Fibrele si bolile diverticulare

Generalitati

Sus
Fibrele si bolile diverticulare

Adopatarea unei diete bogate in fibre (20-35 g fibre, zilnic) contribuie la stimularea eliminarii regulate a scaunului si creste excretia materiilor fecale. Aceasta dieta poate fi folosita pentru a controla simptomele specifice bolilor diverticulare, deoarece fibrele alimentare reduc presiunea de la nivelul colonului, prevenind astfel formarea de diverticuli.

Diverticuloza (boala propriu-zisa) si diverticulita (inflamatia) sunt incluse in denumirea de boli diverticulare. Cauza principala a formarii diverticulilor este constipatia - presiunea exercitata in timpul defecatiei determina formarea unor dilatatii in colon, de obicei de marimea unui bob de mazare. Cand diverticulii deja s-au format se poate spune ca s-a instalatat diverticuloza. De regula, aceste afectiuni nu prezinta simptome specifice, iar in cazuri exceptionale diverticuloza se manifesta prin dureri abdominale, sange in scaun sau secretii mucoase abundente.

Daca diverticulii se inflameaza, se infecteaza sau se rup, boala se numeste diverticulita. In acest caz materiile fecale sunt blocate in colon, iar portiunea respectiva se inflameaza si se infecteaza. Printre simptome se regasesc: febra, durerea si sensibilitatea in partea stanga a abdomenului inferior. In cazuri severe, aceasta inflamatie este tratata numai prin interventia chirurgicala. Cele doua semne majore ale bolilor diverticulare sunt hemoragia digestiva si infectia.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Rolul fibrelor
  3. Recomandari nutritionale
  4. Sfaturi utile
  5. Meniu alimentar
  6. Articole similare

Rolul fibrelor

Sus

Oamenii de stiinta nu au reusit sa stabileasca cauzele exacte ale diverticulozei; adesea, aceasta afectiune este pusa pe seama consumului redus de fibre alimentare. Deseori, acest lucru este consecinta consumului de alimente procesate in defavoarea alimentelor integrale.
In lipsa unui aport suficient de fibre, intestinele intampina dificultati in timpul digestiei deoarece miscarile peristaltice sunt efectuate cu dificultate - miscari ale tubului digestiv prin care alimentele digerate se deplaseaza de-a lungul intestinelor. Presiunea cauzata de acest proces determina inflamatia colonului, fapt ce are ca rezultat formarea diverticulilor.

→ Fibrele, atat solubile cat si insolubile, sunt componente ale fructelor, legumelor si cerealelor integrale pe care organismul nu le poate digera.
→ Fibrele determina cresterea in volum si dimensiune a scaunului, dar si scaderea consistentei acestuia. Acest lucru, diminueaza presiunea din interiorul tractului digestiv si permite o evacuare mai usoara a materiilor fecale.

In timpul unei crize de diverticulita, medicii recomanda consumul de lichid si o dieta cu putine fibre pana cand inflamatia se estompeaza; apoi, fibrele alimentare pot fi introduse treptat in dieta pentru a preveni recurenta.

Potrivit studiilor, o dieta echilibrata care contine diferite tipuri de fibre ajuta la reglarea proceselor intestinale, la prevenirea bolilor de inima si protejeaza impotriva a numeroase probleme de sanatate, printre care si bolile diverticulare. Un alt avantaj al consumului de fibre este scaderea riscului de aparitie pentru cancerul colorectal. Alimentele bogate in fibre, contin si alte elemente nutritive care lupta cu diferite tipuri de cancer: vitamina A, C, E si seleniu.

Recomandari nutritionale

Sus

- O mare categorie de persoane au conceptia gresita, conform careia trebuie sa evite semintele, boabele, salata verde si alte alimente cu un continut ridicat de fibre, deoarece particulele se pot depune in diverticuli si pot determina aparitia inflamatiei. Acest lucru nu a fost niciodata dovedit medical; drept consecinta nu exista niciun motiv sa evitati aceste alimente de teama ca veti declansa vreo afectiune.
- Oamenii pot consuma diferite cantitati si tipuri de alimente. Optiunile alimentare trebuie sa se bazeze pe ceea ce este potrivit pentru fiecare persoana si pe alimente sanatoase.
- Analizati etichetele produselor alimentare, ale painii si cerealelor pentru a depista daca contin grau sau faina integrala, ca materie prima. Evitati produsele rafinate!
- Consumati cel putin 3 g fibre / portie.
- Mancati fructe si legume crude deoarece detin o cantitate mai mare de fibre decat alimentele preparate, conservate sau decat sucurile. Fructele uscate (mai ales smochinele) sunt surse bogate de fibre alimentare.
- Suplimentati nivelul de fibre prin adaugarea in dieta a boabelor de fasole, mazare sau fulgi de ovaz.
- Produsele lactate ofera o cantitate scazuta de fibre. Consumati iaurt sau branza de vaci impreuna cu fructe proaspete, cereale integrale, tarate, etc.
- Adaugati 2-3 lingurite de tarate din grau integral cand preparati in casa produse de panificatie.
- Cel mai bine este sa mancati diversificat si sa nu utilizati suplimente cu fibre.
- Cresteti treptat nivelul de fibre, in caz contrar veti manifesta gaze, crampe abdominale, balonare si chiar diaree.
- Consumati multe lichide - o dieta bogata in fibre necesita un consum suplimentar de lichide. Fibrele alimentare actioneaza ca un burete in intestinul gros, iar daca nu consumati suficiente lichide exista riscul sa suferiti de constipatie.

Despre nuci, seminte si popcorn
Pana de curand se considera ca pacientii cu diverticuloza trebuie sa evite consumul anumitor alimente cum ar fi nucile, semintele si popcornul, pentru a preveni inflamatia si recurenta bolii. Si totusi, nu exista dovezi stiintifice care sa sustina aceasta teorie. In concluzie, deciziile referitoare la dieta trebui sa se bazeze pe alimentele care actioneaza cel mai eficient asupra tractului digestiv, imbunatatind procesul digestiv.

Sfaturi utile

Sus

In general, expertii recomanda o dieta ridicata in fibre alimentare pentru prevenirea si vindecarea bolilor diverticulare.
- Cresteti treptat aportul de fibre pana cand ajungeti la 25-35 g, zilnic.
- Beti multe lichide. Fibrele absorb lichidele, diminueaza consistenta scaunului si cresc cantitatea materiilor fecale eliminate.
- Concetrati-va mai mult pe consumul de fructe, legume (mai ales fasole boabe), cereale integrale (paine, orez brun, orz), deoarece contin cantitati ridicate de fibre.
- Nu evitati semintele. Puteti consuma fara sa va faceti griji: semintele din rosii, dovlecei, castraveti, capsuni, zmeura sau seminte de mac.
- Intrebati medicul daca puteti lua suplimente nutritionale care sa va ajute sa cresteti aportul de fibre, alaturi de alimentele pe care le consumati deja.
Discutati cu medicul dvs. despre inceperea unui program de exercitii fizice. Lipsa exercitiilor fizice este un factor de risc pentru diverticuloza!

Meniu alimentar

Sus

Alimente bogate in fibre (6-11 portii, zilnic):
- Paste, pizza, clatite, briose, covrigi din faina integrala;
- Grau integral si alte produse de cereale integrale;
- Hrisca si malai;
- Paine de secara;
- Biscuiti sau paine din grau integral;
- Faina de ovaz, tarate de ovaz sau crupe;
- Orz uscat;
- Germeni de grau;
- Orez brun.

Legume 3-5 portii pe zi

Se vor consuma urmatoarele legume: sparanghel, broccoli, varza de Bruxelles, varza, morcovi, sfecla, verdeturi, napi, fasole verde, ardei gras, ceapa, mazare, cartofi, fasole boabe, spanac, cartofi dulci.
Semintele din rosii, dovlecei, castraveti, mac sunt considerate inofensive.

Fructe 2-4 portii pe zi
Toate fructele, cum ar fi: mere, caise, banane, mure, afine, cirese, curmale, smochine, grapefruit, nectarine, portocale, piersici, pere, ananas, prune, sunt permise. Semintele din capsuni si zmeura sunt considerate inofensive.
Lapte si produse lactate, 2-3 portii pe zi
Sunt permise toate tipurile de produse lactate.

Carnea si inlocuitorii pentru carne, 2-3 portii pe zi
- Fasole, mazare, linte;
- Unt de arahide;
- Toate tipurile de carne (de pasare, peste) si oua.

Grasimi si gustare
- Covrigei din grau integral, tortilla din porumb - amestecate cu fructe uscate
- Paine, prajituri cu fructe, fulgi de ovaz

Sfatulmedicului.ro angajeaza programator PHP

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Alimentatia si varsta - Rolul fibrelor in dieta Alimentatia si varsta - Rolul...

    Generalitati Specialistii in nutritie si dieteticienii nu contenesc in a face urmatoarea recomandare: consumati cat mai multe fibre zilnic. Beneficiile consumului crescut de fibre sunt neindoielnice, insa majoritatea persoanelor nu cunosc exact care este necesarul...citeste mai mult