112 – Sansa fiecarei vieti in pericol

Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate – CPSS in parteneriat cu Fundatia pentru SMURD si Serviciul de Telecomunicatii Speciale – STS lanseaza campania “112 – sansa fiecarei vieti in pericol!”, derulata in cadrul proiectului “Numarul unic de urgenta 112 – drept si responsabilitate” finantat prin Phare. Campania isi propune informarea populatiei cu privire la existenta, utilitatea si folosirea corecta a Numarului European Unic de Urgenta – 112.

Proiectul “Numarul unic de urgenta 112 – drept si responsabilitate”implica derularea campaniei de informare a populatiei, prin realizarea si difuzarea unui spot radio, realizarea si publicarea a 2 machete de presa, promovare on-line si prin oferirea de informatii si materiale informative catre populatie, si mai ales elevilor, in cadrul unor evenimente desfasurate sub genericul “Saptamana responsabilitatii civice”, in perioada 1-5 iunie, prin activitati tematice ce vor fi organizate in peste 50 de unitati de invatamant din Romania.

Totodata, in cadrul proiectului a fost realizat un studiu privind cunostinele, atitudinile si practicile populatiei cu privire la apelarea 112. Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.214 respondenti, reprezentativ la nivel national pentru populatia generala cu varsta peste 15 ani.

Datele colectate arata ca 84,4% din populatie este informata despre existenta numarului 112 si cunoaste semnificatia acestuia. In ultimul an, 12,4% din populatie a apelat acest numar. In Romania, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta a fost introdus din luna martie 2005 si are ca obiectiv salvarea vietii, protejarea sanatatii, a proprietatii si a mediului.

Apelarea abuziva

De la inceputul anului si pana in prezent s-au inregistrat 10.584.916 apeluri la numarul de urgente 112, dintre care 8.691.806 apeluri au fost false. De asemenea, potrivit statisticilor in 2008 la fiecare 30 secunde s-au primit 29 apeluri la numarul unic 112, dintre care numai 3 reprezentau cazuri reale. Existenta unui numar mare de apelari false catre Serviciul de urgenta 112 poate conduce la pierderea vietii altor semeni aflati in pericol, care nu pot solicita ajutorul in momentul in care au nevoie.

In conformitate cu OUG nr. 34-2008 aprobata prin legea nr. 160-2008, apelarea abuziva sau falsa a numarului unic de urgenta 112 este contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 1000 de lei. Cei care suna si anunta amplasarea unui dispozitiv exploziv intra sub incidenta legii penale si pot fi acuzati de terorism sau tentativa de terorism. Pentru astfel de fapte legea prevede inchisoare de la 3 la 10 ani.

Despre serviciul 112

Apelarea numarului 112 este gratuita.

Sistemul functioneaza non stop, in intreaga tara, in toatele retelele de telefonie (fixa sau mobila).

Prin apelarea numarului 112, in functie de natura urgentei, pot fi alertate toate serviciile de urgenta: Ambulanta, Politie, Pompieri, SMURD si Jandarmerie.

Numarul unic de urgenta 112 poate fi apelat de pe unele telefoane mobile, chiar daca tastatura aparatului este blocata sau persoana nu are credit pe telefon.

Numarul 112 este reglementat ca fiind numaar unic de urgenta pe tot teritoriul Uninunii Europene.

Incepand cu luma martie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) a devenit operational la nivelul intregii tari.

In baza legii, confidentialitatea in legatura cu datele celor care apeleaza 112 sau referitoare la urgentele pentru care s-a sunat este o obligatie a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) si a personalului sau.

Cand apelam 112?

112 nu reprezinta doar un numar de telefon, ci un ajutor rapid care depinde de informatiile vitale pe care le oferiti. Acest serviciu salveaza viata celor aflati in pericol, proprietatea si mediul.

Apelam Serviciul de urgenta 112, cand este necesara interventia imediata a echipajelor de ajutor, in caz de accidente cu raniti, atac armat, talharie, atentat, explozii, trafic si consum de droguri, dezastre, etc. si nu doar pentru ca ne plictisim sau pentru a face o gluma!

Atunci cand ai o urgenta, minutele sunt extrem de pretioase! Un apel fals, poate ucide o viata nevinovata!

Numarul 112 este reglementat ca fiind numarul unic de urgenta ce se foloseste „in situatiile in care exista un risc asupra vietii, sunt amenintate sanatatea individului sau a populatiei, proprietatea privata pana la cea publica, mediul, ordinea publica, dar nu neaparat trebuie sa ne limitam la aceste situatii” pe tot teritoriul Uniunii Europene si vizeaza asigurarea protectiei cetatenilor indiferent de locul unde se afla acestia.

Care este procedura de apelare 112?

- un cetatean apeleaza 112 pentru a semnala o urgenta;
- sistemul identifica numarul de telefon al persoanei care a semnalat cazul;
- sistemul identifica automat numele si adresa abonatului postului telefonic;
- operatorul cere apelantului date despre natura cazului;
- se transmit toate datele la dispeceratele Ambulantei, Politiei, Pompierilor/SMURD si Jandarmeriei, in functie de natura cazului (aceasta operatiune se realizeaza in 2-3 secunde);
- dispecerii stabilesc rapid mijloacele de interventie care participa la solutionarea cazului, avand la dispozitie aplicatia AVL (Localizare Automata a Vehiculelor), prin care sunt vizualizate, in timp real, pe harta pozitiile autospecialelor de interventie;
- pe harta din fiecare dispecerat se afiseaza conexiunea caz - mijloace de interventie;
- daca este nevoie de interventia tuturor agentiilor, datele cazului sunt transmise simultan, in maximum 2-3 secunde;

Prin 112 exista o singura cale de comunicare ce activeaza simultan toate serviciile implicate in rezolvarea urgentelor.

Daca sunati la 112 trebuie sa anuntati:

- Ce urgenta aveti
- Locul evenimentului
- Unde va aflati
- De la ce numar de telefon sunati
- Cum va numiti

Dupa furnizarea acestor date trebuie sa ramaneti la telefon pentru a fi pusi in legatura cu agentia/agentiile de urgenta de care aveti nevoie si pentru a primi eventuale recomandari. Daca legatura cu numarul 112 se intrerupe, trebuie sa sunati din nou. Ramaneti calmi si raspundeti la toate intrebarile; nu inchideti pana cand nu vi se spune ca puteti face acest lucru; trebuie sa-i furnizati operatorului toate detaliile necesare unei interventii.

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU) este un ansamblu integrat de aplicatii, echipamente si retele de comunicatii si tehnologia informatiei, care realizeaza puncte publice de acces al cetateanului la agentiile specializate de interventie si care permite raspunsul adecvat urgentei semnalate; interfata publica de acces este realizata prin integrarea in cadrul sistemului a centrului unic pentru apeluri de urgenta cu dispeceratele agentiilor specializate de interventie.

Personalul din centrele si dispeceratele de urgenta este instruit ca sa asiste apelantii in cazuri de urgenta si sa-i ajute in cel mai scurt timp posibil.

Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate – CPSS este o organizatie non-guvermanentala care s-a implicat activ in ultimii zece ani in promovarea unui sistem de sanatate centrat pe individ. CPSS promoveaza dialogul social, participarea si implicarea comunitatii in deciziile care influenteaza starea de sanatate a fiecaruia dintre noi, prin dezvoltarea comunicarii intre structurile administrative ale sanatatii publice si societate.

Fundatia pentru SMURD este o organizatie non-guvernamentala care sprijina financiar si tehnic organizarea si activarea centrelor si serviciilor SMURD (Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare) de la nivelul tarii. Serviciul SMURD este extrem de important pentru salvarea vietii persoanelor implicate in accidente grave, fiind apelabil prin numarul unic pentru apeluri de urgenta 112.

Serviciul de Telecomunicatii Speciale – STS este administratorul Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112.