Combatarea balonarii prin miscare

Publicat la data de: 23 Septembrie 2014 | Actualizat la data de: 23 Septembrie 2014
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Combatarea balonarii prin miscare

Combaterea balonarii, fie ca este vorba despre prevenirea sau tratarea sa, se poate realiza si printr-un program zilnic de miscare.

Exercitiul fizic regulat ajuta la tonifierea musculaturii abdominale, facilitarea digestiei si ameliorarea simptomelor neplacute asociate cu acumularea gazelor intestinale in exces.

Balonarea abdominala, alaturi de distensia intestinala, sunt simptome cauzate de regula de tulburari gastrointestinale functionale.

In timp ce mecanismele patofiziologice ale celor doua manifestari clince curente nu sunt intotdeauna intelese, remediile lor vizeaza in primul rand combaterea cauzelor lor frecvente, printr-un regim alimentar corect si un program de miscare regulat.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Frecventa balonarii
  3. Solutii de prevenire si combatere a balonarii prin miscare
  4. Citeste pe aceeasi tema

Frecventa balonarii

Sus

Exista numerosi factori alimentari si biologici care joaca un rol decisiv in cantitatea de gaze intestinale produsa de obicei, insa modul de viata influenteaza cu siguranta masura in care se poate redobandi confortul fiziologic dupa desfasurarea proceselor digestive.

Gazele intestinale sunt o parte fireasca a digestiei, asadar eliminarea lor este un fenomen natural si necesar. O persoana elimina gaze, in medie, de 10 ori pe zi. Chiar si 20 de eliminari de gaze zilnice prin eructatie si flatulenta sunt considerate normale. Insa statisticile medicale arata ca intre 15% si 30% dintre oamenii sanatosi prezinta disfunctii la nivelul eliberarii gazelor din intestine, suferind de balonare si distensie intestinala.

Printre cauzele cel mai des intalnite ale balonarii se numara

- sindromul de colon iritabil;
- menstruatia;
- formarea excesiva a gazelor in intestinul subtire;
- eliminarea deficitara a gazelor din colon;
- retentia de fluide;
- intolerantele alimentare;
- malabsorbtia carbohidratilor;
- accentuarea lordozei lombare;
- musculatura abdominala slabita;
- excesul de bacterii la nivelul microflorei intestinale.

Solutii de prevenire si combatere a balonarii prin miscare

Sus

Miscarea imediat dupa masa

O cale usoara de a scapa de disconfortul balonarii dupa consumul unei mese principale este sa va puneti in miscare. Chiar daca simtiti nevoia sa va intindeti in pat dupa ce mancati, alegeti sa faceti o plimbare de 10-15 minute. In acest fel, veti stimula procesele digestive si veti preveni instalarea simptomelor suparatoare asociate cu acumularea gazelor intestinale in exces.

Oamenii de stiinta au comparat efectul consumului de cafea cu cel al miscarii dupa masa, in raport cu predispozitia la balonare si disconfort abdominal. Specialistii au sesizat ca mersul pe jos participa realmente la buna desfasurare a digestiei, determinand stomacul sa se goleasca mai repede si gazele sa se deplaseze mai usor in intestinul subtire.

Mentinerea unei posturi corporale corecte

Cu toate ca numeroase persoane care sufera frecvent de balonare au senzatia ca isi redobandesc confortul atunci cand se intind in pat, este recomandat sa ramaneti in picioare, astfel incat sa facilitati eliminarea gazelor, nu blocarea lor in interior.

Oamenii de stiinta au descoperit ca postura corpului are o influenta majora asupra miscarii gazelor in sistemul digestiv. Pozitia orizontala impiedica deplasarea gazelor catre exterior.

Exercitiile de intarire a muschilor abdominali

Slabiciunea muschilor abdominali reprezinta un factor important in instalarea balonarii, ceea ce inseamna ca exercitiile de intarire a acestei grupe de muschi pot fi o forma de preventie eficienta.

Exemple de exercitii pe care le puteti efectua in acest sens sunt abdomenele sau ridicarile de pelvis. Efectuati cate 12 repetari in 3 seturi consecutive, de cel putin 2-3 ori pe saptamana.

Antrenamentele cardio

Antrenamentele de tip cardio (joggingul, inotul, mersul pe bicicleta, mersul pe jos in pas alert, miscarea pe banda de alergat etc.) imbunatatesc sanatatea cardiovasculara, ajuta la arderea mai rapida a caloriilor si amelioreaza simptomele asociate cu balonarea si distensia intestinala. Efortul fizic de acest tip stimuleaza eliberarea hormonilor care asista functia digestiva.

Cresteti rata cardiaca prin sesiuni cardio in intervale de cate 20 de minute, de 3-4 ori pe saptamana. Veti observa o imbunatatire sesizabila a digestiei chiar dupa primele antrenamente.

Sesiunile de Pilates

Exercitiile Pilates nu se remarca prin rapiditatea arderii caloriilor (rata este de aproximativ 160 kcal pe ora), insa lucreaza intens musculatura abdomenului superior si inferior, precum si muschii pelvieni, aducand beneficii directe in prevenirea si combaterea balonarii.

Acest tip de antrenamente tonifica si intind muschii implicati in facilitarea eliminarii gazelor intestinale, fiind un remediu eficient pentru orice forma de digestie disfunctionala. Tehnicile specifice de respiratie utilizate in sesiunile de Pilates ajuta si ele la o mai buna functionare a tractului digestiv.

Exercitiile de yoga

Unele persoane sunt mai sensibile decat altele in fata tensiunii intestinale formate pe fondul acumularii gazelor. Stresul poate accentua aceasta sensibilitate si poate stimula chiar si spasmele declansate la nivelul colonului, in cazul pacientilor cu sindrom de colon iritabil.

Terapiile de relaxare, precum meditatia, ajuta la combaterea stresului, insa cercetatorii cred ca yoga este o forma mai buna de detensionare a mintii si a trupului. Doar 10 minute de exercitii yoga pe saptamana ajuta la ameliorarea simptomelor provocate de balonare, flatulenta si senzatie de prea plin.

Cele mai eficiente pozitii yoga pentru combaterea balonarii sunt pozitia cainelui cu aplecare in fata, picioarele sprijinite pe perete sau rotirea Bharadvaja. In cazul primei dintre acestea, corpul practicantului formeaza un V inversat cu solul. In cea de-a doua, trebuie sa va asezati pe spate, cu picioarele ridicate pe un perete (intinse perfect) si bratele intinse pe langa cap. In postura rotirea Bharadvaja, trebuie sa va stati in sezut pe sol, in pozitie turceasca si sa va rotiti trunchiul cat puteti de mult in ambele directii succesiv, inspirand si expirand adanc.

In cazul in care balonarea resimtita este insotita de dureri stomacale sau pelvine, modificari in eliminarea urinei sau a materiilor fecale sau o scadere brusca in greutate, efectuati de urgenta un consult medical de specialitate.


Medici specialisti Medicina Generala

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Remedii naturale impotriva parazitilor intestinali Remedii naturale impotriva...

    Generalitati Parazitii intestinali sunt adesea cauzati de igiena precara, de surse de apa sau animale infectate. Cel mai frecvent, acestia includ protozoare, oxiuri si tenii. Parazitii intestinali pot provoca tuse, dureri intestinale, balonare, crampe,...citeste mai mult

  • Trunchiul si extremitatile iti spun de ce afectiuni suferi! Trunchiul si extremitatile iti spun...

    generalitati cand o persoana vorbeste despre corp se gandeste in primul rand la trunchi, dar nu si la cap; fapt foarte gresit deoarece trunchiul si membrele fara cap sunt total nefolositoare. potrivit filosofiei yoga, corpul este “templul sufletului”,...citeste mai mult

  • Beneficiile exercitiilor Pilates Beneficiile exercitiilor Pilates

    Generalitati Metoda Pilates poate face diferenta pentru sanatatea dvs. fara a solicita organismul din greu. Pilates este un antrenament reconfortant pentru minte si corp. Prin imbunatatirea ritmului respirator, alinierea corecta a pelvisului si coloanei...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate