Importanta vitaminei D pentru sanatatea sistemului osos

Generalitati

Vitamina D este esentiala pentru absorbtia in organism a calciului si a fosforului, mineralele cu cea mai mare raspandire in organism.

Calciul si fosforul sunt principalii actori in dezvoltarea si mentinerea sistemului osos puternic si sanatos.

Sistem osos puternic

Calciul este mineralul cu cea mai mare cantitate din organism si aproape tot este distribuit in structura osoasa, in schelet si in dinti. Fosforul este al doilea cel mai raspandit mineral din organism si are de asemenea un rol important in mentinerea sanatatii sistemului osos.

Pentru a primi o cantitate suficienta de calciu si de fosfor, organsimul are nevoie de vitamina D. Aceasta permite absorbtia celor doua minerale in intestin si transportarea lor catre zonele corpului unde sunt necesare. Un aport optim este extrem de important pentru dezvoltarea sanatoasa a copiilor, al caror sistem osos este in crestere si poate fi mai fragil decat cel al adultilor.

Surse de vitamina D

Vitamina D se regaseste in organism sub doua forme principale: ergocalciferol sau Vitamina D2 si colecarciferol sau Vitamina D3. Studii recente ale Biotechnology and Biological Sciences Research Council din Marea Britanie sustin ca vitamina D3 este mai potrivita pentru organism decat vitamina D2. Potrivit acestora, vitamina D3 este prelucrata mai usor de organism si are mai multe beneficii pentru sanatate.

Vitamina D3 este obtinuta in principal printr-un proces de sinteza la nivelul pielii, in prezenta soarelui. Precursorul vitaminei D, 7-dehidrocolesterol, este transformat in prezenta razelor ultraviolete B (UVB) in colecalciferor sau vitamina D3.

Pentru acest proces este necesar insa ca indicele UV sa fie mai mare de 3. Pentru ca aceasta valoare este inregistrata in special in special primavara si vara, este posibil ca in sezonul rece cantitatea de vitamina D3 din organism sa fie insuficienta. De asemenea, persoanele cu tenul in nuante mai inchise sintetizeaza mai greu vitamina D3.

Vitamina D3 poate fi obtinuta si din alimente precum peste, ciuperci, ficat de vita, branzeturi sau galbenus de ou. De asemenea, o sursa buna de vitamina D3 sunt suplimentele alimentare cu concentratii optime.