Riscul aparitiei cheagurilor de sange in timpul zborului cu avionul

Generalitati

Riscul major asociat zborului cu avionul se refera in general la o potentiala prabusire a aparatului de zbor, insa mai exista o amenintare tacita: aparitia cheagurilor de sange la nivelul membrelor inferioare, din pricina imobilitatii corpului extinsa pe perioade lungi de timp.

Intrucat riscul creste atunci cand pasagerii stau cu picioarele ingramadite intr-un spatiu restrictiv, formarea cheagului de sange la acest nivel poarta numele de sindromul clasei economice sau tromboza calatorului.

In termeni medicali, afectiunea se numeste tromboza venoasa profunda, iar riscul aparitiei sale creste direct proportional cu durata fiecarui zbor. Calatoriile cu avionul mai lungi de 8-10 ore prezinta cel mai inalt grad de risc.

Tromboza venoasa profunda si calatoriile aeriene

Relatia dintre imobilitatea corporala din timpul calatoriilor aeriene si aparitia trombozei venoase profunde la nivelul venelor mari ale membrelor inferioare este explicabila mai degraba la nivel circumstantial, decat la cel stiintific (in lipsa unor studii care sa analizeze concret fenomenul si sa culeaga rezultate relevante). Organizatia Mondiala a Sanatatii sustine, pe baza unei evaluari exhaustive efectuate in anul 2011, ca exista probabil o legatura intre calatoria cu avionul si tromboza venoasa.

Tromboza calatorului poate sa apara in timpul calatoriilor lungi, intrucat picioarele sunt mentinute prea mult timp in jos, inactive, pozitie care obliga circulatia sanguina sa incetineasca. Cand o persoana sta in sezut, venele sunt ingramadite in regiunea genunchilor si a pelvisului, iar partea dorsala a genunchilor este deseori presata de sezutul scaunului.

De asemenea, cantitatea de oxigen in avion este foarte redusa, iar deshidratarea devine posibila dupa 6 ore neintrerupte de zbor. In cea mai sumbra eventualitate, se formeaza un cheag de sange la nivelul venelor mari ale picioarelor si ajunge sa se deplaseze prin sistemul venos catre plamani, cauzand embolism pulmonar, atac cardiac si, in cele din urma, decesul. Simptomele trombozei venoase profunde apar de regula dupa 2-3 zile de la calatoria indelungata, insa ele pot sa debuteze chiar dupa cateva saptamani de la aceasta. Acestea pot fi

- edemul (umflarea) piciorului, al gleznei sau al talpii;
- roseata sau decolorarea membrului afectat de cheagul de sange;
- temperatura crescuta la nivelul superior al pielii;
- dureri un piept si dificultati in respiratie (apar cand cheagul de sange a calatorit catre unul dintre plamani);

Factorii de risc in producerea trombozei calatorului sunt

- utilizarea pilulelor contraceptive;
- sarcina;
- cancerul;
- interventiile chirurgicale recente;
- varsta inaintata;
- obezitatea;
- istoricul medical de coagulare a sangelui;
- predispozitia generala la coagularea sanguina;

Prevenirea cheagurilor de sange in timpul calatoriei cu avionul

In mod normal, o activitate fizica obisnuita a corpului determina contractarea muschilor picioarelor, care stimuleaza circulatia sangelui de la nivelul membrelor inferioare, catre inima. Atunci cand musculatura picioarelor nu se contracta perioade lungi de timp, sangele ramane static in vene, devenind susceptibil coagularii.

Prin urmare, prevenirea formarii cheagurilor de sange in timpul calatoriei cu avionul implica asigurarea unei bune circulatii sanguine. Concret, masurile pe care le puteti adopta in deplasarile indelungate sunt urmatoarele

- Imbracati-va corespunzator. Hainele au o influenta majora asupra circulatiei sanguine in calatorii. Ciorapii de compresie pot reduce riscul formarii cheagurilor de sange asimptomatice, insa nu se stie daca ei au un efect asupra producerii trombozei venoase acute, afectiunea care pune cel mai mult viata in pericol in aceste circumstante. Chiar si asa, specialistii recomanda purtarea acestor accesorii vestimentare in timpul zborurilor lungi. Pe de alta parte, evitati haine stramte si pantofii incomozi, care obstructioneaza fluxul sanguin si va produc disconfort.

- Alegeti scaunul din margine. Riscul producerii trombozei calatorului este mai mic in cazul persoanelor care isi pot extinde picioarele in afara spatiului dedicat scaunelor, catre culoarul de trecere. De asemenea, ridicarea picioarelor si mentinerea acestei pozitii cat mai mult timp, poate fi de ajutor in stimularea circulatiei sangelui si reducerea gradului de disconfort in calatorii.

- Faceti miscare atunci cand aveti ocazia. Ideal este ca, la fiecare 20 de minute, sa va ridicati pentru deplasari scurte. Exercitiile fizice de flexare a picioarelor si rotirea lor de la nivelul gleznei ajuta si ele la stimularea circulatiei sanguine. Persoanele cu predispozitie catre formarea de cheaguri sanguine ar trebui sa opteze pentru zborul la clasa intai, unde se pot intinde pe parcursul calatoriilor lungi.

- Consumati cat mai multe lichide. Deshidratarea contribuie la procesul de coagulare a sangelui, de aceea este foarte important sa beti cat mai multa apa in timpul zborului. Consumati lichide atat cat sa va mentineti urina limpede (cel mai usor de recunoscut semn al nivelului optim de hidratare in corp).

Cateva exercitii banale pentru picioare pot fi salvatoare, in cazul in care calatoriti cu avionul mai mult de 8 ore si va temeti de aparitia trombozei venoase. Incercati urmatoarele doua miscari la urmatorul zbor

- Intinderea degetelor de la picioare. Intindeti picioarele cat de mult puteti in fata, cu talpa flexata in totalitate, apoi alternati orientarea degetelor catre podea si catre tavan. Efectuati cat mai multe repetari, pana simtiti ca musculatura s-a incalzit.

- Cercurile din glezne. Intindeti picioarele in fata si executati miscari circulare din glezne, miscand talpile in rotatii cu sens alternativ. Repetati exercitiul de 10 ori cu fiecare picior, apoi reluati-l dupa fiecare ora petrecuta in zbor.

Daca aveti un istoric medical care include formarea de cheaguri de sange, discutati inainte cu medicul personal, care va poate prescrie tablete de aspirina (substanta care previne coagularea). Injectiile cu heparina sunt alte masuri de preventie utilizate in aceste circumstante, putand fi autoadministrate.