Efectul plantelor de apartament asupra sanatatii

Generalitati

Este stiut faptul ca petrecerea timpului in aer liber este benefica atat pentru sanatatea fizica, cat si pentru cea psihica.

Ceea ce este insa mai putin cunoscut este faptul ca inclusiv plantele de apartament pot fi benefice pentru sanatate: reduc stresul, imbunatatesc starea de spirit si chiar purifica aerul pe care il respirati.

Beneficiile plantelor de interior

Imbunatatesc calitatea aerului din interior. Beneficiul de purificare a aerului a fost initial descoperit de catre NASA. Astfel, cercetatorii au descoperit ca numeroase tipuri de plante de interior au eliminat formaldehida, benzenul si alti poluanti dintr-o camera sigilata in timpul experimentului.

NASA a constatat ca planta paianjen si potosul de aur au fost cele mai eficiente. De asemenea, alte plante benefice sunt dracaena, filodendron, ficus, iedera englezeasca, bambusul si palmierul de stuf.

Un alt studiu realizat de Societatea Americana de Stiinte Horticole a ajuns la concluzia ca planta paianjen a redus concentratiile de ozon dintr-un mediu inchis simulat.

Insa nu trebuie sa uitam ca acestea sunt doar simple experimente si de aceea nu se stie cu exactitate daca aceste beneficii se aplica si in situatiile din lumea reala, precum si cate plante sunt necesare pentru a putea purifica aerul din interior.

Cu toate acestea, trebuie sa retinem ca plantele nu vor avea efect asupra fumului pasiv, a ventilatiei necorespunzatoare sau a gazelor chimice provenite de la poluantii de interior, cum ar fi mocheta.

Totodata, plantele de la birou pot spori productivitatea si pot chiar sa induca starea de bine. Intr-o lume in care traim in fata computerelor, deconectati de la natura, este normal ca asezarea ghivecelor cu plante in spatiul de lucru sa aiba un efect de imbunatatire a dispozitiei.

De altfel, exista si studii in urma carora cercetatorii au constatat ca productivitatea, concentrarea si satisfactia profesionala sunt mai mari in randul lucratorilor din birouri ale caror spatii de lucru erau imbogatite de plante.

Grabeste vindecarea. Numeroase studii au demonstrat ca plantele si florile pot avea o influenta pozitiva asupra starii de sanatate a pacientilor care au suferit o interventie chirurgicala.

De exemplu, cercetatorii au subliniat faptul ca pacientii recuperati prin chirurgia abdominala au avut nevoie de mai putine analgezice si au avut raspunsuri fiziologice mai bune pe o varietate de teste. In plus, oboseala si anxietatea pacientilor au fost diminuate.

Alte cercetari au sugerat faptul ca plantele reduc timpul necesar vindecarii atunci cand un pacient are camera din spital plina cu plante.

Totodata, exista si dovezi care sustin ca terapia cu plante prezinta beneficii fizice si mentale pentru persoanele cu dementa, dureri musculo-scheletice si leziuni cerebrale.

Pe de alta parte, plantele si solul in care se gasesc pot contine bacterii si ciuperci care ar putea provoca infectii, de aceea in camerele pacientilor transplantati nu sunt permise nici plante, nici flori.

Dezavantajele plantelor de interior

Alergii. Febra de fan este de cele mai multe ori asociata cu polenul din aer liber - dar daca alergiile se amplifica la locul de munca sau acasa, atunci este posibil ca responsabila sa fie o planta de apartament.

De exemplu, intr-un studiu efectuat la 59 de persoane care sufera de rinita alergica, 46 dintre ele au fost alergice la o planta de casa. Cele mai multe alergii au fost la ficus, iedera, palmier, orhidee si feriga.