10 situatii care ar trebui schimbate in reactia parinte - copil

Generalitati

Exista cateva lucruri gresite, daunatoare si regretabile pe care parintii le-ar putea spune copiilor in momente de stres. Cateva exemple de replici spuse de parinti sunt: "Sa-ti fie rusine!", "De fiecare data ma faci de rusine!", "Esti un copil neascultator si pentru acest lucru nu vei primi nici un cadou!" "Sunt suparat/a pe tine pentru ca nu esti un copil cuminte!".

Puteti descoperi ca si unele fraze aparent inofensive pot declansa resentimente in randul copiilor, le pot afecta stima de sine, pot crea anxietate sau chiar traume.

Chiar daca parintii au cele mai bune intentii, deseori spun lucruri in prezenta copiilor fara sa se gandeasca cum vor fi percepute de acestia. In astfel de situatii, parintelui ii este activat creierul emotional, care ii transmite mesaje de teama, panica, frica si nu este capabil sa inteleaga in acele momente ca intentia copilului nu este aceea de a-l enerva.

Copilul provoaca si testeaza limitele, pentru a intelege mai bine anumite comportamente si consecinte in relatie cu adultul (parinti/bunici/ingrijitor etc.).

Iata mai jos cateva fraze asupra carora trebuie sa va ganditi de doua ori inainte de a le repeta copiilor.

"Stiu ca poti mai mult!"

Va deranjeaza sa stiti ca micutul dvs. ar putea avea mult mai mult potential la scoala, la sport sau muzica? Orice comentariu cum ar fi cel de genul "Nu credeam ca esti atat de lenes", chiar daca se doreste a fi unul motivant, nu va incuraja copilul sa incerce sa faca mai mult.

Decat sa se procedeze in acest fel, atunci cand copilul participa la treburile casince sau finalizeaza anumite sarcini, ii puteti arata aprecierea dvs. in diverse moduri. Daca asteptarile parintelui sunt legate de mediul academic, copilul ar putea fi stimulat printr-o remarca a parintelui de genul "Grozav! Iata ca munca si timpul suplimentar alocate pentru invatat au dat roade!" „Este extraordinar ca ai obtinut o nota atat de buna".

In afara aprecierilor, puteti folosi si recompense, insa cu limita pentru a nu deveni o obisnuita.

"Esti sigur ca ai nevoie de mai multe prajituri?"

Aveti intentii pozitive privind mentinerea sanatatii copilului dvs. dar atunci cand va faceti griji ca el consuma prea multe prajituri sau alimente nesanatoase trebuie sa luati masuri practice.

Gatiti sanatos la domiciliu si faceti impreuna plimbari sau alte exercitii fizice dupa cina, in familie. In acest fel, atunci cand la o petrecere copilul va consuma mai multe prajituri decat e cazul, va sti ca dupa ce mananca prea mult trebuie sa faca mai multa miscare.

Nu este bine sa va laudati ca fiul dvs. este un mare mancacios, intrucat nu va doriti sa subliniati ca deseori acesta nu se poate abtine sa manance anumite alimente.

Cel mai bine ar fi sa se puna accentul pe comentarii specifice si pozitive legate de acest aspect "Minunat! Chiar daca nu ai mancat toata supa de legume, este important ca ai incercat sa o termini! Sunt sigur/a ca data viitoare o vei termina pe toata."

De asemenea, importanta este si puterea exemplului. Nu veti reusi sa ii impuneti celui mic niste alimente sanatoase, daca alimentatia dvs. va fi una diferita.

"Intotdeauna..." si "Niciodata..."

Fara indoiala ca este greu sa va stapaniti sa nu incepeti frazele cu "Intotdeauna" sau "Niciodata": "Intodeauna uiti sa pui sosetele in cosul de rufe!" sau "Niciodata nu ma suni atunci cand intarzii acasa!", dar trebui sa fiti atenti ca aceste doua cuvinte va pozitioneaza pe un teren minat si ar putea deveni etichete care pot influenta pe termen lung copilul.

Practic acestia devin ceea ce le spuneti ca sunt. Indicat ar fi sa inlocuiti mustrarile cu remarci de genul "Se pare ca nu prea iti aduci aminte ca trebuie sa-ti aduci acasa manualele de la scoala. Ce crezi ca am putea face sa-ti reamintesti acest lucru?"

"De ce nu poti fi ca sora/fratele tau?"

Atunci cand un parinte ii ofera unuia dintre copii ca exemplu reusita fratelui sau, poate da nastere la rivalitatea dintre frati. Daca de exemplu, parintii afirma "Fratele tau canta excelent la pian, de ce nu poti face si tu asta?" practic i se transmite copilului ca el nu este in stare sa cante la pian.

Comparatiile dintre frati si surori pot descuraja incercarea acestora de a deveni buni in diverse domenii. Recomandabil ar fi sa se incurajeze individual fiecare copil, indiferent de inclinatii si preocupari, fara sa se faca vreo paralela sau comparatie intre frati.

"Ti-am spus ca este o greseala sa lasi totul pe ultima clipa!"

Atunci cand copiii isi petrec prea mult timp jucand jocuri video si nu au timp sa studieze pentru testele la matematica, nu vor obtine cele mai bune rezultate. De fiecare data cand repetati "Ti-am spus ...." copilul va asocia faptul ca dvs. aveti dreptate, cu esecul lui.

Cand acesta vine de la scoala cu rezultate slabe, incercati sa va abtineti sa-l mustrati in modul acesta, iar data viitoare puteti gasi impreuna modalitati mai inteligente de studiu. Punctati lucrurile pozitive pe care copilul dvs. le poate face ca lucrurile sa se indrepte.

De exemplu atunci cand acesta isi face curat in camera, il puteti intreba: "Nu este mai simplu sa gasesti lucrurile atunci cand camera ta este curata?". In acest mod ii oferiti senzatia ca el detine controlul si il puteti responsabiliza.

"Tu esti cel mai bun la fotbal!"

Afirmatiile superlative, de genul acesta pot fi descurajante de multe ori pentru copilul dvs. atunci cand acesta isi va descoperi limitele. Atunci cand ii spuneti mereu copilului cat de destept este, acesta poate fi speriat sa incerce lucruri noi sau mai dificila de teama ca nu va fi tot timpul la fel de inteligent si nu va face fata asteptarilor.

Aceste laude se pot intoarce impotriva dvs. mai ales atunci cand copilul se straduieste sa finalizeze o sarcina iar parintele face afirmati: "O sa reusesti, pentru ca esti foarte destept!". Copilul se poate simti mai inconfortabil cu cat parintele va continua sa-l eticheteze intr-un mod pe care el considera ca nu-l merita.

Atentia trebuie orientata catre efortul pe care copilul il va depune, iar acesta trebuie incurajat: "A fost evident ca ai facut cum ai stiut mai bine" sau "Ce grozav a fost proiectul de stiinte la care ai participat!".

"Nu te ingrijora, va fi totul bine in prima zi de scoala!"

Ce in neregula cu incercarea de a calma un copil anxios care isi face griji? Daca ii spuneti copilului dvs. sa nu-si faca griji, nu veti face altceva decat sa-l impiedicati sa-si manifeste sentimentele. In plus, pe copil ar putea sa-l preocupe si faptul ca sunteti suparati din cauza ingrijorarii sale.

Acelasi lucru este valabil si pentru "Nu plange" si "Nu fi suparat". Atitudinea dvs. va fi mai suportiva daca ii puteti spune "Observ ca esti ingrijorat. Poti sa-mi spui ce te necajeste cel mai mult, sa discutam putin despre asta?", „ Off! imi dau seama ca esti ingrijorat/a cu privire la prima zi de scoala!”, „Vad ca esti putin speriat/a ”. Important este sa fim empatici, sa nu refuzul emotiile, sa ne conectam cu copilul si sa-i aratam ca suntem prezenti.

"Nu vreau sa te mai vezi cu prietenul tau, nu-mi place!"

Multora dintre parinti nu le este pe plac prietenul/prietena copilului lor, din diverse motive, dar din momentul in care copilul va afla acest lucru, compania acelei persoane va deveni mai interesanta.

Este important sa aveti o comunicare buna cu copilul dvs. si sa aflati ce anume ii place si apreciaza la prietenul sau. In acest fel ii veti putea insufla copilului valorile dvs. morale si ii veti putea sublinia ce este bine si ce este rau.

"Nu este bine asa, lasa-ma pe mine!"

Rugati copilul sa mestece in supa, sa impatureasca prosoapele sau sa spele masina. Desigur, doriti un ajutor, dar copilul probabil ca nu este foarte priceput la aceste lucruri. Daca dvs sunteti o persoana perfectionista va fi dificil sa va abtineti si sa nu faceti dvs. lucrurile prefect.

Procedand asa, veti face o greseala, intrucat copilul nu va invata si nu va dori sa mai incerce a doua oara. Chiar daca rezultatele nu vor fi cele asteptate, nu interveniti. Decat sa ii atrageti atentia ca nu procedeaza corect, mai bine colaborati cu copilul spunandu-i: "Aici, permite-mi sa iti arat o metoda mai buna si mai usoara de a aranja prosoapele."