Ce este si cum se manifesta tendinita Achileana

Publicat la data de: 17 Aprilie 2018 | Actualizat la data de: 14 Mai 2018
Autor: SfatulMedicului

Generalitati

Sus
Ce este si cum se manifesta tendinita Achileana

Tendonul lui Achile leaga muschii gambei de osul calcaiului, de calcaneu. Acest tendon este implicat in sarituri, mers, alergat si in statul pe varfurile picioarelor.

Activitatile fizice continue, intense, cum ar fi alergatul sau saritul pot provoca inflamatii dureroase ale tendonului lui Achile, cunoscut sub numele de tendinita achileana, sau tendinita lui Achile.

Exista doua tipuri de tendinita achileana: tendinita achileana insertionala si tendinita achileana non-insertionala. Tendinita achileana insertionala afecteaza partea inferioara a tendonului, unde se ataseaza de osul calcaiului.

Tendinita achileana non-insertionala afecteaza fibrele in partea de mijloc a tendonului si se manifesta in special la persoanele tinere si active.

Tendinita achileana poate fi ajutata de tratamente la domiciliu. Cu toate acestea, daca tratamentul la domiciliu nu functioneaza, este necesar sa apelati la un medic.

Daca tendinita se agraveaza, poate duce la ruperea tendonului. Este posibil sa aveti nevoie de medicamente sau de interventii chirurgicale pentru ameliorarea durerii.

Cuprins articol

  1. Generalitati
  2. Cauzele tendinitei lui Achile
  3. Diagnosticarea tendinitei lui Achile
  4. Tratarea tendinitei lui Achile
  5. Metoda RICE
  6. Prevenirea tendinitei lui Achile
  7. Citeste pe aceeasi tema

Cauzele tendinitei lui Achile

Sus

Exercitiul excesiv sau mersul pe jos sunt cauze frecvente ale tendinitei lui Achile, in special in cazul sportivilor.

Cu toate acestea, factori care nu au legatura cu exercitiile fizice pot, de asemenea, sa contribuie la riscul de a dezvolta aceasta afectiune.

Artrita reumatoida si infectiile sunt strans legate de aparitia tendinitei Achiliene. Orice activitate repetata care solicita tendonul lui Achile poate provoca tendinita.

Cauzele includ:
• efectuarea exercitiilor fizice fara o buna incalzire;
• tensionarea muschilor gambei in timpul exercitiilor sau al efortului fizic repetitiv;
• practicarea anumitor sporturi, cum ar fi tenisul, care necesita opriri si schimbari de directie bruste;
• cresterea brusca a activitatii fizice fara a permite corpului sa se adapteze la nivelul de efort;
• purtarea de pantofi vechi sau necorespunzatori ca marime;
• purtarea de tocuri inalte zilnic sau pe durate prelungite;
pintenii calcaneeni (“ciocuri in calcai”);
• inaintarea in varsta, deoarece tendonul lui Achile slabeste odata cu varsta.

Diagnosticarea tendinitei lui Achile

Sus

Pentru a diagnostica tendinita lui Achile, medicul va va pune cateva intrebari despre durerea si inflamarea de la nivelul calcaiului sau a gambei. Medicul va poate cere sa va ridicati pe varful degetelor pentru a va analiza capacitatea de miscare si flexibilitate.

De asemenea, va va palpa zona afectata pentru a putea detecta cu exactitate zona in care durerea este mai acuta.

Testele imagistice pot ajuta la confirmarea tendinitei lui Achile, dar de obicei sunt necesare. Testele includ:

• radiografii, care ofera imagini ale oaselor picioarelor si labei piciorului;
• scanari RMN, care pot detecta rupturile si deteriorarea tesuturilor;
• ultrasunete, care pot prezenta miscari ale tendonului si leziuni si inflamatii legate de acesta.

Tratarea tendinitei lui Achile

Sus

Multe tratamente sunt disponibile pentru tendinita lui Achile, de la remedii la domiciliu, cum ar fi medicamentele antiinflamatoare si odihna, pana la tratamente mai invazive si interventiile chirurgicale. Medicul va poate recomanda:

reducerea activitatii fizice;
• intinderea cu mare grija a muschilor gambei, urmat de intarirea lor graduala;
• trecerea la un alt sport mai putin intens;
• aplicarea de gheata pe zona afectata dupa exercitii sau cand este dureroasa;
• imobilizarea piciorului intr-o pozitie ridicata pentru a reduce umflarea acestuia;
• purtarea de coprese sau incaltaminte medicinala pentru a preveni miscarea calcaiului;
• terapia fizica;
• medicamentele antiinflamatorii, cum ar fi aspirina sau ibuprofenul, pentru o perioada limitata de timp;
• purtarea unui pantof cu un calcai construit pentru reducerea tensiunii de pe tendonul lui Achile.

Metoda RICE

Sus

Metoda RICE se bazeaza pe odihna (Rest), gheata (Ice), comprese (Compression) si suspendarea piciorului (Elevation). Aceasta metoda este de obicei eficienta in tratarea tendinitei lui Achile imediat dupa aparitia afectiunii si functioneaza in felul urmator:

Odihna: nu aplicati presiune sau greutate pe tendonul dumneavoastra timp de una sau doua zile, pana cand puteti merge pe tendon fara durere.

Tendonul se vindeca, de obicei, mai repede daca nu se pune o tensiune suplimentara pe el in acest timp. Medicul va poate sugera sa utilizati carje daca aveti nevoie sa va deplasati pe distante mai mari in aceasta perioada.

• Gheata: puneti gheata intr-o punga, impachetati punga in carpa si puneti punga de gheata impachetata pe piele.

Tineti-o pe tendon timp de 15-20 de minute, apoi lasati tendonul sa se reincalzeasca singur. Gheata face ca inflamatia si umflarea sa scada mai repede.

• Compresele: infasurati bandajul sau compresa in jurul tendonului pentru a strange zona afectata. In lipsa acestora, puteti folosi orice articol de imbracaminte.

Acest lucru previne umflarea excesiva a tendonului. Aveti grija insa sa nu infasurati si nu legati nimic prea strans in jurul tendonului, deoarece acest lucru poate limita fluxul sanguin.

• Suspendarea: ridicati piciorul deasupra nivelului pieptului. Pentru ca piciorul se afla deasupra inimii, sangele se intoarce la inima si previne umfarea zonei afectate. Cel mai usor fel de a va tine piciorul deasupra inimii este sa stati intins si il asezati pe cateva perne sau pe o suprafata ridicata.

Interventie chirurgicala

In cazul in care acest tratament nu este eficient, poate fi necesara o interventie chirurgicala pentru a va repara tendonul lui Achile.

Daca starea se inrautateste si este lasata netratata, exista un risc mai mare de ruptura a tendonului, care va necesita o interventie chirurgicala. Acest lucru poate provoca dureri intense in zona calcaiului.

Medicul va poate recomanda cateva optiuni pentru o operatie de ruptura a tendonului, in functie de cat de grava este ruptura si daca ati mai fost afectat de o ruptura inainte.

Medicul va va indruma de obicei la un chirurg ortoped, pentru a decide ce procedura este cea mai potrivita cazului dumneavoastra.

Una din metode implica o reparatie deschisa. In aceasta operatie, un chirurg face o incizie pentru a va deschide piciorul deasupra osului calcaiului, apoi va coase cele doua laturi ale tendonului rupt si va inchide incizia.

Intr-o alta metoda, chirurgul face o incizie pentru a deschide zona din locul rupturii, apoi trece ace cu suturi prin tendon si piele, intorcandu-se prin incizie, legand in final suturile impreuna.

Recuperare si ingrijire

Tendinita dispare de obicei dupa cateva zile, dupa odihna si tratament adecvat la domiciliu (inclusiv metoda RICE). Recuperarea dureaza mult mai mult daca continuati sa exercitati presiune asupra tendonului sau nu va schimbati obiceiurile de exercitiu pentru a preveni alte raniri sau rupturi.

Tendinita pe termen lung poate provoca probleme mai grave, inclusiv tendinita insertiva (tendonul patrunde in osul calcaiului) si tendinoza (slabirea tendonului).

Ruptura tendonului sau tendinita cronica poate necesita tratament pe termen lung sau interventie chirurgicala.

Recuperarea dupa o interventie chirurgicala poate dura de la cateva saptamani pana la cateva luni. Urmarea unui tratament recomandat de medic este cea mai sigura cale spre o recuperare mai rapida.

Prevenirea tendinitei lui Achile

Sus

Pentru a scadea riscul de tendinita a lui Achile, este recomandat sa:

• intindeti muschii gambei in fiecare dimineata pentru a va imbunatati flexibilitatea si pentru a va face tendonul lui Achile mai putin predispus la raniri. Incercati sa va intindeti inainte si dupa antrenamente. Pentru a va intinde tendonul lui Achile, stati cu picioarele drepte si inclinati-va in fata, mentinandu-va calcaiele pe pamant.

• incepeti exercitiile fizice cu activitati usoare, crescand gradual intensitatea.

• combinati exercitiile cu impact ridicat si scazut, cum ar fi baschetul cu inotul, pentru a reduce stresul constant asupra tendoanelor.

• alegeti pantofii cu o talpa si suport adecvat. De asemenea, asigurati-va ca calcaiul este usor inaltat pentru a reduce tensiunea de la nivelul tendonului lui Achile. Daca ati purtat o pereche de pantofi pentru o lunga perioada de timp, este recomandat sa ii inlocuiti sau sa folositi suporturi de arc.

• reduceti treptat dimensiunile tocurilor pantofilor atunci cand treceti de la tocuri inalte la incaltaminte fara toc. Acest lucru va permite tendonului sa se intinda incet si sa creasca flexibilitatea.


Citeste si

Arhiva
  • Tendinita si ruptura tendinoasa de la nivelul genunchiului Tendinita si ruptura tendinoasa de la...

    Generalitati Leziunile tendinoase variaza de la tendinita (inflamatia tendonului) la ruptura tendinoasa. Cand tendonul este folosit excesiv pentru dans, ciclism, alergat, tendonul se intinde si se inflameaza. Miscarile bruste cum ar fi incercarea de a...citeste mai mult

Inchide recomandarile
Vezi recomandarile noastre
Clinici, Medici si Servicii specializate
Salveaza articolul pentru mai tarziu
Poti accesa articolul oricand, de pe orice dispozitiv, din contul tau sfatulmedicului.ro sau din aplicatia de mobil SfatulMedicului (iOS, Android)
Sterge articolul
Elimina articolul din lista celor salvate