Grasimile bune si rele prezente in organism. Alimentatia cu rol protectiv

Publicat la data de: 03 Iunie 2019 | Actualizat la data de: 03 Iunie 2019
Consultant de specialitate: Dr. Sebastian Pale
Medic cardiolog
Clinica: Spitalul Clinic Coltea

Colesterolul si trigliceridele

Sus
Grasimile bune si rele prezente in organism. Alimentatia cu rol protectiv

Cele mai importante doua tipuri de grasimi din organismul uman sunt reprezentate de colesterol si trigliceride. Consumul regulat de mancare sanatoasa (protectiva) va tine concentratiile de colesterol si trigliceride intr-un interval benefic pentru sanatate.

Ficatul, intestinele si chiar pielea contribuie la metabolismul colesterolului. Acesta este legat de proteine si transportat in intreg organismul formand astfel complexe numite lipoproteine.

Colesterolul participa la o serie de procese din organism cum ar fi - intervine in procesul de formare al membranelor celulare, izoleaza fibrele nervoase, ajuta la formarea unor hormoni, a vitaminei D si a sarurilor biliare.

Cuprins articol

  1. Colesterolul si trigliceridele
  2. Doua tipuri de colesterol
  3. Ce sunt trigliceridele?
  4. Sunt necesare analize medicale pentru a evalua nivelul de grasime din organism?
  5. Grasimile cu potential daunator pentru organism
  6. Ce este de facut in cazul in care concentratia de grasimi este mare?
  7. Citeste pe aceeasi tema

Doua tipuri de colesterol

Sus

Exista doua tipuri de colesterol. Unul cu potential daunator organismului - LDL colesterolul - si unul cu efecte benefice - HDL colesterol.

Rolul colesterolului LDL este acela de a transporta grasimile de la ficat la nivelul intregului organism, unde vor fi utilizate in diverse procese metabolice.

LDL colesterolul devine periculos pentru organism in momentul in care intra in contact cu molecule instabile denumite radicali liberi. Radicalii liberi altereaza LDL colesterolul printr-un proces de oxidare si astfel acesta devine periculos pentru organism.

LDL colesterolul oxidat se depune la nivelul peretilor vaselor de sange si astfel se formeaza placa de aterom.

Grasimea abdominala in exces, o dieta bogata in grasimi saturate si lipsa activitatii fizice duc la niveluri crescute de LDL produse de catre ficat.

HDL colesterolul sau colesterolul bun este caracterizat de molecule (lipoproteine) cu densitate mare. Acest lucru ii permite sa “curete” sangele de moleculele de LDL pe care le aduna si le inapoiaza la nivelul ficatului.

De asemenea HDL-ul are un rol antioxidat, blocand astfel procesul de oxidare al LDL-ului si impiedicand formarea placilor de aterom. Cu cat nivelul de HDL colesterol este mai mare, cu atat organismul este mai bine protejat si riscul de a dezvolta un atac de cord sau un accident vascular cerebral este mai mic.

Alimentatia cu rol protectiv este reprezentata de - legume, peste si nuci - care prin continutul lor ridicat in grasimi nesaturate scad nivelul de LDL si cresc nivelul de HDL colesterol din organism.

Omega 3 regasit in uleiul de peste (somon), nuci, struguri, linte, cereale, orez brun si in uleiul de rapita, este cunoscut pentru capacitatea lui de a creste nivelurile de colesterol bun din organism.

Ce sunt trigliceridele?

Sus

Trigliceridele sunt acele grasimi care se formeaza prin excesul de calorii din mancare depus in celulele stradului adipos. Cand organismul uman are nevoie de un plus de energie, in special in perioadele dintre mese, caloriile sunt eliberate din acest strat adipos.

Daca o persoana consuma mai multe calorii decat organismul ei are nevoie pentru activitatile de zi cu zi, acestea tind sa se depuna si astfel nivelurile de trigliceride cresc foarte mult.

Concentratii mari de trigliceride sunt intalnite la persoanele obeze si la persoanele cu diabet si sindrom metabolic.

Trigliceride sunt mult crescute de consumul de mancare grasa sau cu continut crescut de zahar. Consumul de alcool in exces de asemnea este un factor favorizant al concentratiilor crescute de trigliceride.

Mancarurile cu rol protectiv ce influenteaza benefic nivelul de trigliceride din organism sunt reprezentate de: uleiul de masline, uleiul de rapita, fructe - in special citrice, legume, cereale integrale, sardine, herring, macrou etc.

Sunt necesare analize medicale pentru a evalua nivelul de grasime din organism?

Sus

Unii oamenii au un risc ridicat de a dezvolta concentratii crescute de colesterol si trigiceride comparativ cu alti oameni. Din acest motiv, dieta si “a fi in forma” nu inseamna neaparat ca totul este in regula, iar individul este pe deplin protejat.

Exista putine semne si simptome care pot ridica suspiciuni cu privire la nivelul de colesterol si trigliceride din sange. Din acest motiv este important ca atunci cand sunt indeplinite anumite criterii, individul sa consulte un doctor pentru analize medicale.

Criteriile care indica posibilitatea ca un individ sa aiba niveluri de grasimi ridicate sunt:

- varsta peste 40-45 de ani;
- Indivizi cunoscuti cu boala cardiovasculara - istoric de angina pectorala, istoric de infarct miocardic, accident vascular cerebral sau boala vasculara periferica;
- Indivizi care au rude de gradul I (parinti, frati, surori) cu antedecende de boli cardiovasculare - infarct, accident vascular cerebral;
- orice individ, indiferent de varsta, care are in familie un membru cu hipercolesterolemie familiala - o patologie care se transmite genetic si care se caracterizeaza prin niveluri ridicate de colesterol la orice varsta.
- indivizi cu factori de risc pentru bolile cardiovasculare - diabet, hipertensiune arteriala, fumat, obezitate, etc.

Grasimile cu potential daunator pentru organism

Sus

Tipul de grasime care afecteaza sanatatea organismului este reprezentat de grasimile saturate. Acestea sunt raspunzatoare pentru formarea placilor de aterom de la nivelul vaselor de sange.

Grasimile saturate se gasesc cu precadere in mancarurile provenite de la animale - carne, unt, untura, branza, lapte si produse lactate - si sunt solide la temperatura camerei. De asemnea se mai pot intalni in - prajituri, torturi, produse de patiserie, placinta, tarte, burgeri, carnati, cartofi prajiti, chipsuri, mancaruri semi-preparate etc.

Cea mai mare parte a LDL colesterolului este sintetizata la nivelul ficatului din grasimile saturate. Reducerea consumului de grasimi saturate va aduce cu sine scadearea sintezei de LDL colesterol.

Nu cantitatea de colesterol ingerata este raspunzatoare de nivelurile mari de colesterol din sange, ci cantitatea de grasimi saturate.

Grasimile trans sau acizi grasi de tip trans sunt ingrediente sintetice gasite in multe margarine, torturi, produse de patiserie, bomboane, mancaruri semi-preparate etc.

In era moderna, consumul de acizi grasi trans a fost corelat cu o crestere a prevalentei atacurilor de cord si a accidentelor vasculare cerebrale. Un studiu olandez a aratat ca inlaturarea acizilor trans din dieta zilnica ar scadea numarul de decese de cauza cardiovasculara cu aproximativ 100.000/an.

Este important de stiut ca pe eticheta oricarui produs comercializat,, la sectiunea ingrediente, in cazul in care se regasesc in lista, aceste grasimi trans se gasesc sub denumirea de - grasimi hidrogenate sau partial hidrogenate -

Ce este de facut in cazul in care concentratia de grasimi este mare?

Sus

Daca analizele medicale efectuate evidentiaza un nivel ridicat al grasimilor cu potential daunator in organism, medicul va actiona pe doua planuri.

In primul rand pacientului i se recomanda schimbarea regimului alimentar si activitate fizica regulata.

In cazul in care dupa ceva timp aceste lucruri nu dau rezultate, iar colesterolul continua sa fie crescut, medicul poate prescrie suplimente alimentare cu continut de omega 3 si medicamente cu rol in scaderea nivelului de grasime, cunoscute sub denumirea de statine.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Alimente asa-zis sanatoase pe care sa le evitati Alimente asa-zis sanatoase pe care sa...

    Generalitati Multe alimente au ajuns sa fie numite sanatoase, fara sa isi merite cu adevarat titulatura. Intr-o era in care populatia este tot mai preocupata de calitatea nutritiei, s-a nascut si tendinta producatorilor din industria alimentara de a induce...citeste mai mult

  • 4 mituri despre colesterol 4 mituri despre colesterol

    Generalitati O dieta sanatoasa si exercitiile fizice regulate pot ajuta la diminuarea nivelului de colesterol din sange. Adoptarea obiceiurilor sanatoase cum ar fi o dieta echilibrata si activitatea fizica, pot ajuta la prevenirea cresterii nivelului de colesterol....citeste mai mult

  • Alimentatia in sezonul rece Alimentatia in sezonul rece

    Deoarece alimentatia are un rol determinant pentru sanatatea noastra, aceasta trebuie sa fie adecvata varstei si trebuie adaptata in ermanenta nevoilor calorice ale organismului. Odata cu venirea iernii, organismul nostru este mai vulnerabil, datorita temperaturilor...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate