Dieta mediteraneana ajuta la imbunatatirea memoriei

Publicat la data de: 14 Noiembrie 2013 | Actualizat la data de: 14 Noiembrie 2013
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Dieta mediteraneana ajuta la imbunatatirea memoriei

Dieta mediteraneana este considerata a fi cel mai sanatos regim alimentar, gratie numeroaselor beneficii pe care le aduce organismului. Printre acestea se numara si imbunatatirea memoriei, spun cercetatorii Universitatii din Alabama, SUA si profesorii Universitatii din Atena, Grecia.

Alimentele incluse in dieta mediteraneana furnizeaza cantitati importante de grasimi esentiale omega-3, asociate cu o memorie mai buna si un randament superior al functiilor cognitive. Descoperirea oamenilor de stiinta este foarte importanta, de vreme ce un factor pe care omul il poate controla - dieta - poate preveni sau amana bolile cerebrale degenerative, precum dementa.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Prevenirea tulburarilor de memorie prin dieta
  3. Principiile si beneficiile dietei mediterareene
  4. Citeste pe aceeasi tema

Prevenirea tulburarilor de memorie prin dieta

Sus

In trecut, numeroase studii de specialitate au demonstrat ca urmarea unei diete mediteraneene - bogata in ulei de masline, fructe oleaginoase, fructe, legume si leguminoase, dar saraca in lactate, carne rosie, bauturi acidulate, carne procesata si dulciuri - contribuie semnificativ la mentinerea sanatatii cardiovasculare.

Acum, studiul derulat de cercetatorii americani si greci au analizat datele colectate de la 17.478 de barbati si femei caucazieni si de culoare, cu varsta medie de 64 de ani, pentru a observa masura in care persoanele care consuma o dieta mediteraneana isi mentin randamentul memoriei mai eficient, decat cele cu un alt tip de alimentatie.

Pe langa faptul ca au evaluat informatii nutritionale de la participanti, cercetatorii au supus subiectii unor teste de memorie si de masurare a capacitatii de gandire, pe o perioada de 4 ani. Aproximativ 7% dintre participanti au dezvoltat diverse probleme de memorie si gandire in timpul desfasurarii cercetarii.

Concluziile au aratat ca, in randul persoanelor sanatoase, cele care au respectat intocmai principiile dietei mediteraneene au prezentat un risc cu 19% mai scazut de a dezvolta probleme la nivelul memoriei si al functiilor cognitive.

Acelasi efect al dietei mediteraneene asupra sanatatii creierului nu a fost observat, insa, in randul participantilor diagnosticati cu diabet (care au reprezentat un procent de 17% din esantionul la care a facut referire studiul). In cazul acestora, oamenii de stiinta au precizat ca riscurile preexistente de dezvoltare a sindromului Alzheimer sau a dementei depasesc potentialele beneficii ale aportului crescut de grasimi esentiale omega-3.

Autorii studiului au mentionat ca dieta mediteraneana nu mai este de ajutor, odata ce tulburarile de memorie sau alte simptome asociate dementei s-au dezvoltat deja.

Principiile si beneficiile dietei mediterareene

Sus

In ultimii 10 ani, cercetatorii au dedicat o buna parte din demersurile stiintifice efectelor pe care dieta mediteraneana le are asupra sanatatii. Astfel, s-a demonstrat ca acest regim alimentar protejeaza impotriva instalarii bolilor cardiace, sindromului metabolic, unor tipuri de cancer, obezitatii, diabetului de tip 2, dementei si sindromului Alzheimer.

Dieta mediteraneana se bazeaza pe principiul general conform caruia gustul bun inseamna o sanatate deplina. Chiar daca acest tip de regim nutritional poate sa varieze in functie de regiunile continentului european - din Spania si pana in Orientul Mijlociu - ea are cateva principii de baza respectate indiferent de preferintele culturale sau disponibilitatea anumitor alimente.

Aceste principii se refera la includerea in dieta a unui numar preponderent de surse vegetale de nutrienti (legume, fructe, cereale integrale, nuci, masline etc.), ulei de masline, anumite tipuri slabe de branza, iaurt, peste, carne de pui, oua si vin. Toate aceste alimente de la baza dietei mediteraneene asigura organismului numerosi micronutrienti, antioxidanti, vitamine, minerale si fibre, care colaboreaza perfect in construirea unui scut de protectie impotriva afectiunilor cronice.

Majoritatea produselor din planul alimentar mediteranean sunt proaspete (asadar sunt folosite in functie de sezonul lor) si cat mai putin procesate. Metodele de preparare sunt si ele mentinute intr-o forma simpla (foarte putine alimente sunt prajite substantial, de pilda).

Alt principiu important al dietei meditareneene este excluderea grasimilor saturate, sodiului, dulciurilor si a carnii grase din meniu. Interesant este ca stilul de viata axat pe o dieta mediteraneana include servirea mesei intr-un cadru relaxat, astfel incat mancarea sa fie savurata incet, alaturi de familie si prieteni.

Uleiul de masline folosit in mod exclusiv in prepararea mancarii joaca un rol esential in ecuatia acestei diete sanatoase. Se utilizeaza doar cel extravirgin, bogat in grasimi mononesaturate si fitochimicale esentiale sanatatii.

Din aceste principii de baza ale dietei mediteraneene deriva beneficiile multiple descoperite de cercetatori.

- Reducerea riscului de boli cardiace. Factorii de risc pentru afectiunile cardiovasculare sunt redusi substantial printr-o dieta de tip mediteranean, care ajuta la scaderea nivelului de colesterol, al trigliceridelor, presiunii arteriale si glicemiei.

- Mentinerea unei greutati corporale optime. Alimentele consumate in cadrul dietei mediteraneene si asocierea lor permit reglarea greutatii corpului si mentinerea unui numar de kilograme sanatos pe tot parcursul vietii. Aceasta dieta exclude aproape in totalitate sursele nutritionale de ingrasare, precum carnea grasa, mezelurile, lactatele grase, cerealele rafinate si dulciurile.

- Prevenirea diabetului. Una dintre cele mai bune strategii de prevenirea a diabetului este adoptarea unei diete mediteraneene, sustin specialistii in medicina. Acest regim alimentar ajuta la mentinerea nivelului de glicemie in parametri optimi si scade nivelul inflamatiilor in organism.

- Mentinerea sanatatii pielii. Abundenta de legume si fructe din dieta mediteraneana furnizeaza organismului cantitati importante de antioxidanti care protejeaza celulele pielii de actiunea oxidativa a radicalilor liberi, responsabila cu aparitia semnelor de imbatranire a tesutului cutanat.

- Protejarea sistemului digestiv. Cerealele integrale consumate in cantitati importante in cadrul dietei mediteraneene contin fibre solubile, necesare functionarii optime a sistemului digestiv.


Medici specialisti Diete-Nutritie

Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Maslinele, beneficii si informatii nutritionale Maslinele, beneficii si informatii...

    Generalitati Maslinele sunt un aliment de baza in dieta mediteraneana, cu numeroase beneficii pentru sanatate. Aceste fructe in forma ovala produse de copacul Olea europaea apartin familiei botanice Oleaceae si genului Olea, furnizand un aport important de...citeste mai mult

  • Dieta restrictiva caloric Dieta restrictiva caloric

    Generalitati Dieta restrictiva caloric se caracterizeaza prin consumarea unui numar mai mic de calorii decat are nevoie organismul pentru mentinerea greutatii corporale, asigurandu-se, in acelasi timp, necesarul de vitamine si minerale. De regula, adoptarea acestei...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate