Clickmed
programare rapida la medic

Exista o proteina care intervine in pierderea de masa osoasa in osteoporoza

Publicat la data de: 13 Iunie 2007

Se estimeaza ca 10 milioane de americani sufera de osteoporoza si alte 34 de milioane sunt supusi riscului de a dezvolta aceasta boala, ce se caracterizeaza de o reducere severa a densitatii minerale osoase, fragilitate osoasa si risc crescut pentru fracturi de sold, coloana vertebrala si articulatie radiocarpiana (pumn). Mecanismul de baza care se afla in spatele osteoporozei se datoreaza unui dezechilibru dintre formarea si pierderea de os mineral (demineralizare osoasa), insa procesele biologice detaliate care determina acest dezechilibru nu sunt pe deplin intelese.
In prezent cercetatorii de la Institutul National de Boli Infectioase si Alergie raporteaza noi descoperiri privitoare la biologia pierderii osoase, avand la baza un studiu realizat pe 14 barbati cu sindrom hiper ImM X-linkat. Aceasta afectiune genetica se intalneste la aproximativ 1 din 4 barbati americani (exclusiv barbati) si este cauzat de o deficienta a unei importante proteine a sistemului imun cunoscuta drept ligand CD40.
Aceasta proteina este esentiala pentru dezvoltarea si maturarea celulelor imune, iar fara aceasta persoanele cu sindrom de hiper IgM X-linkat sunt susceptibile la o gama larga de infectii oportuniste. Un nou studiu confirma aceasta legatura neasteptata. Ligandul CD40 pare sa participe la reglarea celulelor care secreta substante chimice implicate in blocarea metabolismului osos, iar odata cu pierderea acestei proteine la persoanele cu sindrom de hiper IgM X-linkat. Ulterior, va fi necesara investigarea ipotezei daca tratamentele experimentale cu scopul de a corecta deficienta imunologica din hiper IgM X-linkat pot avea de asemenea un efect reversibil asupra pierderii osoase. Daca acest lucru se confirma atunci cunostiintele obtinute in urma acestor studii pot avea un rol benefic pentru persoanele supuse riscului de a dezvolta osteoporoza.

Urmareste Sfatul Medicului