Afla cum sa te alimentezi si corect, nu numai sanatos

Publicat la data de: 02 Mai 2019 | Actualizat la data de: 02 Mai 2019
Afla cum sa te alimentezi si corect, nu numai sanatos

Dieta suboptimala (slaba in aport de nutrienti) este un factor important de risc pentru bolile cornice netransmisibile (BCN). Oamenii de stiinta au constatat faptul ca obiceiurile alimentare nesanatoase produc morbiditate si mortalitate.

Studiile efectuate au furnizat dovezi justificative pentru relatiile de cauzalitate potentiale intre anumiti factori alimentari (de exemplu, fructe, legume, carne prelucrata si consumul de grasimi trans) si BCN (boli cardiace ischemice, diabet si cancer colorectal).

La nivel global, consumul de alimentele sanatoase si substantele nutritive a fost suboptimal in 2017. Cele mai mari carente din consumul curent si cel optim au fost observate pentru nuci si seminte, lapte si cereale integrale, cu un consum mediu la 12% (95% UI) - 3 g de nuci si seminte pe zi, 16% (71 g) lapte pe zi si 23% (29 g) de cereale integrale pe zi.

In paralel cu consumul alimentar sanatos suboptim, consumul zilnic al tuturor alimentelor nesanatoase si al nutrientilor a depasit nivelul optim la nivel global. Consumul de bauturi indulcite cu zahar (49 g pe zi) a fost mult mai mare decat consumul optim.

In mod similar, consumul global de carne procesata (4 g pe zi), cu 90% mai mare decat cantitatea optima si sodiu (6 g pe zi), cu 86% peste nivelele optime.

Aportul global de carne rosie (27 g pe zi) a fost cu 18% mai mare decat aportul optim. Aportul de alimente sanatoase si nesanatoase a fost, in general, mai mare in randul adultilor de varsta mijlocie (50-69 ani) si cel mai scazut in randul adultilor tineri (25-49 ani), cu cateva exceptii.

Cel mai mare consum de bauturi indulcite cu zahar a fost observat in randul adultilor tineri si a prezentat o tendinta descrescatoare cu varsta.

Pregatirea produselor alimentare: ati putea manca aceste alimente gresit?

Da, mancarea sanatoasa inseamna alegerea alimentelor potrivite, dar aceasta este doar o parte din ea. De exemplu, coaja multor fructe si legume (sau chiar stratul imediat de sub ea) contine o cantitate mare de vitamine si minerale, asa ca, atunci cand este indepartata, acestea se pierd.

Este de preferat ca fructele sa le consumati ca atare si apoi sa beti apa, mai ales daca sunteti deja supraponderal sau aveti diabet. Chiar si sucul pur obtinut din ele, isi pierde din proprietatile nutritive, atunci cand este procesat (nu contine fibre necesare tranzitului intestinal), dar va ofera un sentiment de plenitudine si incetineste absorbtia de zahar.

Zaharurile din sucul de fructe pot duce la probleme de sanatate, cum ar fi diabetul zaharat, obezitatea si afectarea hepatica.

Carne rosie este o sursa excelenta de proteine, acizi grasi omega-3, vitamina B12, niacin, zinc si fier. Problema este ca poate contine grasimi saturate, care ar trebui sa constituie doar o mica parte din dieta. Alegeti partile slabe si taiati toata grasimea pe care o puteti vedea de pe carne inainte de a o gati.

Oul, contine aproximativ 75 de calorii, 6 grame de proteine de inalta calitate, noua din aminoacizii esentiali si o cantitate mare de vitamina D (care este greu de obtinut de la alimente). Prin prajire sau in prajituri (la clatite) o parte foarte mare din aceste substante nutritive se pierd. Consumati oul fiert cu paine prajita sau cu spanac gatit.

Pastele fierte prea mult au un indice glicemic mai ridicat (GI), ceea ce inseamna ca organismul dumneavoastra absoarbe mai rapid carbohidratii. Preparati-le "al dente" pentru a avea un beneficiu maxim; in plus, au un gust mai bun.

Cartofii (indiferent de modul in care sunt gatiti), raciti dupa preparare la temperatura camerei, vor avea o cantitate mai mare de "amidon rezistent", care se digera mai greu. Acest amidon joaca un rol important in mentinerea sanatatii si reduce sansele de aparitie a obezitatii, a cancerului de colon si chiar a diabetului.

Varza murata este bogata in probiotice naturale (obtinute prin fermentarea zaharurilor din compozitia ei) care hranesc microflora intestinala benefica. Acestea pot ajuta la protejarea impotriva bolilor cardiovasculare, a cancerului si a diabetului. (Exista totusi o restrictie la persoanele cu hipertensiune arterial - varza murata contine mai mult sodiu decat varza cruda.)

Broccoli preperat prin fierbere, prajire sau la cuptorul cu microunde, isi pierde o cantiate mare din vitamina C, clorofila, proteine si alti nutrienti. Cu cat timpul de gatire este mai scurt, cu atat mai mult beneficiati de substantele nutritive. Pentru aceasta, gatiti broccoli cu aburi, iar pentru aroma adugati putin ulei de masline, sare de mare si suc de lamaie.

Licopenul, un puternic antioxidant, care se gaseste din belsug in rosii, ajuta la protejarea impotriva cancerului, a bolilor de inima, a accidentului vascular cerebral si a altor probleme.

Cafeaua, impreuna cu efectul stimulant al cofeinei ofera antioxidanti care va ajuta sa va protejati celulele. Pentru ca are un continut scazut de calorii, cafeaua poate fi o alegere potrivita, in locul bauturilor racoritoare indulcite cu zahar, dar numai daca evitati sa adaugati zahar, lapte, frisca, indulcitori, etc.

Mancati bine si cu grija

In general, consumul de alimente usoare, simple, usor de digerat sustine “foamea naturala”, la fel ca si dezvoltarea unui obicei de a manca la ore regulate in fiecare zi.

Sa mananci cantitati adecvate de alimente la fiecare masa (aproximativ doua maini) este un principiu bun de urmat. Cu toate acestea, este la fel de important sa permiteti “focului” digestiv sa proceseze complet o masa inainte de a manca din nou, lasand cel putin trei - dar mai bine, intre patru si sase ore intre mesele principale. Consumul unor cantitati mici de apa calduta sau ceai de ghimbir la masa (o ceasca) sustine, de asemenea, digestia.

Urmati o rutina zilnica consecventa

Ayurveda pune un mare accent pe mentinerea unei rutine zilnice adecvate. O rutina ajuta la reducerea stresului si creeaza un sentiment de regularitate pe tot parcursul zilei, care sustine “foamea naturala” la intervale regulate si pregateste organismul sa primeasca alimente atunci cand are nevoie. Adoptarea unei rutine zilnice poate contribui, de asemenea, la mentinerea unei stari mentale echilibrate - aspect important al auto-ingrijirii in Ayurveda.

Daca sunteti nou in ideea unei rutine, veti gasi un sprijin mai amplu in resursele noastre privind crearea unei rutine zilnice. Daca doriti sa incepeti cu ceva simplu, incercati sa mergeti la culcare aproximativ la aceeasi ora in fiecare seara, sa va treziti in jurul aceleiasi ore in fiecare dimineata si sa va luati masa aproximativ la aceeasi ora in fiecare zi.

Sustineti digestia dupa masa

Dupa ce ati terminat de mancat, este important sa respirati profund, inainte de a va ridica si a va deplasa la urmatoarea activitate. Acest lucru ajuta organismul sa inregistreze satisfactia si pastreaza un nivel util de atentie. Daca mesele tind sa va moleseasca provocand o senzatie de somnolenta, o scurta plimbare dupa masa poate fi foarte benefica.

Cu aproximativ o jumatate de ora inainte de culcare, puteti lua doua tablete TRIPHYLA™ cu un pahar de apa calda. Aceasta formula traditionala ayurvedica echilibreaza vata, pitta si kapha – cele trei principii vitale fundamentale. Este o formula apreciata pentru proprietatea sa unica de a curata usor si a detoxifia tractul digestiv, in timp ce hraneste si intinereste tesuturile.

TRIFYLA™ este obtinut din amestecul a trei fructe (Emblica officinalis, Terminalia chebula si Terminalia belerica), cunoscute din vechime pentru continutul foarte bogat de fitonutrienti benefici sanatatii si functionarii normale a sistemului digestiv.

Asigura o digestie optima prin normalizarea aciditatii gastrice, a secretiei si a functionarii enzimelor digestive, protectia mucoasei gastrice si intestinale.

Mentinerea tranzitului intestinal normal asigura restabilirea frecventei si consistentei scaunelor, cu eliminarea din tubul digestiv a toxinelor provenite dintr-o digestie deficitara, echilibrand astfel procesul natural de detoxifiere. Contribuie la drenarea toxinelor din sange si, in special, la curatarea si detoxifierea colonului.

Ajuta la asimilarea nutrientilor si la eliminarea produsilor nedigerati. Datorita controlului asupra bacteriilor si fungilor contribuie la mentinerea echilibrului florei intestinale, cu rol esential in procesele digestive si in reglarea imunitatii.

Nutritie. Asimilare. Detoxifiere.

TRIFYLA™ ajuta sistemul hepatobiliar prin sustinerea regenerarii celulelor hepatice, mentinerea in parametri normali a nivelului enzimelor hepatice si a secretiei si fluxului biliar.

Continutul mare de vit. C contribuie la protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ si la sustinerea sistemului imunitar. Functionarea normala a sistemului digestiv, imunitar si antioxidant contribuie la mentinerea vitalitatii si sanatatii intregului organism.

Emblica officinalis (Amla) Datorita continutului mare de vitamina C, fructele au proprietati antioxidante puternice, protejand organismul de stresul oxidativ si procesele degenerative. De asemenea, sustine digestia si procesul de detoxifiere, marind starea de sanatate, vitalitatea si longevitatea.

Terminalia chebula (Haritaki) Laxativ natural, normalizeaza tranzitul intestinal, reduce balonarea si durerile abdominale asociate. Detoxifiant general, prin reglarea frecventei scaunelor si eliminarea toxinelor acumulate in colon, din cauza unei digestii deficitare.

Fructul este un laxativ usor, asigurand motilitatea normala a sistemului digestiv; stimuleaza apetitul, sistemul hepatobiliar si este adjuvant in cure de slabire. Complexul de substante bioactive (taninuri, flavone) neutralizeaza radicalii liberi formati in procesele metabolice, sprijinind organismul in caz de stres oxidativ.

Terminalia belerica (Bibhitaki) Fitonutrientii din pulberea de fructe sustin metabolismul lipidic, procesele de detoxifiere la nivelul ficatului si mentin functionarea normala a tranzitului intestinal. Componentele bioactive asigura normalizarea aciditatii si integritatea mucoasei gastrice si intestinale.

Autor: Farm. Ing. Liviu Florian Horoba


Urmareste Sfatul Medicului

Aboneaza-te la Newsletter

Citeste si

Arhiva
  • Cum sa-ti pastrezi sanatatea pe timp de iarna Cum sa-ti pastrezi sanatatea pe timp...

    Generalitati Desi afecteaza pielea, parul, silueta, etc, anotimpul rece nu trebuie considerat un inamic al frumusetii. Sunt necesare doar cateva mici trucuri pentru mentinerea starii de sanatate si frumusetii exterioare. Ingrijirea tenului si parului...citeste mai mult

  • Dieta Ornish Dieta Ornish

    Generalitati Spre deosebire de alte tipuri de diete care promit rezultate fabuloase, dieta doctorului Dean Ornish are la baza un regim alimentar care ar avea rolul de a contribui la tratarea bolilor cardiovasculare. Dr. Ornish este cunoscut pentru contributiile sale...citeste mai mult