Beneficiile renuntarii la fumat

Generalitati

Fumatul este responsabil pentru o serie de afectiuni, cum ar fi cancerul, boli cronice respiratorii, boli de inima, precum si deces prematur. Atunci cand o persoana va renunta la fumat va observa rapid imbunatatiri ale starii sale fizice, de sanatate.

Nivelul de oxigen din sange creste si acest lucru va imbunatati aspectul tenului si va oferi mai multa energie. Fumatul contracta vasele de sange astfel incat, dupa ce o persoana va elimina obiceiul fumatului, sangele va incepe sa circule mai usor.

Fumatorii cu circulatie deficitara vor simti imbunatatirea acesteia prin faptul ca nu vor mai avea mainile si picioarele la fel de reci ca atunci cand fumau.

Cum sa va pregatiti pentru a putea renunta la fumat

- Gasiti argumente pozitive care sa va sustina dorinta de a abandona fumatul. Incercati sa evitati gandurile negative despre cat de greu ar putea fi.

- Enumerati toate motivele pentru care doriti sa renuntati la fumat. In fiecare noapte inainte de a merge la culcare, repetati de 10 ori unul dintre motive.

- Incercati sa va consolidati motivatia personala tinand cont de beneficiile pentru sanatate ale renuntarii la fumat dar si de obligatiile pe care le aveti fata de cei din jur.

- Incercati sa va pregatiti fizic, incepeti un program simplu de exercitii fizice, consumati mai multe lichide, odihniti-va si incercati sa evitati oboseala.

- Stabiliti-va o data pentru renuntat, poate o zi speciala, cum ar fi ziua de nastere, o aniversare, etc. Daca fumati intens la locul de munca, este recomandabil sa va luati concediu, astfel incat atunci cand veti reveni la locul de munca sa fi reusit sa va debarasati de acest viciu.

Beneficiile pentru sanatate ale evitarii fumatului

- Dupa 20 de minute - tensiunea arteriala si pulsul se normalizeaza si se intensifica circulatia sangelui

- Dupa 8 ore - nivelul de monoxid de carbon din sange scade.

- Dupa 48 de ore - monoxidul de carbon provenit din fum si nicotina tigarilor fumate, dispare complet.

- Dupa 2-3 zile - se va diminua cantitatea de flegma de la nivelul gatului si respiratia va fi mai usoara.

- Dupa 5-7 zile - simtul gustului si al mirosului se vor imbunatati, respiratia va fi proaspata, dintii vor fi mai curati si va creste nivelul de energie.

- Dupa 2-3 saptamani - simptomele fizice de sevraj vor disparea si obsesia pentru fumat se va diminua. In plus, se va reduce si riscul formarii cheagurilor de sange.

- Dupa 4 saptamani - tusea, sinusurile blocate si dificultatile de respiratie ar trebui sa dispara. Oboseala se va diminua si organismul va avea mai multa energie.

- Dupa 2-3 luni - se va imbunatati functia pulmonara cu aproximativ 5%.

- Dupa 1 an - riscul de a dezvolta boli cardiovasculare se va reduce la jumatate.

- Dupa 2-3 ani - riscul de a manifesta pneumonie severa sau gripa este acelasi ca si in cazul unei persoane care nu fumeaza. Riscul bolilor de inima, angina pectorala si accident vascular cerebral continua sa scada.

- Dupa 5 ani - riscul de aparitie al cancerului esofagian, cancerului la gat si la vezica urinara este injumatatit.

- Dupa 5-10 ani - riscul de a dezvolta boli cardiovasculare sau tromboza este acelasi ca si pentru un nefumator.

- Dupa 10 ani - riscul de cancer pulmonar este redus la jumatate. Scade riscul de a dezvolta osteoporoza.

- Dupa 15-20 de ani - riscul dezvoltarii de cancer pulmonar, esofagian, de gat sau vezica urinara este acelasi ca si in cazul unui nefumator. Totusi cei care au fumat foarte mult, au un risc dublu de a face cancer pulmonar pentru tot restul vietii lor.

Alte beneficii

- Mai putin stres - La cateva luni de cand o persoana a renuntat la fumat, va observa ca nivelul stresului va fi mai scazut. Exista dovezi care confirma ca nicotina amplifica stresul, in loc sa il amelioreze.

- Mai mult timp pentru sine - Atunci cand o persoana nu va ma face pauze dese pentru a fuma, va reusi sa-si finalizeze mai repede actiunile zilnice si va avea mai multa energie.

- Sentimentul de realizare - Este incredibil atunci cand cineva isi propune un scop si reuseste sa-l realizeze, in special atunci cand acesta este destul de dificil de atins. Multi fosti fumatori sunt, pe buna dreptate, mandri de realizarea lor, iar acest sentiment de succes va contribui la cresterea stimei de sine. Cu cat vor trece mai multe zile fara sa fumati, va creste si increderea in sine.

- Obtinerea controlului - Unul dintre cele mai dificile lucruri legate de renuntarea la fumat este de a invata cum sa rezistati impulsului de a fuma. Dorinta de a fuma va fi intensa si va veni in mod regulat, dar de obicei poate sa dispara in cateva minute.

- Pofta pentru fumat se aseamana cu exersarea unui muschi - Dupa ce se inceteaza exersarea musculaturii, dimensiunea muschiului va scadea, in cele din urma. Pentru ca dependenta sa fie tinuta sub control, se poate apela la ajutorul unui psihiatru.

- O latura noua a personalitatii dvs. - Renuntarea la fumat poate contribui la descoperirea unor noi aspecte ale persoanlitatii. Ca parte a constientizarii cauzelor care declanseaza dorinta de a fuma, multi fumatori inteleg mult mai bine ceea ce ii face furiosi, fericiti sau ii plictiseste. Invatarea de modalitati pentru a gestiona noi situatii si de a depasi obstacole ar putea contribui la dezvoltarea personala.

Ce se intampla daca o persoana nu reuseste sa renunte la fumat?

Cei mai multi dintre fumatori incearca sa renunte la fumat de mai multe ori inainte de a reusi, invatand cat mai multe lucruri legate de obiceiul lor dar si despre slabiciunile care ar putea interveni la fiecare incercare.

In medie, un fumator se va lasa de fumat dupa a cincea incercare. Este important ca atunci cand se va lua decizia, sa nu se fumeze deloc. Nu trebuie sa va ingrijoreze recidiva, dar trebuie sa analizati ce s-a intamplat astfel incat sa evitati greseala data viitoare.

Utile pot fi raspunsurile la urmatoarele intrebari:
- Ce faceam atunci cand am recidivat?
- Cu cine eram cand am reluat obiceiul?
- Unde eram cand m-am reapucat de fumat?
- Cu ce as putea sa inlocuiesc fumatul?

Exista intotdeauna ceva mai important decat de a fuma. Secretul este sa se gaseasca alternative sau strategii de adaptare pana cand se va ajunge in punctul unde nu mai este implicata nevoia de a fuma.