Nucile pot preveni cancerul de colon

Publicat la data de: 28 Aprilie 2016 | Actualizat la data de: 28 Aprilie 2016
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Nucile pot preveni cancerul de colon

Nucile sunt un aliment care este la indemana oricarui om si datorita unui pret accesibil dar si datorita faptului ca au un continut bogat si in lecitina si in omega 3 dar si de proteine.

O cantitate de 100 grame de nuci se poate stabili ca totusi 15 grame reprezinta proteine si 2,4 fibre (care ajuta la digestie sau la un tranzit fiziologic) dar si antioxidanti, vitamine sau minerale.

Insa o cantitate de aproximativ 50 de grame din aceasta suta de grame reprezinta lipide (desi sunt lipide de natura vegetala tot in categoria lipidelor intra adica intr-o cantitate excesiva poate produce atat obezitate dar si o crestere a colesterolului).

Faptul ca sunt lipide de natura vegetala si nu animala in prima faza va creste HDL-ul (Colesesterolul bun) iar tipul acesta de grasimi este mai solubil si mai usor digerabil asadar.

Pe langa toate acestea daca nucile ajuta in preventia sau in terapia adjuvanta in cancerul de colon este inca in studiu si in analiza, daca acest lucru este adevarat si in ce masura chiar ajuta in aceasta preventie, adaugat la aceasta care este mai precis mecanismul pe care il au nucile in preventia cancerului de colon.

Cancerul de colon reprezinta cancerul intr-o portiune a intestinului gros care are multiple cauze de formare, in principal datorat ca mai la toate tipurile de cancer, unei multiplicari celulare prea accelerate si in aceasta multiplicare se produc erorile de diviziune celulara.

Acum poate sa apara si tumora canceroasa, iar aceasta accelerare a diviziunii celulare poate sa fie cauzata de o distrugere fireasca (imbatranirea fiziologica a celulelor) dar si cauzata de o constipatie prelungita si frecventa care distrug parte din tesutul colonului si il obliga la diviziuni repetate si accelerate.

Daca nucile pot preveni sau nu acest tip de cancer este un factor cunoscut si in mod cert pe principiul non nocere daca bine nu fac (abstract vorbind) este cert ca macar rau nu fac.

Iar in ce masura aceste nuci pot sa sisteze producerea cancerului de colon nu este inca o chestiune de certitudine 100%, dar consumul sau conform cercetarilor (in special al celor din SUA)se doreste sa stabileasca procentul de beneficiu si mecanismul de beneficiu al consumului de nuci (sau arahide) fata de preventia cancerului de colon.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Proprietatile benefice ale nucilor
  3. Tipuri de nuci
  4. Nucile si preventia cancerului de colon
  5. Consumul adecvat
  6. Citeste pe aceeasi tema

Proprietatile benefice ale nucilor

Sus

Trebuie inteles ca nucile nu au un efect benefic doar asupra colonului ori asupra tranzitului, insa nucile au un efect benefic in mai multe puncte.

Nucile, prin continutul de lecitina si omega 3 au un efect benefic in capacitatea intelectuala si in capacitatea de memorare, deoarece lecitina intra in compozitia metabolismului neuronal care are loc in timpul memorarii, iar omega 3 este implicata in procesele de sinapse ce au loc in timpul capacitatii intelectuale de la cele mai complexe la cele mai uzuale.

Insa de aici si pana la a merge la o serie de efecte benefice de tip panaceu universal este cale lunga, tot mai multe surse dau nucile ca si medicament sau aliment minune in patologiile cardiace, in preventia AVC-ului sau in protectia de cancer de prostata.

Pot scadea riscul de cancer mamar la femei sau previni o serie de ulcere, gastrite si au o influenta si in fertilitatea (in special masculina), toate acestea au la baza continutul de antioxidanti care intr-adevar intr-o mica masura pot asigura o oarecare protectie de o serie de patologii.

Insa trebuie inteles ca la nuci mai trebuiesc adaugate o serie de alte alimente, fructe si legume cu aceleasi caracteristici de antioxidanti ca ale nucilor pentru a asigura o preventie eficienta.

Totusi ce este cunoscut a fi adevarat si in special a mai multe statistici sau lucrari de cercetare efectuate demonstreaza ca exista totusi o corelatie intre consumul de nuci si reducerea riscului de diabet si in anumite tipuri de cancer.

Tipuri de nuci

Sus

Cand vorbim de nuci trebuie sa ne gandim la o categorie mult mai mare din care fac parte si nucile dar nu numai si aceasta categorie desi cuprinde mult mai multe alimente se refera ca nu este obligatoriu la a se consuma doar nuci ci acestea pot fi inlocuite uneori cu alune sau fistic ori alte tipuri de arahide.

Beneficiul este ca aproape toate subcategoriile de alimente din aceasta categorie a arahidelor au cam acelasi continut de omega 3 sau de lecitina la fel ca si celelalte tipuri de arahide.

Daca ar fi sa facem o scurta categorie, trebuie inteles ca arahidele au doua elemente in principal: aproximativ o treime este reprezentata de proteine sau aminoacizi si restul de aproximativ doua treimi se refera la lipide, sau continut de grasimi (LDL + HDL).

In aceasta categorie de proteine/aminoacizi intra si lecitina sau continutul de antioxidanti sau omega 3 ca si o subimpartire a proteinelor. Intr-o scurta clasificare a acestor arahide, impartirea ar arata astfel pentru un consum de 100 grame de diferite tipuri de arahide:

Cel mai mare numar de calorii este detinut intr-adevar de nuci, care la 100 grame asigura un numar de 690 kcal (tinand cont ca necesarul de kcal mediu al unei persoane este de 1.800-2.200 kcal / 24 ore) este evident ca aceasta cifra a nucilor este destul de mare.

La nuci din aceasta cantitate de 100 grame aproximativ 15-18 grame este reprezentata de proteine, dar aproximativ 65-70 grame este in categoria lipidelor.

Insa daca ar fi sa mergem spre o alta categorie si anume a migdalelor vom vedea ca numarul de kcal este de 600 dar in acelasi timp cantitatea de proteine conferita de 100 grame de migdale este de 20 grame, iar cea de lipide este mult mai redusa, la 55 grame.

Daca ar fi sa ramanem tot la 600 kcal conferite de 100 grame de arahide ramanem la fistic, dar cantitatea de proteine este de 16-18 grame, timp in care cantitatea de grasimi se mentine la 55 grame, restul este cuprins de o serie de minerale pe care le contine fisticul.

Astfel ca din primele trei tipuri de arahidele, fisticul ar reprezenta media cea mai benefica a acestei categorii. Urmatoarea categorie de arahide ar mai fi alunele, dar care confera tot o cantitate mare de kcal adica la 100 grame, o cantitate de 650 de kcal dar din care aproximativ 12-14 grame reprezinta proteine si aproximativ 65 grame reprezinta lipide.

Nucile si preventia cancerului de colon

Sus

Asadar nu doar nucile in general pot avea un efect benefic in preventia neoplasmului in general si neoplaziei de colon in particular ci cam toata categoria din care fac parte si nucile si anume arahidele.

Astfel ca un studiu de acest gen a demonstrat ca cei care consuma nuci in mod zilnic, o cantitate de 50-100 grame au riscul cu 20 de procente mai scazut de diabet si cu aproximativ 9-11 la suta riscul de cancer de colon scade.

Nucile au trei mecanisme de actiune pentru preventia cancerului de colon:

- Continutul de antioxidanti si Omega 3;

Nucile prin compozitul de antioxidanti o sa intervina partial in procesul natural de imbatranire al celulelor, insa daca astfel se reuseste preungirea vietii celulare aceasta inseamna ca si procesul de reinnoire al celulelor va fi mai rar.

Dar procesul prin care se produc celulele tumorale este tocmai momentul de diviziune al celulelor pentru a se forma o noua celula tanara, aceasta inseamna ca daca acest procest de duplicare celulalara va aparea mai rar deoarece necesitatea apare mai rar este si mai putin probabila sa apara eroarea de copiere pe care noi o denumim celula tumorala sau celula canceroasa.

Acest fapt este mai degraba o explicatie matematica mai mult decat medicala, daca in procesul de duplicare apare mai usor cancerul deoarece la 1.000 de copii (abstract vorbind) se poate produce o copie gresita si aceea inseamna celula tumorala, iar daca prin antioxidantii se reduc numarul de copii de la 1.000 la 100 atunci statistic vorbin se reduce si riscul de cancer.

Cam acesta este modul prin care antioxidantii din nuci reduc cancerul de colon.

- Continutul de fibre ce ajuta la un tranzit mai bun si evitarea constipatiei;

Fibrele care se obtin in general din fructe dar mai ales din legume si in special din cereale asigura ca in portiunea intestinului gros unde se formeaza fecaloidul, acesta va fi format cu regularitate si ajuta astfel la un tranzit mult mai facil.

Este cunoscut faptul ca unul din factorii care predispun la cancerul de colon este constipatia frecventa si pe un numar mare de zile.

Deoarece scaunul nu este eliminat zile si are un timp prelungit sau prea mare in interiorul intestinului gros si in special al colonului, este evident ca aceasta stagnare va produce ca excipientii nocivi care se regasesc in fecaloid si se doresc a fi eliminate, dar si bacteriile din acesta vor produce leziuni treptate dar consecvente (daca si constipatia este repetitiva) asupra tesutului colonului.

Acest tesut al colonului care este permanent distrus necesita a-si multiplica constant celulele sanatoase pentru a le inlocui pe cele distruse sau lezate, iar daca aceasta refacere a colonului este necesara prea des sau pe o perioada indelungata este posibila aparitia cancerului de la acest nivel.

Faptul ca tranzitul este usurat si ca toti factorii de excretie sunt eliminati mult mai rapid si mai usor constituie in mod evident prin care nucile previn cancerul de colon.

- Continutul de magneziu:

Nucile au un continut de magneziu dar si de o serie de alte minerale, pe de alta parte continutul bogat in lipide desi este un dezavantaj pentru o greutate sanatoasa dar si pentru mentinerea unui colesterol in limite fiziologice are un factor benefic prin faptul ca orice celula are la suprafata externa a sa un tesut protector de origine fosfo-lipidica.

Aceasta asigura necesarul de lipide zilnic, ajuta intr-un mod la structurarea adecvata a membranei celulare si astfel nu se va mai putea permite la fel de usor infectarea celulara (de o serie de virusi sau de bacterii) si in principal nu mai este la fel de usoara apoptoza celulara, deci printr-un mecanism indirect continutul lipidic al arahidelor si respectiv al nucilor poate fi un beneficiu.

Consumul adecvat

Sus

Consumul totusi adecvat de alune este de a nu depasi 3-400 grame de arahide per o saptamana si a nu se consuma foarte mult in forme alimentare compuse, adica in prajituri (negrese, cozonac) deoarece continutul de aluat suplimentar va creste cantitatea de lipide ingerata si va asigura un aport caloric prea mare.

Pe de alta parte consumul de nuci in forma lor naturala si nu coapte sau prajite (sau alte tipuri de arahide: ex. fisticul din inghetata) nu isi mai mentine aceleasi proprietati benefice precum sunt ele in stare naturala.

Astfel ca un consum de nuci poate ajuta in preventia cancerului de colon, dar in mod cert vor avea si un efect benefic asupra activitatii cerebrale, vor imbunatati capacitatea de memorie si intelectul.

Dar mai important macar prin trei mecanisme cunoscute (pana la momentul de fata) pot sa asigure protectia sau preventia pentru cancerul de colon, printr-un continut de minerale, omega3, fibre si grasimi pot asigura o reducere a acestui cancer.

Daca procentul de eficienta nu este inca cunoscut, in aceasta patologie necrutatoare cum este cancerul si o reducere de 1% procent inseamna deja si zeci, sute sau chiar mii de vieti salvate sau protejate prin preventie, iar in medicina si o viata salvata este o viata importanta castigata.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Uleiul de nuca, beneficii pentru sanatate Uleiul de nuca, beneficii pentru...

    Generalitati Beneficiile pentru sanatate ale uleiului de nuca au fost remarcate inca din 1931 cand cercetatorii au descoperit ca nucile sunt o sursa importanta de vitamina C. Uleiul de nuca este bogat in acizii grasi omega 3, vitaminele B1, B2, si B3, vitamina E si...citeste mai mult

  • Beneficiile consumului regulat de nuci Beneficiile consumului regulat de nuci

    Generalitati Obiceiul de a consuma nuci este unul extrem de benefic pentru sanatate fiindca acestea au in compozitie minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, iod, vitaminele A, B, C, E si P, aminoacizi, grasimi nesaturate si proteine. Principalele beneficii...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate