Dezvoltarea copilului dupa varsta de 1 an

Generalitati

Dupa ce copilul implineste varsta de 1 an, ritmul sau de crestere va incepe sa incetineasca. De acum nu mai este bebelus si este foarte activ.

Pe masura ce micutul incepe sa creasca, parintii vor observa ca acesta va dezvolta noi abilitati si interese.

Abilitatile copilului la varsta de 1 an

Copiii progreseaza in ritmuri diferite, insa exista repere importante, comune pentru aceasta grupa de varsta. Astfel, la acesta varsta copiii:
- merg singuri, cam in jurul varstei de 15 luni si apoi incep sa alerge
- se pot opri si pot sta in pozitia ghemuit
- pot sta pe un scaunel
- urca scarile in timp ce sunt tinuti de mana
- danseaza pe ritmurile muzicii
- se joaca cu jucarii care pot fi trase sau impinse
- pot construi turnuri din cuburi
- arunca mingea
- pot combina 2-3 piese de puzzle
- mazgalesc cu creionul
- se hranesc ajutandu-se de degete
- incep sa foloseasca lingurita fara ajutor
- beau destul de bine din cana
- colaboreaza la imbracat si se pot dezbraca de hainele simple
- apare primul molar
- dorm la pranz cateva ore
- pot dormi 10-12 ore pe noapte.

Copilul de 1 an

Dezvoltarea vorbirii este foarte intresanta pentru parinti, deoarece prin acest mod de manifestare ei observa cum bebelusii devin fiinte sociale care pot interactiona cu ceilalti.

Desi fiecare copil are felul sau propriu de a-si dezvolta discursul, urmatoarele particularitati sunt intalnite la toti copiii care fac parte din aceasta grupa de varsta:
- imita sunete de animale si zgomote
- de la 18 luni vocabularul lor contine intre 10-15 cuvinte
- de la 18 luni incep sa asocieze cate doua cuvinte
- pana la varsta de 2 ani spun 100 sau mai multe cuvinte
- intreaba "Ce este... "
- utilizeaza expresii negative, cum ar fi "nu vreau".

Ce poate fi invatat copilul

In jurul varstei de 18 luni, copiii incep sa inteleaga simbolurile, relatia dintre obiecte si semnificatiile lor. Desi copiii au ritmuri diferite de crestere, exista cateva puncte de reper care pot fi caracteristice pentru cei din aceasta grupa de varsta:
- fac semnul pentru "la revedere" cu manuta si bat din palme
- dupa 18 luni pot intelege intrebari simple cu o singura comanda, cum ar fi "unde este mingea?"
- de la 24 de luni vor intelege intrebaril mai complexe care implica mai multe comenzi cum ar fi: "du-te in camera ta si ia-ti pantofii".
- inteleg persistenta obiectelor (devin constienti ca un obiect ascuns nu a disparut, ci este prezent undeva)
- inteleg mai bine relatia dintre cauza si efect
- le place sa exploreze sertare si cutii
- se recunosc atunci cand se privesc intr-o oglinda
- isi pot atinge anumite parti ale corpului cand sunt rugati sa le identifice
- incep sa inteleaga cum pot fi utilizate anumite obiecte
- pot cere ajutorul parintilor pentru a obtine mai multe lamuriri.

Stimulata capacitatii de invatare si asigurarea securitatii emotionale

Se pot lua in considerare urmatoarele modalitati prin care poate fi stimulata capacitatea de invatare a copiilor cu varsta de peste 1 an si asigurata securitatea emotionala:
- i se vor oferi copilului jucarii care pot fi umplute si golite si jucarii pentru jocuri imaginare
- i se vor oferi intre 2-6 piese de puzzle si mingii de toate marimile
- va fi ajutat sa construiasca turnuri din diverse piese
- va fi implicat in treburile casnice
- i se vor oferi hartie si creioane colorate mari pentru a scrie si a desena
- se va discuta cu micutul cu un limbaj simplu si clar
- se vor folosi corect cuvintele, chiar daca cel mic nu o poate face
- se vor extinde frazele. Atunci cand copilul va zice "vreau prajitura", va fi intrebat "vrei sa mananci o prajitura?"
- i se va citi in fiecare zi copilului, folosind carti de povesti cu imagini.
- copilul va manca alaturi de ceilalti membrii ai familiei
- parintii vor fi fermi, iar disciplinarea nu se va face prin ridicarea tonului sau lovire.

Dezvoltarea copilului dupa varsta de 1 an

Totul este nou si interesant dupa varsta de un an. Copiii folosesc cu mult entuziasm cele cinci simturi pentru a explora in mod activ lumea din jurul lor. Descopera placerea in majoritatea lucrurilor pe care le fac si reusesc sa finalizeze sarcini simple, de baza.

O data ce descopera ca poate face un lucru, copilul va dori sa repete actiunea de nenumarate ori. Emotional, copilul invata doar sa recunoasca si sa-si controleze sentimentele. Experimenteaza o gama larga de emotii si are accese de furie atunci cand este obosit si frustrat si poate raspunde la provocari prin muscaturi, tipete sau plansete.

Un copil de un an, va incerca sa devina autonom si va raspunde negativ la toate cerintele adultului, pentru ca apoi, cand i se va cere sa-si asume responsabilitatea faptelor sale, sa se agate de piciorul adultului sau sa ceara ajutorul.

Pe parcursul acestui an, competentele lingvistice progreseaza, de la sunete si aratatul obiectelor cu degetul, la utilizarea cuvintelor in propozitii simple. Pronuntia este destul de dificila dar adultii din familie reusesc sa inteleaga.

Vocabularul copilului se construieste prin absorbtia constanta a limbajului din jurul sau, astfel copilul este capabil sa inteleaga expresii comune si sa foloseasca directii simple in situatiile de rutina.

Prin joaca, incepand de la varsta de un an, copilul incepe sa-si construiasca gandirea matematica prin recunoasterea modelelor si formelor. De exemplu, observa ca ziua este urmata de noapte sau ca sosetele trebuie puse in picioare inainte pantofilor. Copilul poate incepe sa faca selectii ale obiectelor in functie de caracteristicile acestora (grele, moi, etc.).

Multi dintre copiii de un an sunt creativi, astfel ca interesul lor pentru arta este axat pe explorarea senzoriala a materialelor specifice, cum ar fi vopseaua si plastelina. Cand aud muzica vor incepe sa danseze, tin ritmul, vor dirija sau vor bate din palme.

Copiii fac un salt important in dezvoltare incepand de la aceasta varsta si vor incepe sa imite prin joc multe dintre miscarile si obiceiurile adultilor. Schimbarile evidente pot fi observate mai ales in domeniul dezvoltarii fizice.

Majoritatea copiilor au o postura caracterizata de mainile asezate in lateral sau in buzunare si burtica usor iesita in afara. Mersul lor este un pic stangaci si cazaturile sunt frecvente.

Isi folosesc abilitatile pentru a impinge, a trage jucarii, a dansa si a se catara. De la varsta de un an se va imbunatati coordonarea mainlor si a degetelor, dar competentele sunt destul de nedezvoltate, astfel incat micutii scapa frecvent obiectele din maini.