Strategia nationala de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului

HOTARARE Nr. 669 din 24 mai 2006 privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului


HOTARARE Nr. 669 din 24 mai 2006 privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 2 iunie 2006

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC

Se aproba Strategia nationala de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului, pentru perioada 2006 - 2008, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneaza:
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga

p. Ministrul educatiei si cercetarii, secretar de stat
Anton Anton,

Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu

Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu

ANEXA 1*)


*) Anexa este reprodusa in facsimil.

STRATEGIA NATIONALA DE INCLUZIUNE SOCIALA A TINERILOR CARE PARASESC SISTEMUL DE PROTECTIE A COPILULUI


Argument

Integrarea tinerilor in societate si in viata activa, precum si folosirea optima a potentialului lor reprezinta elemente esentiale pentru reducerea riscului excluziunii sociale si pentru ajungerea la o crestere durabila a oricarei societati. Rezolvarea problematicii specifice tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului necesita o interventie imediata, constituind o prioritate a Programului de Guvernare pentru perioada 2005 - 2008.
Astfel, este nevoie de o abordare integrata la nivel national, printr-o Strategie Nationala care include Planul de Masuri de Incluziune Sociala a tinerilor care inceteaza sa mai beneficieze de ocrotire, in baza normelor legale de protectie acordata copiilor institutionalizati. Strategia nationala de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului, numita in continuare Strategie, se fundamenteaza pe valorile si principiile de baza ale politicilor sociale si vizeaza, pe termen mediu si lung, stimularea responsabilitatii si solidaritatii mediului comunitar menit sa sustina incluziunea sociala a acestor tineri.
In elaborarea si implementarea politicilor, actiunea guvernamentala se bazeaza pe principiile si orientarile formulate in documentele Uniunii Europene la care Romania adera, cu deosebire a celor referitoare la standardele umanitare, in sensul aplicarii unor "strategii de protejare a copiilor si tinerilor institutionalizati", conform Programului de guvernare 2005 - 2008, CAPITOLUL 3 - Integrarea Europeana si CAPITOLUL 7 - Politica de protectie sociala.

CAPITOLUL 1 - Context general

1. Dimensiunea statistica si tendintele fenomenului

Dezagregarea familiala cauzata si urmata de saracie, ca si insuficienta dezvoltare a sistemului de servicii sociale comunitare au generat o crestere a variatelor riscuri la care sunt expusi mai ales copiii si tinerii: violenta in familie si in comunitate, abandonul scolar, cersetoria, consumul de droguri si alcool, traficul de persoane.
Copiii institutionalizati necesita o atentie speciala, ei fiind privati de sprijinul mediului familial natural. La implinirea varstei de 18 ani, daca nu-si continua studiile, obligatiile sistemului legal de ocrotire a copilului inceteaza, tanarul trebuind sa-si asume responsabilitatile vietii adulte. Anual, cca. 5.000 de tineri urmeaza sa paraseasca sistemul de ocrotire si sa se integreze in viata sociala si profesionala.
La inceputul anului 2005, se aflau in sistemul de ocrotire 32.821 de copii, intre care o pondere importanta o reprezinta cei cu varste cuprinse intre 14 si 17 ani, respectiv 12.247 copii si 5.983 copii de 18 ani si peste. Procentul mai scazut al copiilor de varsta mica este o dovada a faptului ca masurile alternative la institutionalizare au inceput sa functioneze prin dezvoltarea serviciilor de ingrijire a copiilor aflati in dificultate in familii substitutive (asistenti maternali, rude pana la gradul IV inclusiv).
Numarul copiilor institutionalizati a scazut in perioada 2000 - ianuarie 2005, de la 57.181 la 32.821, din care mai mult de jumatate au varste peste 14 ani, urmand ca in urmatorii patru ani aproximativ 4.500 - 5.000 de copii sa paraseasca anual sistemul de protectie. Cca. 6.600 de tineri cu varste pana in 26 ani urmeaza o forma de invatamant si se afla in continuare in sistemul de protectie sociala.
Ca nivel de instructie, 4,57% dintre copiii si tinerii din sistemul de ocrotire sociala au absolvit sau sunt cuprinsi in invatamantul primar, 50,5% - invatamantul gimnazial, 26,08 - cel profesional, 13,17 - invatamantul liceal, 5,38% sunt nescolarizati, 0,27% au abandonat scoala si 0,02% sunt cuprinsi sau au absolvit invatamantul universitar. Ca si calificare, cei mai multi dintre tinerii din sistemul de protectie, cu varste cuprinse intre 14 si 18 ani, sunt orientati cu precadere spre confectii, tamplarie, mecanica, constructii si alimentatie publica.
Acesti tineri sunt o categorie vulnerabila, expusa riscului excluderii sociale si marginalizarii, deoarece nu au locuinta si nici posibilitati de inchiriere sau de cumparare, intampina greutati la angajare, fiind expusi somajului, nu au mijloace proprii de subzistenta si cad adesea victime ale criminalitatii.

2. Cadrul normativ national

Reglementari legislative cu privire la protectia sociala a categoriilor de populatie defavorizate, cu referiri speciale la tineri, inclusiv la tinerii institutionalizati au fost promovate, astfel:
Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede masurile pentru realizarea strategiilor si politicilor elaborate in vederea protectiei persoanelor supuse riscului de somaj, al asigurarii unui nivel ridicat de ocupare si adaptare a fortei de munca la cerintele pietei muncii. Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca dezvolta servicii gratuite finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, in domeniul informarii si consilierii profesionale, al medierii muncii si al formarii profesionale.
Prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale, aprobate prin H.G. nr. 1.149/2002, se creeaza importante instrumente de sprijin pentru tinerii care parasesc centrele de plasament, si care reprezinta un grup tinta prioritar, dar si pentru alte grupuri defavorizate, astfel:
a) masurile de garantare a accesului la un loc de munca.
Masurile se realizeaza de ANOFM, prin incheierea unor contracte de solidaritate, pe o durata de pana la 2 ani, dar nu mai putin de un an, in baza carora tinerii cu varste cuprinse intre 16 si 25 de ani aflati in dificultate si confruntati cu riscul excluderii profesionale, beneficiaza de un acompaniament social personalizat. Acompaniamentul social se realizeaza prin consiliere profesionala si mediere din partea personalului specializat al Agentiei, urmate de plasarea in munca la angajatorii de insertie cu care agentiile judetene incheie conventii.
b) masurile de garantare a accesului la o locuinta (persoane in varsta de pana la 35 de ani, aflate in imposibilitatea achizitionarii unei locuinte prin forte proprii). Este o sarcina a consiliilor judetene care, in limita fondurilor constituite in acest scop, trebuie sa asigure, pe o lista a prioritatilor, fie acoperirea avansului pentru dobandirea unei locuinte, fie suportarea chiriei pentru o perioada de pana la 3 ani pentru o locuinta inchiriata. Fondurile vor fi constituite in principal din sume stabilite anual prin legea bugetului de stat.
c) garantarea accesului la asistenta de sanatate pentru tinerii din familiile beneficiare de venit minim garantat. Aceasta se va face prin plata de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei - MMSSF - a contributiei de asigurari sociale de sanatate. Personalul medical din unitatile de asistenta de sanatate publica este obligat sa acorde pentru aceasta categorie de asigurati asistenta medicala de urgenta si curativa.
d) garantarea accesului la educatie, prin acordarea de burse pentru continuarea studiilor tinerilor care frecventeaza forme de invatamant preuniversitar si universitar, conditionate de frecventarea cursurilor si obtinerea baremurilor de promovare, proveniti din centrele de plasament si din familiile care indeplinesc conditiile de acordare a venitului minim garantat.
e) acces gratuit in tabere de odihna sau instruire pentru tinerii beneficiari de burse pentru continuarea studiilor.
f) participantii la programele de alfabetizare, selectati conform metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei si Cercetarii - MEDC - pot beneficia de burse de alfabetizare stabilite si platite de consiliile locale.
Potrivit prevederilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, beneficiaza de alocatie de stat si tinerii in varsta de peste 18 ani, pana la terminarea cursurilor invatamantului liceal, profesional, organizate in conditiile legii. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare permite ca tinerii singuri sau din familii sarace sa poata beneficia de ajutoare sociale chiar din prima perioada, dupa parasirea centrelor de plasament, si garanteaza un venit minim corespunzator unui trai decent.
Legea nr. 208/1997 privind cantinele de ajutor social reglementeaza accesul la acest tip de serviciu social al persoanelor cu venituri mici din grupuri de populatie defavorizata.
Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu personalitate juridica, care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala stimuleaza functionarea serviciilor comunitare realizate in parteneriat intre ONG-uri si consiliile locale, prin care se asigura acordarea de asistenta sociala, medicala, medico-sociala si juridica familiilor cu multi copii, altor categorii de persoane defavorizate.
Legea nr. 47/2006 privind sistemul national de asistenta sociala reglementeaza functionarea compartimentelor de asistenta sociala ce vor fi create la nivelul Consiliilor judetene si locale care asigura aplicarea politicilor de asistenta sociala in domeniul protectiei sociale a copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap si a oricarei persoane aflate in nevoie.
Un Raport de monitorizare CASPIS, la 1 ianuarie 2005, arata faptul ca Planurile Judetene Anti-Saracie si de Promovare a Incluziunii Sociale prevad, in 38 dintre acestea, masuri de suport pentru tinerii postinstitutionalizati.
Toate programele destinate tinerilor postinstitutionalizati se inscriu pe doua coordonate principale: asigurarea unei locuinte (in apartamente asistate, centre de tranzit, adaposturi temporare, de noapte etc.) si asigurarea unui loc de munca. In privinta spatiului de locuit, aproximativ o cincime dintre programe sunt de tipul adaposturilor, putine programe fiind de tipul locuintelor asistate.
Pentru integrarea pe piata muncii, programele intreprinse vizeaza, pe de o parte pregatirea si formarea profesionala a tinerilor si pe de alta, asistenta in obtinerea efectiva a unui loc de munca. Programele de consiliere si pregatire socio-profesionala sunt de altfel cele mai raspandite pe ansamblul tuturor programelor mentionate (36 din 82 programe identificate). Acestea sunt desfasurate fie in centre specifice de asistenta si sprijin, fie prin planuri individuale de pregatire a tinerilor in institutii. Analiza distributiei pe regiuni a programelor destinate tinerilor postinstitutionalizati evidentiaza ca:
- Pe ansamblu, dar si pe tipuri de programe, cele mai multe sunt in regiunea Nord-Est, cu exceptia locuintelor asistate care sunt mai numeroase in Vest.
- In regiunea de Sud, exista mai multe programe de consiliere si pregatire socio-profesionala.
- In regiunea Nord-Vest, exista mai multe adaposturi temporare.
Aproape trei sferturi dintre programe sunt judetene, ponderea celor nationale fiind extrem de redusa si vizand angajarea in munca prin contractele de solidaritate conform Legii nr. 116/2002. In cadrul programelor judetene, cele mai multe sunt de consiliere si formare, iar in cadrul programelor locale, cele mai multe sunt de tipul adaposturilor temporare. Pe tipuri de programe rezulta ca:
- Programele de asigurare a locuirii - apartamentele sociale si adaposturile temporare - sunt finantate preponderent din venituri proprii.
- Programele de consiliere si formare profesionala sunt finantate in egala masura de la bugetul de stat si judetean si din venituri proprii.
- Finantarea cheltuielilor necesare realizarii masurilor de stimulare a angajatorilor, se face din bugetul asigurarilor de somaj.
- Celelalte programe au surse de finantare diverse, fara a fi preponderente unele sau altele.
La acestea se adauga trei programe incadrate la categoria persoanelor cu handicap si constau in locuinte protejate destinate tinerilor de peste 18 ani cu handicap care parasesc institutiile de protectie.
Serviciile de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor functioneaza potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 129/2002 cu modificari ulterioare.
In cazul in care instanta a aplicat minorului masura educativa a libertatii supravegheate, daca instanta a impus obligatia prestarii unei activitati neremunerate intr-o institutie de interes public, serviciul are obligatia de a identifica o astfel de institutie, cu care va incheia un protocol de colaborare, stabilind conditiile in care minorul va executa obligatia si relatiile intre cei doi parteneri.
In cazul aplicarii acestei masuri, serviciul mentine legatura permanenta cu familia minorului in vederea implicarii acesteia in procesul de reintegrare sociala a minorului.
- Asistenta si consilierea individuala/de grup (la cerere) in ceea ce priveste comportamentul social, de grup si individual a urmatoarelor categorii:
- persoanele aflate in supraveghere;
- persoanele condamnate la o pedeapsa privativa de libertate, pe durata executarii pedepsei, cu acordul lor;
- liberatii conditionat.
Asistenta - demers specializat de acordare de ajutor de catre o persoana specializata unei alte persoane aflate in imposibilitatea momentana sau permanenta de a-si rezolva problemele, prin facilitarea accesului la resursele comunitatii.
Consilierea - metoda care, prin utilizarea optima a relatiei interpersonale consilier-client, faciliteaza cunoasterea, dezvoltarea, acceptarea emotionala, maturizarea si mobilizarea optima a resurselor personale in vederea formularii si rezolvarii unor probleme specifice si luarii unor decizii.
- Initierea si derularea de programe de resocializare a persoanelor condamnate mentinute in stare de libertate care au solicitat sa participe la aceste programe, pentru sprijinirea acestora in respectarea conditiilor impuse de instanta de judecata si pentru reintegrarea lor sociala.
- Initierea si derularea unor programe speciale de reinsertie sociala si, dupa caz, de identificare a locurilor de munca disponibile, a locuintelor, precum si a unor cursuri de calificare sau recalificare profesionala, de care pot beneficia, la cerere:
- persoanele condamnate la o pedeapsa neprivativa de libertate;
- persoanele condamnate la pedeapsa inchisorii, a caror pedeapsa a fost gratiata total;
- persoanele liberate conditionat/la termen;
- minorii care au savarsit o fapta prevazuta de legea penala, fata de care a fost inlaturata prin lege masura educativa a internarii intr-un centru de reeducare.
- Derularea unor programe de reinsertie sociala pentru detinuti, o atentie deosebita fiind acordata minorilor si tinerilor, in colaborare cu personalul de specialitate in asistenta si consiliere din unitatile penitenciare.
- Intocmirea unor referate de evaluare socio-familiala pentru persoanele aflate in detentie inainte de punerea lor in libertate.
- Acordarea de consiliere psihologica sau alte forme de asistenta, gratuit, la cerere si numai daca organele judiciare au fost sesizate in legatura cu comiterea faptei, victimelor urmatoarelor categorii de infractiuni (art. 8 din Legea nr. 211/2004):
- tentativa la infractiunile contra vietii;
- anumite infractiuni contra integritatii corporale sau sanatatii;
- anumite infractiuni privitoare la viata sexuala;
- infractiune de rele tratamente aplicate minorului (art. 303 din Codul penal, republicat cu modificarile si completarile ulterioare);
- infractiunile prevazute de Legea nr. 678/2001 pentru prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare.
In capitolul 26 - "Politica in domeniul justitiei" al Programului de Guvernare 2005 - 2008, se stabilesc drept obiective pentru acest interval temporal "perfectionarea competentelor privind organizarea si functionarea sistemelor de executare a pedepselor in regim privativ de libertate si in regim de libertate, precum si imbunatatirea functionarii acestor sisteme, inclusiv a serviciilor de probatiune (devenite servicii de protectie a victimelor si reintegrare sociala a infractorilor) create in perioada 1997 - 2000, prin sporirea resurselor financiare si umane alocate, prin formarea acestora din urma si prin extinderea si modernizarea programelor educative privind subiectii executarii".

3. Programul de Guvernare 2005 - 2008

In Programul de Guvernare, la CAPITOLUL 7 Politica de protectie sociala, o atentie speciala este acordata reformarii sistemului de protectie a copilului. Guvernul Romaniei actioneaza in vederea promovarii si protejarii drepturilor tuturor copiilor, indiferent de sex, apartenenta etnica si sociala, religie, opinie politica sau de alta natura, nationalitate, rasa, limba, infirmitate, nastere sau situatia copilului ori a parintilor sau tutorilor sai.
Guvernul Romaniei continua reforma in domeniul protectiei copilului actionand, cu prioritate, in directia integrarii sociale a copiilor si tinerilor institutionalizati, promovand masuri de integrare sociala pentru tinerii institutionalizati in varsta de peste 18 ani, in vederea integrarii acestora in viata sociala.
4. Cadrul normativ european

In Comunicatul Comisiei Europene nr. 693/2005, privind raspunsul la preocuparile tinerilor europeni si aplicarea Planului European pentru Tineret si promovarea cetateniei active, se subliniaza ca viitorul Europei depinde tot mai mult de capacitatea acesteia de a oferi copiilor si tinerilor o societate favorabila.
Adoptand in 2005 Pactul European pentru Tineret din cadrul strategiei revizuite de la Lisabona, Consiliul European a recunoscut faptul ca integrarea tinerilor in societate si in viata activa, precum si folosirea optima a potentialului lor reprezinta elemente esentiale pentru ajungerea la o crestere durabila in Europa. Propunand Pactul European pentru Tineret, sefii de stat si de guvern din Franta, Germania, Spania si Suedia au identificat patru teme principale: vulnerabilitatea tinerilor, necesitatea solidaritatii intergenerationale intr-o societate pe cale de imbatranire, necesitatea imbunatatirii competentelor tinerilor prin educatie si formare, necesitatea coerentei in aplicarea politicilor privind tinerii.
Strategia pentru Incluziune Sociala contine dimensiunea "tineret", dupa cum precizeaza Comunicatul nr. 33/2005 asupra Agendei Sociale, si ia in considerare Rezolutia nr. 9.601/2004 a Consiliului European privind masurile de incluziune sociala pentru tineri. Astfel, ameliorarea situatiei tinerilor celor mai vulnerabili, eradicarea saraciei in randul copiilor si promovarea initiativelor impotriva esecului scolar vor beneficia de o atentie speciala.
Un studiu lansat in 2005 de Comisia Europeana, referitor la integrarea sociala a tinerilor marginalizati, analizeaza oportunitatea insertiei lor pe piata muncii, autonomia si participarea lor activa in societate. Comisia incurajeaza angajamentul partenerilor sociali in contributia la aceasta initiativa, prin actiuni comune in cadrul dialogului social, invita angajatorii si companiile sa dea dovada de responsabilitate sociala in domeniul insertiei profesionale a tinerilor si recunoaste ca prioritare pentru o cetatenie activa activitati precum participarea, informarea si voluntariatul.

CAPITOLUL 2 - Analiza operationala

Puncte tari:
- Fundamentarea Strategiei pe cercetari si studii in domeniu
- Implicarea organizatiilor neguvernamentale in domeniu
- Sistem descentralizat de protectie a tinerilor, prin Directiile Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului

Puncte slabe:
- Comunicare ineficienta intre institutiile responsabile in domeniu
- Inexistenta unei baze de date centralizate privind situatia tinerilor
- Capacitate redusa de preventie si recuperare
- Numar redus de servicii sociale in domeniu
- Insuficienta resurselor umane in domeniu
- Abordare punctuala si nesistematizata, fara viziune si planificare globala
- Pregatire profesionala inadecvata a personalului din domeniu
- Dificultati in implementarea legislatiei in domeniu
- Monitorizare inadecvata a starii de sanatate a acestor tineri
- Nivel scazut de pregatire a tinerilor pentru viata de familie

Oportunitati:
- Prioritate guvernamentala acordata protectiei tinerilor
- Constientizarea problematicii specifice tinerilor
- Promovarea si dezvoltarea parteneriatului public-privat in furnizarea serviciilor sociale
- Disponibilitatea organizatiilor neguvernamentale
- Accesarea fondurilor externe rambursabile si nerambursabile
- Atitudine pozitiva a tinerilor fata de schimbare
- Promovarea politicilor pentru integrarea sociala si profesionala a tinerilor si pentru o viata independenta

Amenintari:
- Riscul crescut de marginalizare si excludere sociala a tinerilor
- Cronicizarea fenomenului reprezentat de excluziunea sociala
- Insuficienta dezvoltare a serviciilor sociale alternative la institutionalizare
- Lipsa mijloacelor financiare necesare implementarii programelor in domeniu

CAPITOLUL 3 - Principiile Strategiei

1. Principiul respectarii demnitatii umane
2. Principiul egalitatii de sanse si nediscriminarii
3. Principiul solidaritatii sociale
4. Principiul parteneriatului
5. Principiul transparentei si responsabilitatii publice
6. Principiul subsidiaritatii
7. Principiul suportului social personalizat
8. Principiul abordarii multidisciplinare
9. Principiul participarii si al responsabilizarii
10. Principiul libertatii de a alege

CAPITOLUL 4 - Scopul Strategiei

Strategia are ca scop principal constituirea unui cadru legal si institutional in vederea sustinerii integrarii sociale si profesionale a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului, precum si implementarea politicilor si programelor de asistenta sociala destinate asigurarii dreptului acestora la o viata independenta si demna.

CAPITOLUL 5 - Grupul-tinta

Grupul-tinta al Strategiei este reprezentat de: tinerii care provin din sistemul de protectie a copilului; tinerii care la implinirea varstei de 18 ani se afla intr-un centru de reeducare si penitenciare pentru minori; tinerii fara adapost la implinirea varstei de 18 ani.
CAPITOLUL 6 - Perioada de implementare

Strategia va fi implementata in perioada 2006 - 2008.

CAPITOLUL 7 - Obiectivele generale

1. Crearea unui sistem coerent si coordonat de masuri si actiuni care sa asigure incluziunea sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta.
2. Reducerea riscului de marginalizare si excluziune sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta.
3. Integrarea si participarea activa in comunitate a tinerilor definiti in grupul-tinta.

CAPITOLUL 8 - Obiectivele operationale

1.1 Imbunatatirea cadrului administrativ si institutional la nivel central si local.
1.2 Imbunatatirea, adaptarea si armonizarea cadrului legislativ cu incidenta in domeniu.
1.3 Stabilirea unui sistem de finantare pentru dezvoltarea masurilor de asistenta sociala a tinerilor.
1.4 Dezvoltarea resurselor umane in domeniu.
2.1 Pregatirea tinerilor in sistemul educatiei formale si nonformale pentru viata sociala activa in comunitate.
2.2 Asigurarea accesului la forme de pregatire profesionala adaptate cerintelor pietei fortei de munca.
2.3 Asigurarea accesului nediscriminatoriu la pachetul minim de servicii de ingrijire a sanatatii, conform legii.
2.4 Promovarea actiunilor de combatere a formelor de violenta, abuz si trafic de persoane.
3.1 Facilitarea accesului la locuinta.
3.2 Facilitarea accesului la un loc de munca.
3.3 Intarirea capacitatii autoritatilor locale pentru integrarea sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta.
CAPITOLUL 9 - Monitorizarea si evaluarea Strategiei

Indeplinirea obiectivelor operationale prevazute in Planul de Masuri este monitorizata de fiecare autoritate responsabila. In urma evaluarii stadiului de implementare a masurilor si actiunilor concrete, rezultatele monitorizarii Strategiei se raporteaza semestrial primului-ministru. Planul de Masuri se revizuieste anual, pe baza acestor evaluari si la propunerea autoritatilor responsabile.

CAPITOLUL 10 - Planul de Masuri pentru aplicarea Strategiei

Obiectiv general 1: Crearea unui sistem coerent si coordonat masuri si actiuni care sa asigure de incluziune sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta

Nr. crt.

OBIECTIV OPERATIONAL

MASURA CONCRETA

TERMEN

RESPONSABIL

1. Imbunatatirea cadrului administrativsi institutional la nivel central si local.

1. Crearea in cadrul MMSSF a unuicompartiment responsabil cu coordonarea implementarii strategiei,elaborarea, evaluarea simonitorizarea politicilor deintegrare sociala a tinerilor mentionati la grupul-tinta.

Semestrul II 2006

MMSSF

2. Dezvoltarea serviciului de deprinderide viata independenta, incadrul fiecarei DGASPC, prin preluarea atributiilor specifice in elaborarea, implementarea si monitorizarea planului local deincluziune sociala a tinerilordefiniti in grupul-tinta si invederea instituirii unui mecanism demonitorizare pe o perioada de 3 ani a acordarii de locuinte sociale silocuinte pentru tineri, destinate inchirierii.

2006

MMSSF, MAI, ANPDC,consiliile judetene

3. Dezvoltarea unei baze de date privind situatiatinerilor definiti lagrupul-tinta, precum sievidenta studiilor indomeniu.

Trimestrul IV

2006

MMSSF, INCSMPS, alte institute de cercetare,universitati

4. Crearea unui grup interministerial consultativ, in scopulsincronizarii programelor, aactiunilor si strategiilor sectoriale dindomeniu.

Semestrul II

2006

MMSSF, MAI, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM ANPH, CASPIS GNI

5. Realizarea unor studii periodice de evaluare a dinamicii procesului de incluziune sociala a tinerilor definiti la grupul-tinta.

Anual

MMSSF, MAI, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM, ANPH, CASPIS GNI, INCSMPS

2. Imbunatatirea, adaptarea si armonizarea cadrului legislativ cu incidenta in domeniu.

1. Modificarea si completarea Legii nr.116/2002 privind prevenirea sicombaterea marginalizariisociale.

Trimestrul I2007

MMSSF

2. Evaluarea legislatiei actuale si elaborarea propunerilor de reglementari care saasigure asistenta medicala curentapentru grupul-tinta

2007

MS,

CNAS

MMSSF

3. Includerea tinerilor definiti in grupul-tinta in Programe specifice din domeniul asistentei medicalecomunitare si, dupa caz, in Programelenationale de sanatate.

2007

MS,

CNAS

MMSSF

4. Modificarea Legii nr. 119/1996 cu privirela actele de stare civila, cu modificarile si completarile ulterioare.

Trimestrul III 2006

MMSSF, MAI

5. Modificarea si completarea Normelormetodologice de aplicare a Legiinr. 116/2002 privind combatereamarginalizarii sociale,modificarea si completareaO.U.G. nr. 118/1999 privindinfiintarea si utilizareaFondului National desolidaritate, aprobata cumodificari prinLegea nr. 366/2001, cumodificarile ulterioare.

2006

2007

MMSSF

6. Promovarea unui act normativ* privind infiintareacentrelor protejate de insertiesociala a tinerilor definiti la grupul-tinta. * Conditionat de existenta fondurilor necesare

2006

MMSSF

3. Stabilirea unui sistem de finantare pentru dezvoltarea masurilorde asistenta sociala a tinerilor.

1. Evaluarea situatiei existente a sistemului de finantare care sa asigure continuitatea serviciilor destinate tinerilor si elaborarea proiectului bugetar prin intermediul planurilor anuale de actiune.

2006 - 2008

MAI, ANPDC, ANPH,autoritatile locale

2. Elaborarea proiectiilor bugetare aferente implementarii Planului de Masuri, prin intermediul planurilor anuale de actiune

Permanent

Toateautoritatile publice implicate CASPIS, GNI

3. Atragerea resurselor financiare internationale prin dezvoltarea de programe cu finantarerambursabila sau nerambursabila, necesareimplementarii Strategiei.

Permanent

MMSSF, MAI, MEdC, MS,MFP, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM ANPH, CASPIS GNI

4. Dezvoltarea resurselor umane in domeniu

1. Dezvoltarea de programe de pregatirecontinua pentru personalul din sistemulde protectie a copilului, respectiv a tinerilor definiti la grupul-tinta, precum si din sistemul post-institutionalizare.

2006 - 2008

MEdC, MMSSF, ANPDC, ANPH, autoritatile locale,ONG prin parteneriat

2. Pregatirea initiala a voluntarilor care isidesfasoara activitateaconform legii, in cadrul centrelor protejate de insertie sociala a tinerilor.

2006 - 2008

MMSSFANT, ANPH, ANPDC, ONG prin parteneriat

3. Promovarea cooperarii intre institutiile responsabile in domeniul social, la nivel local, invederea implementariimasurilor prevazute inStrategie.

2006

MMSSF, MAI, CJ, MEdC, MS, MJ, MTCT, ANT, ANPF, ANES, ANPDC, ANOFM,ANPH, CASPIS, prin structurile deconcentrate



Obiectiv general nr. 2: Reducerea riscului de marginalizare si excluziune sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta.

Nr. crt.

OBIECTIV OPERATIONAL

MASURA CONCRETA

TERMEN

RESPONSABIL

1. Pregatirea tinerilor in sistemul educatiei formale si nonformale pentru viata sociala activa in comunitate.

1. Elaborarea modulului special de formare a deprinderilor pentru viata de familie si integrarea sociala, precum si introducerea acestuia in curriculum-ul scolar.

Trimestrul

III

2006

MEdC

2. Sustinerea financiara a furnizorilor privati de servicii sociale, pentru dezvoltarea de proiecte care au ca scopparticiparea la viata comunitarasi implicarea in forme asociative a tinerilor definiti la grupul-tinta.

Permanent

MMSSF, ANT, MAI, autoritatile locale

3. Coordonarea si sustinereafinanciar-logistica aproiectelor care au ca scoppromovarea abilitatilorartistice ale tinerilordefiniti la grupul-tinta si asigurareaaccesului nediscriminatoriu lasursele specifice din domeniulculturii.

Permanent

MEdC, MCC, ANT, autoritatile locale

4. Reglementarea modalitatilor de inscriere atinerilor definiti ingrupul-tinta in formeleinvatamantului superior, prin alocarea resurselor financiare din bugetele locale si bugetele institutiilor de invatamant, pebaza de protocol.

Trimestrul IV

2006

MEdC, ANPDC

5. Inscrierea tinerilor definiti in grupul-tinta, proveniti direct din sistemuleducational, in baza de date a ANOFM ca persoane in cautarea unui loc de munca, in conditiile legii.

2006 - 2008

ANOFM, ANPDC, autoritatile locale

2. Asigurarea accesului la forme de pregatire profesionala, adaptate cerintelor pieteifortei de munca.

1. Elaborarea metodologiei de evaluare acunostintelor generale, precum sia aptitudinilor si abilitatilorprofesionale, in vederea orientarii spre forme de pregatire corespunzatoare sau spre unloc de munca.

2006

MMSSF, ANPDC, MEdC, ANOFM, universitati

2. Inscrierea tinerilor definiti in grupul-tinta in forme de pregatire scolara si profesionala,prin incheierea de acorduri de colaborare cu institutiile scolare locale, respectivcu agentii economici, cuavizul inspectoratelorscolare.

2006 - 2008

MEdC, ANOFM

3. Acordarea serviciilor de consiliere profesionala si orientarea catre meserii (profesii) cerute pe piata muncii.

Permanent

MMSSF, MEdC, ANOFM, ANPDC

3. Asigurarea accesului nediscriminatoriu la pachetulminim de servicii de ingrijire a sanatatii, conform legii

Facilitarea accesului la serviciile de sanatate prin asigurarea continuitatii inregistrarii tinerilor din grupul-tinta la un medic de familie, de preferinta la aceiasi medici la care tinerii au fost luati in evidenta in perioada anterioara implinirii varstei de 18ani.

2007 - 2008

2007 - 2008 MS CNAS MMSSF ANPDC

4. Promovarea actiunilor de combatere a formelor deviolenta, abuz si trafic de persoane

1. Informarea si consilierea tinerilordin grupul-tinta cu privire laconsecintele actelor de violenta,abuz si trafic de persoane.

2006 - 2008

ANPF, ANES, ANPDC, ONG prinparteneriat,autoritatile locale

2. Intocmirea unor studii privind evaluarea cazurilor de violenta, abuz sau trafic de persoaneindreptate impotriva tinerilordin de grupul-tinta si propunereade solutii legislative sau de alta natura cu privire la marirea pedepselor in cazul savarsirii unor astfel de infractiuni

Trimestrul IV

2006

ANPF, MS, ANPDC, MJ

3. Asigurarea de consiliere si reprezentare juridica pentru tinerii definiti in grupul-tinta, in cazul in care au fost victime ale violentei, abuzului sau traficului de persoane.

2006 - 2008

ANPF, MJ ONG, prin parteneriat, autoritatile locale



Obiectiv general nr. 3: Integrarea si participarea activa in comunitate a tinerilor definiti in grupul-tinta

Nr. crt.

OBIECTIV OPERATIONAL

MASURA CONCRETA

TERMEN

RESPONSABIL

1. Facilitarea accesului la locuinta

1. Monitorizarea accesului persoanelor/familiilor definite in grupul-tinta la locuintele construite prin programele elaborate la nivel local sinational (locuinte sociale si locuintepentru tineri, destinate inchirierii)

2006 - 2008

Autoritati locale, MAI, DGASPC

2. Constructia si/sau amenajarea de adaposturi si locuinte protejate destinatepersoanelor/familiilor dingrupul-tinta.

2006 - 2008

Autoritati locale, MAI

3. Subventionarea, pe o perioada de pana la trei ani, a platiichiriei destinatepersoanelor/familiilor dingrupul tinta, in conditiilelegii.

2006 - 2008

Autoritati locale, MAI, CJ

4. Construirea de locuinte pentru tineri destinate inchirierii si construirea de locuintesociale, prin programeleelaborate la nivel national.

2006 - 2008

MTCT, autoritati locale

2. Facilitarea accesului la un loc de munca.

1. Identificarea la nivel local a locurilor de munca cu timp de lucru partial si pe durata determinata, pentru tinerii din grupul-tinta

Permanent

ANOFM

2. Acordarea de servicii de mediere in vederea obtinerii unui loc demunca, pentru tinerii dingrupul-tinta.

Permanent

ANOFM

3. Monitorizarea derularii contractelor de solidaritate.

Trimestrial, conform Legii nr. 116/2002

ANOFM

4. Organizarea de burse de locuri de munca pentru tinerii din grupul-tinta.

Anual, incepand cu anul 2006

ANOFM

5. Informarea angajatorilor referitor la facilitatile acordate prin lege in cazul angajarii tinerilor din grupul-tinta.

Permanent

ANOFM

6. Organizarea de servicii de formareprofesionala in vederearecalificarii,perfectionarii.

Permanent

ANOFM

7. Acordarea de servicii de acompaniament social personalizat tinerilor din grupul-tinta, in vederea incadrarii in munca.

Permanent

ANOFM

8. Acordarea de servicii de acompaniament la locul de munca, tinerilor din grupul- tinta, in vederea acomodariila/pastrarii locului de munca,prin promovareamentoratului/tutoriatului ca servicii sociale acordate de DGASPC.

Permanent

Autoritati locale, ONG prinparteneriat

9. Dezvoltarea de Programe Nationale pentru incurajarea proiectelorde economie sociala, destinatetinerilor definiti in grupul-tinta.

2006 - 2008

MMSSF, MEC, ANOFM FALR

3. Intarirea capacitatii autoritatilor locale pentruintegrarea sociala a tinerilor definiti in grupul-tinta.

1. Amenajarea si construirea de centre protejate de insertie sociala destinate tinerilor definiti in grupul-tinta, pentru o perioada de cel mult trei ani.

2007

MMSSF

2. Constituirea echipelor multidisciplinare de evaluare a capacitatilor si abilitatilor individuale de adaptare la viata sociala, conformlegii.

2007

MMSSFANPDC, autoritatile locale

3. Elaborarea si difuzarea unui Ghid metodologic privind bunele practici in domeniul integrarii socio-profesionale a tinerilor definiti ingrupul-tinta.

Semestrul II

2007

GNI, ANPDC, ONG prinparteneriat

4. Organizarea de Conferinte regionale pentru lansarea Ghidului metodologic de la punctul 3.3.

Semestrul II

2007 - Semestrul I 2008

GNI, ONG prin parteneriat


Autoritati responsabile:

1. MMSSF - Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
2. MAI - Ministerul Administratiei si Internelor
3. MS - Ministerul Sanatatii
4. MFP - Ministerul Finantelor Publice
5. MTCT - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
6. MJ - Ministerul Justitiei
7. MEdC - Ministerul Educatiei si Cercetarii
8. MEC - Ministerul Economiei si Comertului
9. MCC - Ministerul Culturii si Cultelor
10. ANPDC - Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului
11. ANPH - Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap
12. ANT - Autoritatea Nationala pentru Tineret
13. CNAS - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
14. ANOFM - Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
15. ANES - Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse dintre Femei si Barbati
16. ANPF - Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
17. DGASPC - Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului
18. CASPIS - Comisia Anti-Saracie si Promovare a Incluziunii Sociale
19. GNI - Grupul la Nivel Inalt pentru Copiii Romaniei
20. INCSMPS - Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale
21. CJ - Consiliul Judetean
22. FALR - Federatia Autoritatilor Locale din Romania
23. ONG - Organizatie Neguvernamentala