obine progrese importante privind modul in care copiii sunt tratati si producerea schimbarilor imediate si de durata in viaa acestora. Peste 2.900.000 de copii au fost implicati in programele si campaniile Organizatiei Salvati Copiii.